Skritta av

Z

zemra

Hejsan! Vad anser ni är bäst att göra när man skrittar av om hästen har svårt att skritta lugnt;
Korta tyglar och kortare skritt, ganska lång överlinje och mkt halvhalter ELLER
Hel långa tyglar och jätte lång överlinje, skrittar väldigt fort men går inte över i trav.
Såå, vad tycker ni???? Hon är alltså avslappnad men har bråttom.
Malina

Sv: Skritta av

det viktigaste är ju att hästen kommer ner i varv och att pulsen börjar gå ned. Det är väldigt individuellt hur hästen skall gå för att göra detta på bästa möjliga sätt dock. vissa hästar lyckas ju även om de skrittar fort...

Inget av dom...om hästen är stressad och inte varvar ner leder jag hellre runt hästen några varv...

Håller med. Hoppa av och LED. Många hästar blir stressade bara av det faktum att de har en ryttare på ryggen och blir mycket lugnare så fort ryttaren hoppar av.

Malu

Som sakt: Vilket är bäst att göra av dessa alternativ?
Visst, kan nog va så att det är induviduellt, men överlag..

Om hästen har väldigt bråttom skulle jag sitta av och leda hästen istället för att få den gå ner i varv.

Hellånga tyglar... Annars skrittar man ju inte av. Gör inget om hon går snabbt, bra att hon sträcker ut kroppen ordentligt.

tack :smirk: men hur blir d me pulsen då? Hon är ju avslppnad annars, blir lång å låg.

hon ska ju inte få hög puls av att skritta... du säger ju att hon är avslappnad? Annars får du hoppa av och leda.

ok. Ja hon är avslappnad. Visst, jag leder henne oftast, undra bara vilket som var bäst av de andra två alt. men antar att jag har fått svar på det nu. Tack
Malina

PÅ min släpper jag tyglarna, annars stressar hon för att hon vill ha snabbare gångart. Ofta läs jämt så skritar min på i en redig takt men när vi kommer en bit ifrån stallet så slappnar hon av helt å segar sig fram i skritten i ungefär 15 minuter ofta likadant bort ifrån stallet.

Men om hästen inte är lungn i något av avseenden så skulle jag leda hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar