Skritta i låg form

S

sarre_hall

Jag har en unghäst och jag tömkör mkt ute i skog. Häromdagen så började jag o en kompis att diskutera för och nackdelar med att hästen ska gå i form när man skrittar. När jag e ute så e han först inte inspänd, utan får traska på ordentligt, sedan så sätter jag på inspänningstyglar för att jag vill att han verkligen ska jobba med ryggen o få en bättre överlinje.
Men min kompis menar på att man hämmar skritten isf. Kan det göra detta? Att de får en kortare skritt.

Mvh sarre

Sv: Skritta i låg form

Min åsikt är att man inte ska andvända inspännings tyglar. En unhäst har inte världens bästa stadigaste balans och dessutom enligt min åsikt långt ifrån att gå i bra form... Formen kommer natrurligt sen när hästen ä redo. Jag tömkör min unhäst som är 3 år i skritt och har börjat lite med trav nu. Det jag fokuserar på är att hon ska gå avslappnat med huvudet lagom högt/lågt. Formen kommer senare när hon är redo.

På ett dressyrstall där jag hade praktik är de VÄLDIGT noga med att ingen av unghästarna ska jobbas på kort tygel i skritten. Det undviker man där eftersom att om man väl förstört skritten så går den inte att få tillbaka eller utveckla på samma sätt som traven eller galoppen. Rörelsemönstret påverkas mycket mer på en unghäst än på en äldre häst då utbildade äldre hästar kan balansera sig trots att halsen inte rör sig fritt.

Det kanske inte var svar på din fråga men det är så jag har lärt mig. Angående om du borde ha inspänningstygel så skulle jag personligen skippa det, MVH Nina

Senast ändrad:

Jag kör stenhårt med utbildningsskalan när jag rider in/rider unghästar.

Takt, lösgjordhet, kontakt, schwung, rakriktning, samling.

Denna princip ger en lättriden häst som är lösgjord och går i rätt form.
Aldrig inspänningstyglar, aldrig kort tygel på unghäst, eftersom det kan påverka takten. Och takten, den kommer ju först, inte formen.

Ja de får kortare skritt av inspänningstyglar. Beroende på hur ung hästen är så och hur mycket riden den är så är den säkert unghästvinglig fortfarande. Jag fick lära mig en gång i tiden (vilket fungerat på alla jag ridit in) att unghästar ska gå med långa låga halsar för att med hjälp av halsen balanser sig i början.

Det första man ska eftersträva med unghästar är att få en bra frambjudning och en arbetsvilja. Att de blir avslappnade och tillfreds med att ha ryttare på ryggen. Sedan kommer man till att hästen ska ha rätt form och börja jobba rätt. Men som sagt först framåt bjudning och vilja.

(Såg att blandrastik skrivit samma i princip)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Träning Har hittat en urbra tränare som hjälper mig med lilla damen jag har som medryttarhäst. Hon har de senaste åren mest fått skrota i hagen...
Svar
8
· Visningar
1 459
Senast: Nepeta
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve