Skritt till trav i form...

a1agnlju

Trådstartare
Jag har för ett par veckor sedan fått hem min varmblodstravare och börjat arbeta med henne. Hon lärde sig snabbt att gå i form och trampa under sig i skritt och sådana övningar gör vi mycket (sidoförflyttningar, ställa inåt och utåt, lyssna på skänkeln och sånt). Vi tränar också lite i trav, men så fort vi kommer fram i trav hamnar huvudet upp och bakbenen tre km bakom hästen på klassiskt travarmanér. Jag fattar inte riktigt vad jag gör för fel och varför det är så svårt för henne att trampa under sig ett endaste steg i traven, när hon är så otroligt villig att göra det i skritten. Jag ska tillägga att jag inte skulle kräva mer än något/några steg i rätt form i början.
Någon som har något tips?
Har inga grejor för tömkörning eller longering just nu, så det är lite svårt att jobba henne från marken, dessutom tycker jag det är svårt att arbeta hästar från marken på det sättet(är dåligt utbildad på det).

Sv: Skritt till trav i form...

Hur länge har hon varit riden?
Finns mycket som har betydelse för att hon ska gå/jobba rätt.

Rent spontant behövs muskler, men även träning och mjuka hjälper och händer! (Krama tygeln ist. för såga tex osv)

Även viktigt att hon är 100% lösgjord och uppvärmd!
Halvhalter, för att behålla uppmärksamheten.
Hur länge har du haft henne?

Hon kanske kan, men testar dig?

Hon är riden sedan ca tre års ålder (hon är fem nu). Riden i skogen i samband med träning för lopp, så ren ridhäst har hon inte blivit förrän hon kom till mig och det var inte heller så länge sedan (för ca en månad sedan). Hon har nog aldrig gått i form i hela sitt liv (alltså i form för ridning) så det är inte något särskilt konstigt egentligen att hon inte förstår. Jag tänker bara att det vore lättare för henne att trampa under sig liiiite i traven än jättebra i skritten (som hon verkligen gör:banana:) Styrkan finns säkert inte där för att orka någon längre stund än, jag blir så förvånad bara. Jag tycker jag använder lika mycket ben i traven som i skritten (tror jag i alla fall) och har mjuk, mjuk hand och ganska lång tygel så att hon ska kunna söka sig framåt nedåt i "unghästform". Hon ränner inte iväg utan håller en bra och hyfsad taktmässig trav. Det är det att hon går i form i skritten men redan från första travsteget åker huvudet upp och bakbenen bakåt:confused:

Min travare betedde sigl ikadant, har haft honom i lite mer än två år, och i traven går ha i form endast någon gång ibland. det är väääldigt mycket arbete som krävs, !!

Det är det att hon går i form i skritten men redan från första travsteget åker huvudet upp och bakbenen bakåt:confused:

Som hon är tränad till! ;)

Beröm henne mycket när hon går i rätt form.
Ett tips kan ju vara att börja med att få henne att gå i avslappnad och låg form. Skit i att bakbenen inte är riktigt under henne.
Varva från skritt till trav hela tiden och försök att behålla en låg form.
Hon kommer att tycka det är bekvämare, jag lovar. Bakbenen kommer komma tillslut när hon fattar att det inte ska gå fort!

Lycka till!

Ps; det har tagit mig och min ridtravare ett år att få en fin skritt och trav!

Prova att göra försiktiga övergångar till trav; inte '*bang* åhej håhå nu ska vi trava', utan lägg till lite skänkel och vänta ut en övergång, håll sedan en långsam avspänd trav och så fort du tappar lösgjordheten och ryggen sänks så saktar du av till skritt och börjar om igen. Tänk att trav inte är en beteckning på hur fort det ska gå utan på hur hästen förflyttar benen, så du ber bara om ett annat rörelsemönster och inte annat tempo. Hästen kan trava lika långsamt som den skrittar.

Som hon är tränad till! ;)

Ha ha, vad korkad man är, det är ju klart att det är anledningen. Det här är en dam som gör som hon blir tillsagd och man har ju naturligtvis berömt "travartraven" men inte den vanliga. Jag tränar vidare i skritt och försöker få upp lite muskler på det sättet, och försöker få henne i att gå lågt i traven till att börja med. Vi har ju hela livet på oss:rofl:

Jag ska tänka på det, vet att jag inte väntar ut övergången tillräckligt, så det är något jag kan tänka på. Vi får se vad fröken säger ikväll.

Och också tänka på att göra många men korta travbitar. Jobba på själva övergången så du får så många bra steg som möjligt. Inte att du får ett par bra och sen 50 "dåliga" steg.

Hej! jag och min travare har börjat träna AR sedan i våras och vi kör lite skolor i skritt, flytta ut/in bog,rumpa o.s.v. och mest på lek i och med att vi började med att lära in söka sig framåt neråt så försöker jag bara från marken att smyga mig iväg, öka tempot, och få honom att trava med huvudet nere bredvid mig.
Och nu orkar han korta sträckor att trava lång och låg bredvid mig där jag knappt behöver jogga, så klart massor av beröm och sedan ska jag överföra detta till ryggen, men i och med att det sitter från marken känns det som om det blir lite lättare.

Men fortsätt att träna på i skritt, till slut kommer styrkan att klara av det i trav också.:)

Jag har inte läst riktigt hela tråden så med risk för att upprepa säger jag som råd till dig, rid för en instruktör! Det ska till så mkt och det går inte att beskriva så här i en tråd, det är så mkt känsla och du måste känna dig fram med din häst men det grundläggande är accepterar hästen bettet? Kan hästen halvhalter?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 398
Senast: moiran
·
Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
891
Senast: Buck
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Terminens hopplektioner börjar med markarbete, och det var dags för en markarbeteslektion. Jag stod trevligt nog uppskriven på Laroko...
Svar
0
· Visningar
281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka