Skrittmaskin???

F

Flying High

Vi hade tänkt köpa en skrittmaskin, o har lite funderingar om olika maskiner. Vad har ni för erfarenheter?? Vilka tycker ni har fungerat eller inte fungerat smidigt? 4 hästars eller 6 hästars. Fungerar det att binda de, eller är det bättre att de går lösa?

Ska det vara tak över. Är det bäst om den vänder själv? Vilket underlag ska de gå på?

Kom med alla erfarenheter ni har! TACK!!!
 
Sv: Skrittmaskin???

Jag har använt 5-hästars och 7-hästars, personligen gillar jag den med 7 bättre eftersom spåret inte blir lika snävt.
I båda maskinerna har hästarna gått lösa och det har funkat kanonbra!
Båda har haft ström i gallren mellan hästarna och haft inställbara hastigheter och vändningstider, underlaget vet jag inte vad det var riktigt men det liknade torv.
Enda nackdelen är väl att man får räkna med att ägna lite tid åt att hålla efter underlaget eftersom hästarna trampar upp ett tydligt innerspår efter ett tag.
Men annars har jag bara positiva erfarenheter av skrittmaskiner.
 
Sv: Skrittmaskin???

Självklart ska det vara tak. Maskinen används nästan som mest när det inte går att ha hästarna i hage pga halt underlag eller jättedåligt väder och för att kunna göra det måste den ha tak. Se till att spåret inte blir för snävt plus använd ett underlag som kräver minimal skötsel. Det vi har mockas dagligen plus krattas för att undvika spår och nu vattnar vi det ca 1gång / dag... Fast då är det stort tryck på maskinen hela dagen! Det är världens bästa uppfinning och vi skulle vilja ha en till!!! :bump: :bump:
 
Sv: Skrittmaskin???

Flying High skrev:
Vi hade tänkt köpa en skrittmaskin, o har lite funderingar om olika maskiner. Vad har ni för erfarenheter?? Vilka tycker ni har fungerat eller inte fungerat smidigt? 4 hästars eller 6 hästars. Fungerar det att binda de, eller är det bättre att de går lösa?

Ska det vara tak över. Är det bäst om den vänder själv? Vilket underlag ska de gå på?

Kom med alla erfarenheter ni har! TACK!!!

Hej.

Ju flera hästar maskinen rymmer, dess bättre. För att cirkeln blir större. Jag gillar skrittmaskiner där hästarna kan gå lösa, med grindar mellan hästarna. detta för att det är bra om man kan programera in maskinen till att byta varv då och då. Då fungerar inte uppbindningsvarianten. Tak är A och O. Hela väggar runt om och sandbotten gillar jag.

En bra, rymlig och stadig skrittmaskin som rymmer flera hästar kan då användas även till hingstarna. D.v.s. hingstarna och valackerna kan gå samtidigt i maskinen. Spar tid.
 
Sv: Skrittmaskin???

Tack så mycket!! :D Nu får jag förklara för mannen varför det ska vara tak. :idea:
 
Sv: Skrittmaskin???

Jag har en 8-hästars skrittmaskin och jag har inget tak. Den är underbar och en stor hjälp när hästarna behöver röra på sig. Vid konvalecenter är den oersättlig. Varför ska man ha tak? Jag har inget tak till min ridbana heller.
 
Sv: Skrittmaskin???

kenneth skrev:
Jag har en 8-hästars skrittmaskin och jag har inget tak. Den är underbar och en stor hjälp när hästarna behöver röra på sig. Vid konvalecenter är den oersättlig. Varför ska man ha tak? Jag har inget tak till min ridbana heller.

Vad har du för "väggar" är det staket eller plank runt om??
 
Sv: Skrittmaskin???

Kommer inte ihåg vilket underlagg dom hade, men vi var å tittade på en skola som hade skrittmaskin. Den var för 8 hästar, bra storlek tycker jag. Å vände själv med inställningsbara tider på vändningen, dom sa att vända 5 minuters mellan rum tyckte dom var bäst å jag håller med på den punkten. Den var för lösgående hästar å hästarna kunnde ställa sig å vägra gå så åkte gallret bara över dom som höll hästarna isär, så vissa hästar skrittade med varandra så att säga där inne. Den hade många hastigheter, det man ska komma ihåg är ju att inte ställa in på högsta, har för mig dom hade 5 lägen å dom hade på 2:an när vi var där, vilket var en bra skrittfart. Dom brukade även tvinga eleverna gå i den i 5 minuter på det läget för att känna hur det känndes :devil:
 
Sv: Skrittmaskin???

jag har haft mina uppstallade på ett ställe där dom hade en 8 hästars tror jag...det va asfalt och bra höga staket på båda sidorna och galler emellan hästarna(dom gick lösa) som man kunde välja ström eller ej, man kunde även ändra hastighet och att den bytte varv av sig självt efter ett visst antal varv.
Jag tycker asfalt va kalas bra då hästarna blev jättefina och starka i senorna. Dom gick mellan 60-90 min/dag max 45 min åt gången i frisk skritt.Det va också enkelt att mocka, och nej dom halkade inte en enda gång...ska jag bygga en själv skulle jag absolut satsa på asfalt!!!
 
Sv: Skrittmaskin???

4 hästars räcker bra om du gör cirkeln tillräckligt stor. Hästarna ska absolut gâ lösa och tak är klart lämpligt. Gummimattor som avskilare är bra, dom "glider" över ryggen om det bli ngt. Använd absolut inte ström. Underlag-cement med gummimatta.
 
Sv: Skrittmaskin???

Absolut inte där man binder upp dem för det hade en kompis bara det att en av hennes hästar upptäckte att man bara behövde stå still så gick den inte runt motorn orkar inte dra en häst-
Hon byggde om sin till lösgående o då gick det bra den blev för fyra hästar då.
 
Sv: Skrittmaskin???

Vad gulliga ni är som vill svara, jag är rätt säker på vilken skrittmaskin det blir här hemma!!:idea:

Men sliter det inte på benen med asfalt?? Det kan väl inte vara bra att gå på det för ofta!!:confused:
 
Sv: Skrittmaskin???

asfalt är jättebra och stärkande för senor och ligament för hästen, OM du inte travar...skritt i friskt tempo är kalasbra för dom!!
Det är hemligheten bakom John Whitakers framgång med alla hans "unghästar" på 16 år!
Jag läste det i ett reportage om hur han tränar sina hästar och konsten att få en häst att "hålla"!!!
Så när jag läst det för 6 år sedan så började jag med asfaltsträning...och har fått mkt starkare och bättre ben på alla mina hästar!
Även många distanshästar "härdar" sina ben genom asfaltsträning!!
PROVA ett par månade så får du se resultat...men börja 10 minuter och öka sucksesivt, dom blir lätt spända i muskulaturen över baken och länden i början.
 
Sv: Skrittmaskin???

ja tycker du ska köpa en skrittmaskin med tack o höga sidor tänk på allt ovänder. bra underlag som vi ahde på irland är en slags stötdempande gummimatta jätte bra för belasting. hästen ska gå lösa . gamla skrittmaskiner var hästen uppbunden det blir fel belasting. anntligen har du hästen helt lös vi brukar använda den innan vi rider då har vi sadel o träns på o fäster tyglarna bakom stigbyglarna tänk på att dom ska gå i fri form. du kan okscå ha inspänningar ex i skrittmaskinen tänk på att du skaffar en skrittttmaskin med atumatirks inställning ex att den byttar varv efter 10 min och att den går över till trav o skitt det e bra. ju större cirkel du har dessu bättre lycka till
 
Sv: Skrittmaskin???

Om man kör många hästar samtidigt tycker jag ström är att föredra eftersom skaderisken blir väsentligt mindre.
Jag skulle aldrig köra hingstar utan ström.
 
Sv: Skrittmaskin???

håller helt med och jag använder ström på hästar som aldrig gått förut(går alltid med dom första gångerna)annars har dom en tendens att vilja gå igenom den framför...vilket har hänt...då det har gått hingst framför!!!kan bara tänka er...:devil:
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 964
Senast: Shixle
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 029
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 684
Senast: tott
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
2 929
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp