Skrapar upp såret hela tiden!

95johsv

Trådstartare
Min kille har en litet sår (2-3mm x 5-7mm) på höger hasspets. Runt såret är det kortare hår av skav. Det är inte infekterat utan har en fin röd skorpa, inte varmt , inte ömt. Men hur ska jag göra för att han inte ska klia där? Jag tror att det kliar när det läker, då skrubbar han det emot något bra och allt blir lugnt. Givetvis går såret upp igen. Han gör detta när jag inte är där eftersom det alltid är en skorpa på såret när jag kommer ut. Behandlar det inte eftersom det är torrt och fint. Någon ide på vad man kan göra :confused:

Sv: Skrapar upp såret hela tiden!

Det är förmodligen ett liggsår din häst har. Det nöts när han ligger ner i boxen, och läker därför inte.

Har han tillräckligt tjock bädd? Gräver han eller går runt i bädden så att den tunnas ur under natten?

Du kan antingen prova med permanentbädd, om du inte har det redan, eller så kan du ha ett hasskydd på nätterna.

Han står på en halmbädd, och har iofs en otrolig förmåga att dra allt in i ett hörn. Det är så att det är gummimatta under...

Det är alltså ingen fara att sätta något över såret? Har alltid fått höra att det kan bli infekterat om man stänger in det...

Provar och strö lite mer först så får jag se om det hjälper. Annars får det bli fleccelinda. Det är väl OK?

Tack för hjälpen!

Det låter som ligsår.
Det har min häst och hon har Hasskydd om nätterna

Han är runt 152 i mankhöjd och han står i spilta... Spiltan är drygt 2m i bredd... Har bara en 2meters tumstock :D

Jag ska prova och strö mer först så han inte kan dra bak allt. Har inga hasskydd och om det inte hjälper med mer stö ska jag prova att linda med fleece. Fungerar inte det då får jag väl investera om ingen annan har andra förslag... :)

Om du har möjlighet, lägg in torvbädd i spiltan!
Min häst får lätt liggsår om han står på halm eller spån, oavsett om det är bädd eller ej. Men torvbädden ligger still bättre, och såren läkte ihop fint och har inte kommit tillbaka

Tack för tipset! Stoppar in det i skallen... Vill dock inte byta just nu eftersom halmen ingår i stallhyran. Men hjälper det inte att han får mer bädd, eller att såret trots att det läker efter lindning ändå går upp så provar jag!

Rengör noga med varmt vatten och ev lite tvål... torka noga. Smörj dagligen med vanlig,hederlig grönsåpa i fast form (ej rinnande). Det fungerar mkt bra på svårläkta sår och stimulerar hårväxten på detsamma...

Bara en liten undran; varför ska jag rengöra ett sår som har en fin skorpa?

Gör inte det så att det lättare blir infekterat? Eller stimulerar rengöringen så att det läker snabbare? :confused:

Trodde att man alltid skulle låta ett torrt och fint sår vara det är därför jag undrar!

95johsv skrev:
Tack för tipset! Stoppar in det i skallen... Vill dock inte byta just nu eftersom halmen ingår i stallhyran. Men hjälper det inte att han får mer bädd, eller att såret trots att det läker efter lindning ändå går upp så provar jag!

Det går att bottna med torv (jag har spån i botten) på en permanentbädd. Strö torv i lager och vattna lite i mellan varven (så det bildas en platta) och ha halm ovanpå.

Mvh//LG

Senast ändrad:

Ja så kan man ju också tolka det!!! :)

Jag läste popeyes inlägg som att halmen självt orsakade problemen, men nu när jag läser igen så visst är det som du skriver. Får väl skylla på att förkylningen gjorde att jag inte kan läsa eller nått :o

Liknande trådar

E
Hästvård Syrrans häst har fått ett mysko sår på sidan av halsen. För en vecka sedan upptäckte vi att han hade ett 1-krone stort sår på höger...
Svar
9
· Visningar
1 562
Senast: Rotterö
·
Hästvård Fick en lednära sparkskada 2/5. På kotan VB. Akut klinik och blev kvar där till 6/5. Fick geepenil och cronyxin, samt omväxklande...
2
Svar
30
· Visningar
3 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka