Skräp. skräp, skräp!! Huggormsbett!

Swat

Trådstartare
Jaha, då har det hänt!
Trots enbart promenader i vår vardagliga hemmamiljö där jag hittills inte sett en enda orm tidigare lyckades unghunden idag trampa (?) på en huggorm med en bakfot och bli aktut sjuk! :grin::mad:

Ilfärd till vet och efter en eftermiddag i droppets och de smärtstillande läkemedlens sällskap är vi nu hemma igen!

Strikt vila i minst 3 veckor och den närmsta veckan endast "ut o kissa o in igen"-rastningar!

Första veckan kommer nog gå "ok" då hunden dels kommer vara påverkad av det som hänt + läkemedlen, men sedan då... Hur kul kommer vi alla tycka att det är att hålla en 11 månaders malle passiv när träningsnivån hittills byggts upp till lydnad/spår/skydd ca 4-6 dagar/vecka?! :grin:

Bra läge att finslipa fotposition, apportering och...mattes tålamod!! ;)

Nåja, steg ett är att allt skall ordna sej och att lillgumman blir pigg igen! Ormbett har ju en djäkla trist förmåga att skapa komplikationer ganska långt efter själva "bitinsidenten"...

Men en VARNING är på sin plats till er alla!
Antalet ormar verkar vara både fler i år + att de verkar befinna sej på platser där det inte vanligtvis brukar finnas orm! Så håll ögonen öppna och undvik "pinnar som rör sej" till varje pris!

/Swat

Sv: Skräp. skräp, skräp!! Huggormsbett!

Usch, min mardröm eftersom jag är så jäkla ormrädd... Ännu större mardröm är att de ska få för sig att apportera en orm och komma med den till mig :eek:

Lokas pappa har blivit biten flera gånger (bor i ett ormparadis) och strök nästan med sist, så allvarliga grejer det där.

Vad gör de åt ormbett?

Det låter endå som om ni har haft en väldig tur. Kanske var den inte så giftig än eller så hade den precis ätit och hade inte så mycket gift.

Det brukar ta ett bra tag innan de blir "normala" igen.

Våran tog säkert två månader innan han var sig själv. Dock tog det mycket hårdare på honom. Tror det var tre dygn på djursjukhus (förra midsommar) + att de till slut gav honom seriumet (kostar 5000 + moms för 2 ml :crazy:). Fick även utskrivet hjärtmedicin till honom.

Du får aktivera i köket med tex sniffa upp godis och andra tankenötter. Om du lägger aktivitets nivån väldigt lågt och inte ökar på så brukar de acceptera "stillasittandet" ganska så okej.

Var noggran med vilan. Ormbett tar mycket hårt på kroppen och det kan bli stora problem med hjärtat och liknade. Det verkar ju som om du är ganska så aktiv och då är det inte kul om han får problem med hjärtat.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Usch, min mardröm eftersom jag är så jäkla ormrädd... Ännu större mardröm är att de ska få för sig att apportera en orm och komma med den till mig :eek:

Lokas pappa har blivit biten flera gånger (bor i ett ormparadis) och strök nästan med sist, så allvarliga grejer det där.

Vad gör de åt ormbett?

Smärtstillande och MYCKET dropp (de kissar jättelänge i början när de kommit hem, flera minuter :D). Kan också ge annan medicin beroende på om de får andra problem med tex hjärtat och liknade.

Som sista allternativ så ger man ett serum. Detta är de dock inte så pigga på då biverkningarna kan vara väldigt svåra.

Mvh

Tora

Huggisar kan torrbita oxå, mer eller mindre, de tömmer inte ut allt gift automatiskt vid bett.

Till TS:
Lär in grunderna för ID spår/sök, sk doftdiskriminering.

Du behöver ca 7 sockerströare, de skall vara sterila o doftfria inför varje träningsomgång. Man kokar dem o hanterar dem med typ grilltång, de skall lufttorka, eller i diskmaskinen om man diskar dem i den.

Man ställer ut burkarna på rad på golvet, gärna i en ställning, o i en av dem lägger man en påse Yellow Lable (standard att börja med). Bjud hunden att lukta på en annan tepåse, samma sort o led sen hunden i koppel förbi sockerströarna, när den markerar rätt så belöna/beröm, gärna med klicker om hunden är van vid det.
Ta bort hunden o placera om burkarna med hjälp av grilltången, fortsätt några gånger o lägg sedan av.

Gör om hela reningsproceduren från början inför varje träningspass.

När hunden börjar bli säker så kan man successivt minska på mängden teflingor i burken. Sen introducerar man andra doftstimuli.

O sen när hunden förstår att det är olika dofter det handlar om så går du vidare:

Lugga katten o lägg en ordentlig dos katthår i burken, o minska allt eftersom,

Hoppas du förstod min utläggning.

Detta äroxå utmärkt hjärngympa för konvalecerande hundar som inte får röra på sig så mycket!

Undrar om det ar stora biverkningar pa skallerorm serum ocksa? Jag maste verkligen gora nagot at traven med stockar jag har pa min 'property' ... nar jag och hund varit borta ett tag ligger skallerormarna och solar mitt pa vagen har grannar berattat. For det mesta klarar hundar och hastar dock ormbett bra sager veterinarer har.

Stackars lilla kaoset :(

Hoppas ni klarar er från flera incidenter och att hon blir bra och komplikationsfri!

Fy sjutton, ormar är inte roliga... Hoppas att han kryar på sig snabbt!

Och att aktivera hund som ska hålla sig stilla, ja det är ett aber, jag höll ju på i höstas med våran som då var lite drygt halvåret...:crazy: Men även om jag bröt ihop och tårarna bara spruta ett par gånger när han skulle skritta och enbart skritta 7 min åt gången...

Hjärngympa är mitt tips, godis i svåra saker, beroende på hur smart hunden är, min är tack och lov inte allt för smart och dessutom har problem att öppna munnen så mcyket som han borde, så stora drickaflaskor på 1,5 liter och så lite godis i sysselsatte honom rätt länge. Men det gäller ju även att de inte stressar upp sig istället...

Men vilket kaos att bli ormbiten.
Det verkar som om det är mycket med orm i år. Hoppas att det går bra för er och att hon är återställd så fort det bara går. Du får lära henne att "städa". :)

Ofy! Hoppas hon blir frisk snart!

Min minigris är ju expert på o döda ormar. Har ganska många ute vid sommarstugan och hon kan seriöst känna lukten av dem o sen ska de bara dö!

Det är otrevligt med huggormar, den gamla jaktlabben blev biten rakt över nosen en gång - hon körde alltid in huvudet överallt och skulle kolla vad som fanns gömt... en nyvaken grinig orm denna gång. Åkte in akut till vet såklart, och de höll kvar henne två dygn. Skräckupplevelse!

Min kompis dvärgpudel blev biten över nosen av en "pinne" som hon bet över....Det här var längesedan men jag minns att hon såg lite underlig ut ett tag. Några andra problem kommer jag faktiskt inte ihåg, vet bara att alla var förundrade över att hon inte strök med.
Hon blev helt okej i alla fall.

Usch vad tråkigt!! Hoppas din hund klarar sig igenom utan komplikationer.

Tack för allt stöd! :bow:

Den lilla vesslans ben är idag helt utan överdrift 4 ggr så tjockt som det friska benet ända från höften ner till tassen. :(

Tack och lov fick vi riktigt bra smärtstillande med oss hem, så huvudpersonen i det hela är märkligt oberörd :D

Dock bärs hon ut i trädgården och in igen ca var tredje timma och får i övrigt BARA vila... Behöver jag berätta att hon redan börjat pipa/sucka/stöna högljutt, att hon försökt leka "arga leken" med en av katterna samt att sommarens första flugor ligger risigt till om de kommer för nära!?

Tack och lov för att hon verkar så pigg och SKRÄP att hon måste hållas så stilla i flera veckor! :grin: :love:

/Swat

Skulle hon bli för svår att hålla stilla så kan man minska den smärtstillande medicinen.

Våran veterinär poängterade väldigt vikten av att vara stilla men nu hade ju våran råkat väldigt illa ut iofs.

Dom ser lite roliga ut efter ett huggormsbett. Våran som fick i nosen såg ut som om han hade en fotboll i munnen :D. Men det var väldigt synd om honom han hade nog väldigt ont den stackaren. Han var väldigt go mot personalen på Blå Stjärnan och de sa att han var en trevlig hund (stolt matte :D).

Fast han var väldigt dålig när vi kom in till Blå Stjärnan så kunde han inte låta bli att kaxa sig mot en rottweiler som också var i väntrummet. Det såg lite roligt ut när en hund med en näsa lika stor som en fotboll skall "mucka bråk" (men det var lite halvhjärtat). Det är något med just rottweiler som han inte gillar.

Mvh

Tora

Fy vad hemskt! Hoppas det går bra nu och att hon återhämtar sig snabbt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka