Skritta 1,5 mil ???

shlubberdubb

Trådstartare
Idag mätte syster yster och jag en slinga som är preppad av en travtränare som höll till på en granngård. Från oss till slingan och tillbaka igen blir det 1,4 - 1,5 mil. Hur lång tid kan detta ta att skritta? Just nu är det ju hur stenhårt som helst i backen men när det väl tinat är denna slinga helt underbar. Finns en del gamla gräsvägar som avstickare som man skulle kunna trava på med. Relativt barrtäckta sådana.

Men nu handlar det om hur lång tid det kan ta att skritta detta med medelstora halvblod.

Måste banta pållen på något sätt.

Sv: Skritta 1,5 mil ???

Vi brukar skritta ca 5 km på 40 minuter. Så om det är representativt tempo så borde 1,5 mil alltså ta 120 minuter, dvs 2 timmar. Låter som en ganska mysig skrittrunda - fast kanske inte just när det är smällkalla minusgrader - finns väl risk för lite väl kalla tår efter två timmars skritt...

Vet inte alls om det stämmer, men en siffra dök upp i huvudet på mig och det låter ganska realistiskt tycker jag. Det jag fick föf mig är iaf att en häst skrittar ca 10 km i timmen.
Jag vet att det är ca 4 km till en paddock vi tränat i, och det tog ungefär 30 min, så det stämmer väl hyfsat i så fall. Vi skrittade väldigt lugnt och då blir det ca 8 km i timmen.

Så om du räknar på 10 km i timmen för skritt så tror jag att det blir ganska bra. Beror ju på vilket tempo ni håller och hur vägvinnande steg hästen har.

Lycka till med bantningen.

(ett tips: om du går in på eniro så kan du mäta sträckan på karta och då räknar den ut hastegheten för att gå, 5km/h och för att cykla 17km/h)

Vi har en runda på ca 9 km som tog ca 1,5 timme att skritta (blir väl 6 km/h om jag räknat rätt), så jag skulle nog oxå vilja gissa på ca 2 timmar!

KL migsjälv

Åh vad bra. Är ute efter att vara ute i ca 2 timmar. Ju mer han rör på sig, tid ifrån maten i hagen, etc, desto bättre. Tack ska ni ha.

Nja, det är nog få som skrittar så fort. Så det påståendet vill jag dementera.;)

Nja, det är nog få som skrittar så fort. Så det påståendet vill jag dementera.;)

Undrar om inte Hedwig skulle klara det...racerskrittare...:angel::D

Shlubberdubb: Låter ju som en kanonväg! Vad härligt! Hästen kommer ju bli supertrimmad om ni skrittar den varje dag utan att det sliter på honom.

Du kan ju räkna på att hästen skrittar som sabbast 8km/h och då är det snabbt/stressat.
Har vait med och mätt hastigheten (står i stall med ''massa'' distansmänniskor :angel:) och då skrittade hästen som Skrittar Snabbt (!) ca 8km/h
Min D-ponny skrittar i 5km h.. och min häst i ca 6. Ibland 7.

Lugn sansad trav (Ej samlad..) går i ca 13 tempo.

Tycker att 10km/h (som någon skrev..) är väldigt snabbt.. När den där hästen skrittar snabbt måste min ponny småtrava..

så det är bara att börja räkna :)
Härlig tur kommer det vara, ifall man inte är som mig som förfryser tår och händer hela tiden ;)

Undrar om inte Hedwig skulle klara det...racerskrittare...:angel::D

Shlubberdubb: Låter ju som en kanonväg! Vad härligt! Hästen kommer ju bli supertrimmad om ni skrittar den varje dag utan att det sliter på honom.

Min pålle kan skritta på bra så jag räknar med max 2 timmar. Kortar jag tygeln och ber om jobb blir han kort i steget men hoppas det blir bättre med nya sadeln som kommer på måndag. (Japp, det blev ett sadelköp. En allround, samma modell och en storlek bredare än han hade som 4 åring så jag vet detta kommer funka). Han brukar skritta på bra även när han jobbas.

Mitt förra fullblod repade jag runt på den slingan på en timme i alla gångarter.

Går att korta av slingan om man drar in på gräsvägar. Får korsa landsväg för att komma till slingan men den är väl värd det. Några korta svaga backar har den också, vilket är mer än vad vi har runt gården.

Och så drar man igenom en vacker gammal ödegård med enorma fina hagar (VILL HA!!!!!!! :bump::bump::bump: ) Förbi ett sommarställe och ett hjorthägn.

Tar man en kortare slinga som då går på gräs mycket, så hamnar man vid bygdens kyrka, korsar landsvägen, in på en annan skogsväg och kommer ut vid en av grannarna.

Där vi bor finns det massor av grus och gräsväger. Jag har utforskat de flesta genom åren (växte upp här med första hästen och busred som en tossig) fast då på vår sida landsvägen. Andra sidan är förutom slingan, outforskat territorie men vad jag fattat det som kan man rida till en grannby på grus och gräsvägar på den sidan.

Borsan, vars ladugårdstak vi kan se från vårat, har funderingar på att bygga om gamla svinstallet till inackorderingsstall. Han har en lösdrift för svin också. Skall försöka få honom att förstå nyttan med att bredda och länga denna lite till ridhus. Då får vi 10 minuter skrittavstånd till ridhus. Hade inte varit helt fel. Svinuppfödningen lade han ner för flera år sedan så där står byggnaderna och gör ingenting. Det är stallar han byggt så det är inga gamla slitna byggnader utan bra, modernt och gediget.

Precis suttit på eniro och kikat. Hittat prickar på andra boställen jag inte visste fanns på en del avstickare från slingan.

Pålle ska jäklar i mig bli trimmad. Höbalen i hagen är slut så nu fodras det så han och hans kompis får lite hö men mest halm i hagen. Kompisen får mer hö i boxen och min får blandat hö/halm i boxen. Puttar på med soja också för att proteinet skall stämma.

När i red ca 2 mil räknade jag ut tiden innan och det stämde riktigt bra. En människa går i rask takt ca 7km/h. En stor häst ungefär detsamma i normalt tempo. 2,5 timme borde räcka för din skrittrunda om du rider på och har en medelstor häst som inte såsar.

Vi red på två vbl strax under 160cm.

Senast ändrad:

Härlig tur kommer det vara, ifall man inte är som mig som förfryser tår och händer hela tiden ;)

Goa graningekopior från ÖB med plats för varma strumpor, termobyxor från gekås, ny vinterjacka från hööks samt världens bästa vintervantar i skinn med thinsulate foder från Gekås. Öronmuffar eller fleeceluva under hjälmen. Frysa? Jag tror inte det.

Hästen lär frysa först. Han är helklippt så får gå med fleeceländtäcke och reflexländtäcke. Fast med tanke på hur många jakttorn det är där så lär det behövas.

hehe bra att du är förberädd ;) Jag kan sätta på mig de varmaste skor jag blir rekomenderad och allt annat varmt och fryser ändå :( Skulle behöva ett par eldrivna varma sockor :love:

3 timmar!?

c020.gif

Det hoppas jag inte.

När i red ca 2 mil räknade jag ut tiden innan och det stämde riktigt bra. En människa går i rask takt ca 7km/h. En stor häst ungefär detsamma i normalt tempo. 2,5 timme borde räcka för din skrittrunda om du rider på och har en medelstor häst som inte såsar.

Det där tror jag också. Hästar brukar, det finns undantag, skritta ungefär lika fort som vi människor går, om vi ska generalisera lite...;)

Jag har en slinga på 1,5 mil. Brukar ta en timma ca att trava mestadels. Jag skrittar ca 1 km, sen blir det trav och galopp uppför två backar, som kan vara ca 500-600 m långa. Men jag kan tänka mej att skritta skulle ta ca 2-2,5 timmar.

Jag har en slinga på 1,5 mil. Brukar ta en timma ca att trava mestadels. Jag skrittar ca 1 km, sen blir det trav och galopp uppför två backar, som kan vara ca 500-600 m långa. Men jag kan tänka mej att skritta skulle ta ca 2-2,5 timmar.

Vad jag önskar att det var såpass mjukt i backen att detta gick att göra.

Vi har ju snö så..hoppas ni får lite också, så du kan rida som vanligt. Fast här är svinkallt istället:(

Det där tror jag också. Hästar brukar, det finns undantag, skritta ungefär lika fort som vi människor går, om vi ska generalisera lite...;)

Hästar skrittar väldigt olika. Jag har haft stooorskrittare som nog lugnt kunnat skritta i 10 km/timmen. Stoet är det också, blir vansinnigt irriterad om man rider efter andra hästar som i hennes ögon "såsar".

Få hon gå i sitt tempo skrittar vi lugnt ifrån andra med kanske 25-30 meter minst på en halv minut. Gissar bara det kanske är mer.... Hon skulle vara flera kilometer före en mera långsam häst på den sträckan vi pratar om här.

Så tiden måste man nog uppskatta ifrån den häst man sitter på. '

Jag lovar ingen människa hänger med henne när hon skrittar och ännu mindre min valack om han gick i sin bekvämlighetsskritt som han ville gå i.

Jag har också haft en storskrittare. En nordistravare på 152 cm. Henne fick man halvspringa bredvid när hon kommit igång....det var alltid en lucka på någon meter mellan henne och andra hästar och jag fick stanna flera gånger och vänta in dem.
Min nuvarande häst skulle ha blivit långt efter, han tar det lugnt med betydligt kortare steg fastän han är högre.

På en Distansträning red vi 1mil i full trav & galopp hela vägen.Och då tog det en timme..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka