Z

Zilver

Var väldigt glad över hur bra min medishäst gick i skritten här om dan bra stöd på bettet och med ett härligt driv bakifrån och när jag lättade på tyglarna sökte han sig långt ner helt avslappnad.
Jag berömde givetvis massor men då kom kommentaren från läktaren det där är väl inget att berömma det var ju bara skritt:eek:
Jag tycker en bra skritt är viktig och blir glad när han bjuder till men den allmänna uppfattningen verkar vara att traven är den viktigaste gångarten att träna och galopp kommer tätt efter men att skritten är oviktig, vad tycker ni?

Sv: skritt

Det är ju jätteviktigt att berömma! Det blir ju inte fel ifall man berömmer något bra och man ska ju inte bry sig om vad andra tycker och utgå från vad man själv tycker är bra och ska berömmas!

*Säger hon som ropar lovord till medryttarhästen bara den galopperar ett par steg rätt* (är ju en travare från början) :angel:

Ingenting är "bara" någonting sålänge inte hästen gör så i alla lägen. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr är det vanligt att folk "glömmer" skrittarbetet vilket är minst lika viktigt som de andra gångarterna. Okunskap tycker jag! Skritt ingår ju i dressyrprogrammen också..

Fortsätt beröm skritten, det gör jag varje dag :)

Förra helgen skrev jag några klasser under KM (LA, MsvB, St.Georges och Int), och jag tror att jag fick skriva på vartenda protokoll ”förbättra skritten”!
Så jobba du på med din skritt och skit i vad folk säger, det kommer du få betald för sen.

Issaaa; Jag är helt enig, tror också det är många som glömmer att detta faktiskt också är en viktig gångart.

Det man inte klarar i skritt klarar man inte i en högre gångart.

Ett "ordspråk" som jag tycker är väldigt bra och sanningsenligt. Skritten är bäst att börja i när man ska göra nya grejer. Det går så långsamt att både häst och ryttare hinner hänga med och förstå vad de ska göra och lsitaget blir väldigt litet eftersom att man rider i ett så lågt tempo. Dessutom är det bra för att man hinner bygga upp hästen muskulärt med hjälp av skrittarbete.

Så nej, det var definitivt inte fel att berömma! Kan hästen inte gå i form i skritt så kommer den aldrig förstå och/eller få muskler för att kunna göra det i trav/galopp (beror ju på vilken av de två gångarterna hästen har lättast för).

Jag öser också beröm över min medishäst (extravare) när den galopperar han har dock inga direkta problem med galoppen fattningarna är däremot rätt besvärliga men det går bättre och bättre:)

*KL*

Trevlig att det finns fler som tycker som jag och vi får väl se;) jag lär möte flera av dessa kritiker på dressyrtävlingarna i vår:p
Jag hoppas att allt jobb vi har lagt ner på grundridningen ska ge utdelning så att vi hamnar på den övre halvan av resultatlistan även om våra chanser till placering är små.

Liknande trådar

Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 001
Senast: Líf
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 227
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: cassiopeja
·
Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: Tjockisina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka