IngelaH
Trådstartare
Min kontorschef på min första arbetsplats anno dezumal.... lade sig på golvet bredvid sin 6-åriga dotter som vägrade ta ett nej vid godisdisken, skrek, vrålade och dunkade händerna i golvet som dottern... Dottern flög upp, ställde sig som en tennsoldat vid kundvagnen och efter det var det självklart vad som gällde. Ett nej, var ett nej.Har ingen aning men ibland känns det som att det händer oftare att föräldrar inte klarar att göra ett nej in i väggen och inte ge sig vid tjat? (har tänkt på det när jag sett en förälder i en affär säga nej och nej och nej, länge, och sedan vid ett uäääää, plötsligt säja ja. Eller som någon tror jag på Buke sa en gång för länge sedan, att då är det ju bättre att säga ja direkt helt enkelt? eller säga funderar på det? Dvs ngt om att tänka över sina nej väldigt noga.). Samtidigt har det kanske alltid varit så iofs.
Samtidigt kan det ju inte ha med tid och spa att göra tänker jag. Det tar ju kortare tid att säga ja och ge godiset eller vad det är än att tjafsa och säja nej i tio minuter för att sedan ge sig. Och då finns ju nejet kvar till när man behöver det och inte tänker ge sig? Det är liksom inte förstört? Kanske är det toleransen inför sorgen som kan bli vid ett nej som är lägre snarare? Eller att man säger nej mer ofta på slentrian?