Skrapa tandsten under narkos

prinsessfeminist

Trådstartare
Är det någon som gjort det på sin hund? Vad kostade det och hur såg hunden ut i munnen efter ingreppet?

Är det effektivt - försvinner all tandsten, eller bara "det värsta". Vilken metod är att föredra, skrapning eller med vatten/laser (eller vad det nu var)?

Jag har funderingar på att låta göra det på vår hund då han har ganska mycket tandsten. Jag har bett om prisuppgift från en klinik och de sade att det tar mellan 1700-2500 kr beroende på hur mycket som behöver göras.

Det vore mycket intressant att få ta del av era erfarenheter.
Tack på förhand!

PS. Jag vet att man kan/skall borsta hundens tänder och jag gör det emellanåt, även om jag skall erkänna att jag varit ganska dålig på att göra det riktigt regelbundet.

Sv: Skrapa tandsten under narkos

lät skrapa tänderna på en äldre lånejakthund som i mitt tycke led av grav tandsten, i samband med att den redan var sederad för behandling av ett sticksår i tassen. Vet. sa att effekten av en sådan skrapning var mest kosmetisk, för hundens tandhälsa gjorde det varken till eller ifrån... För ett riktigt bra resultat krävdes sövning och laserbehandling enl. denne vet. Men jag tyckte nog att det blev mkt bättre än innan iaf. Bättre andedräkt och det såg fint ut. Kostade 350:- (+ sedering).

Min ds tik tog jag bort två mjölktänder som hon inte hade tappat när hon var ett år. Passade på att skrapa lite tandsten då också.

Mamman till min ena hund var till tandläkaren när hon var 8 år, de drog ut 10 tänder och skrapade massor av tandsten. Hon blev jätte fin efter. Fick lite smärtstillande men var som vanligt och åt som vnligt redan samma kväll.

Har hört en ds uppfödare som rekommenderar sina valpköpare att gå och ta bort tandsten 2 ggr/år efter 5 års ålder just eftersom rasen har såna problem med tänderna.

Vi gjorde det på vår blandras. Kommer inte ihåg vad det kostade, runt 2000:- tror jag men då spolades hans öron och klorna klipptes plus nån medicin tror jag.

Det blev jättebra efter, jag upplevde det som att all tandsten var borta. Tyvärr försvann inte hans dåliga andedräkt som vi trodde berodde på tandstenen. Och tyvärr så hjälper det ju bara "för stunden"...är själv dålig på att borsta tänderna på vår hund så det kanske är dags igen. Men visst måste man väl kunna göra det med lugnande? Och ta bort det värsta bara? (Vår hund är snart 10 år gammal så det känns lite sådär att söva).

Vi gjorde det på vår blandras. Kommer inte ihåg vad det kostade, runt 2000:- tror jag men då spolades hans öron och klorna klipptes plus nån medicin tror jag.

Det blev jättebra efter, jag upplevde det som att all tandsten var borta. Tyvärr försvann inte hans dåliga andedräkt som vi trodde berodde på tandstenen. Och tyvärr så hjälper det ju bara "för stunden"...är själv dålig på att borsta tänderna på vår hund så det kanske är dags igen. Men visst måste man väl kunna göra det med lugnande? Och ta bort det värsta bara? (Vår hund är snart 10 år gammal så det känns lite sådär att söva).

Min hund är bara tre år, men det känns ändå angeläget. Precis som Falukorw skrev så är dvärgschnauzern drabbad av dåliga tänder/tandlossning.

Jag har tom fått lite av ett varningens ord av flera dv.schnauzerägare eftersom min hunds pappa förlorat nästan alla sina tänder (men han är nu 14 år).

Jag har gjort lite efterforskningar på nätet och det verkar som om sövning är det bästa alternativet och lugnande är näst bäst. Om din hund är 10 år så hade jag resonerat som du.

Min ds tik tog jag bort två mjölktänder som hon inte hade tappat när hon var ett år. Passade på att skrapa lite tandsten då också.

Mamman till min ena hund var till tandläkaren när hon var 8 år, de drog ut 10 tänder och skrapade massor av tandsten. Hon blev jätte fin efter. Fick lite smärtstillande men var som vanligt och åt som vnligt redan samma kväll.

Har hört en ds uppfödare som rekommenderar sina valpköpare att gå och ta bort tandsten 2 ggr/år efter 5 års ålder just eftersom rasen har såna problem med tänderna.

Oj, två gånger om året? Ja, det kanske är lämpligt om man vill att hundens tänder skall hålla hela livet. Min hund är bara tre ännu, men han har redan (i mitt tycke) mycket tandsten. Jag har skrapat lite själv där jag kommer åt, men jag är rädd att slinta och skada tandköttet. Det är lätt hänt.

lät skrapa tänderna på en äldre lånejakthund som i mitt tycke led av grav tandsten, i samband med att den redan var sederad för behandling av ett sticksår i tassen. Vet. sa att effekten av en sådan skrapning var mest kosmetisk, för hundens tandhälsa gjorde det varken till eller ifrån... För ett riktigt bra resultat krävdes sövning och laserbehandling enl. denne vet. Men jag tyckte nog att det blev mkt bättre än innan iaf. Bättre andedräkt och det såg fint ut. Kostade 350:- (+ sedering).

Jag tror att den dyra behandlingen är bra - om det stämmer vad personen sade på kliniken. Hon hävdade att all tandsten försvinner vid sövning och vattenbehandling (eller var det laser?) - även mellan tänderna, så hunden blir lika fin och vit som en valp igen.

Frågan är hur länge hunden är fin. Vad gäller dålig andedräkt så är min hund ok. Han luktar (ännu!) inte illa ur munnen.

Nej, jag kör på detta. jag återkommer och berättar om resultatet. priset verkar ligga omkring 2000 iaf. Verkligen ingen billig utgift.

Min hund som ändå var under narkos passade dom på att ta
tandsten på. Själva tandstenstagningen med laser gick på
425kr.

KL Hur många här är säkra på att det tagits tandsten med laser?
Visst går det att ta tandsten med laser men det är en svindyr apparat, det normala är fortvarande ultraljud.
PL

Jag har låtit plocka tandsten på min 11 åring under narkos. Det gick br aoch resultatet var noll tandsten och tre utplockade undertänder som var underutvecklade. Blev så bra så! Tror det kostade runt 1200!

Då var det gjort. Det var inte laser (du hade rätt Peter), utan det var ultraljud de använde sig av när de tog bort tandstenen.

Nu är vovvens tänder verkligen jättefina och jag skall göra mitt bästa för att sköta dem ordentligt.
Veterinären sade att rasen, mycket riktigt, har en hel del tandbekymmer. Hon höll inte för otroligt att jag får göra om samma procedur igen inom ett par år, men jag kan dra ut på det genom att borsta hundens tänder regelbundet.

Jag frågade i min enfald om det inte är så att småhundar har sämre tänder än stora?

Jag var naiv nog att tänka på mina föräldrars grannes arga lilla pudel som alltid stank rutten fisk ur munnen. Hans tänder var brungula och jag vet att mina föräldrar brukade säga att småhundar har sämre tänder än stora.

Idag fick jag dock ett mer nyanserat svar. Jämfört med jämnstora raser så har dvärgschnauzern generellt sett sämre tänder, ansåg veterinären. Hon såg det som att "dåliga tänder" snarare tillhör vissa genetiska och rastypiska problem än huruvida hundarna är små eller stora. (ja, ja - hon har väl fått dumma frågor förr. :crazy: Jag bjuder på den dumma frågan! ;) )

Oavsett vilket så måste jag erkänna en sak. Efter denna tandläkarräkning så måste jag tillstå att det känns angeläget att borsta ofta!

Min ena har just varit inne och sövts och tagit tandsten. Vad för metod de använt vet jag inte. Men all tandsten är borta.

På småhundar behövs det ju ofta hållas efter mer än på stora.
Jag borstar minas tänder varje till varannan dag.

Sist hunden var inne sövdes hon, togs tandsten och vaccinerades. Det fick på 2200 kr.

Nu ska andra hunden in på fredag.

Jag anser att småhundar generellt har sämre tänder än stora även om det varierar mellan raserna.
PL

Men har de sämre tänder? Är det inte så att de har så små tänder att det fastnar mycket lättare i deras tänder. Oftast äter väl små hundar mindre av det en stor hund äter, tex märgben. Har haft småhundar själv och de lämnades ett par ggr under sin livstid för att ta bort tandsten. Jag har inget minne av att de någonsin fick märgben! De tuggade på vanliga tuggben och åt matrester och hade alltid Frolic i en skål.

Vad mycket man skulle gjort annorlunda idag:smirk:

När dom kommer till mig är tänderna definitivt sämre. Men visst kvaliten på själva tänderna från början är det oftast inget fel på.
När det gäller orsaker är det väl inte helt klart, men saker som mindre tuggande o konstiga placeringar av tänder pga för lite plats spelar in.
PL

Få småhundar har ju rikligt med saliv. Det finns ju få dreggelraser som är små. Och det sköljer ju inte rent så bra på dem.

Min ena hund är väl en av de få dreglande Pappis som finns. Hon har för lång tunga. Och den producerar rikligt med saliv. Hennes tänder är mycket bättre än de andra pappisar jag haft och kännt.

Jag försöker få mina att gnaga på ben/pinnar, äta torrfoder och borstar tänderna på dem. De har fina tänder tack vare det.

[...]
När det gäller orsaker är det väl inte helt klart, men saker som mindre tuggande o konstiga placeringar av tänder pga för lite plats spelar in.
PL

Det ligger förmodligen en hel del i den iakttagelsen, men när det gäller dvärgschnauzer så tycker jag att de till de yttre har ett "bra" bett och ordentliga och kraftiga tänder.

Det vore intressant att ta del av försäkringsbolagens statistik vad gäller tandvård. Det är synd att tandstensskrapning inte ingår i försäkringen då eftersatt skötsel förmodligen kostar mycket mer i både lidande och åtgärder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka