Sv: Skritta 1,5 mil ???
Undrar om inte Hedwig skulle klara det...racerskrittare...
Shlubberdubb: Låter ju som en kanonväg! Vad härligt! Hästen kommer ju bli supertrimmad om ni skrittar den varje dag utan att det sliter på honom.
Min pålle kan skritta på bra så jag räknar med max 2 timmar. Kortar jag tygeln och ber om jobb blir han kort i steget men hoppas det blir bättre med nya sadeln som kommer på måndag. (Japp, det blev ett sadelköp. En allround, samma modell och en storlek bredare än han hade som 4 åring så jag vet detta kommer funka). Han brukar skritta på bra även när han jobbas.
Mitt förra fullblod repade jag runt på den slingan på en timme i alla gångarter.
Går att korta av slingan om man drar in på gräsvägar. Får korsa landsväg för att komma till slingan men den är väl värd det. Några korta svaga backar har den också, vilket är mer än vad vi har runt gården.
Och så drar man igenom en vacker gammal ödegård med enorma fina hagar (VILL HA!!!!!!!
) Förbi ett sommarställe och ett hjorthägn.
Tar man en kortare slinga som då går på gräs mycket, så hamnar man vid bygdens kyrka, korsar landsvägen, in på en annan skogsväg och kommer ut vid en av grannarna.
Där vi bor finns det massor av grus och gräsväger. Jag har utforskat de flesta genom åren (växte upp här med första hästen och busred som en tossig) fast då på vår sida landsvägen. Andra sidan är förutom slingan, outforskat territorie men vad jag fattat det som kan man rida till en grannby på grus och gräsvägar på den sidan.
Borsan, vars ladugårdstak vi kan se från vårat, har funderingar på att bygga om gamla svinstallet till inackorderingsstall. Han har en lösdrift för svin också. Skall försöka få honom att förstå nyttan med att bredda och länga denna lite till ridhus. Då får vi 10 minuter skrittavstånd till ridhus. Hade inte varit helt fel. Svinuppfödningen lade han ner för flera år sedan så där står byggnaderna och gör ingenting. Det är stallar han byggt så det är inga gamla slitna byggnader utan bra, modernt och gediget.
Precis suttit på eniro och kikat. Hittat prickar på andra boställen jag inte visste fanns på en del avstickare från slingan.
Pålle ska jäklar i mig bli trimmad. Höbalen i hagen är slut så nu fodras det så han och hans kompis får lite hö men mest halm i hagen. Kompisen får mer hö i boxen och min får blandat hö/halm i boxen. Puttar på med soja också för att proteinet skall stämma.