Skrämd ryttare vill skjuta varg

Sv: Skrämd ryttare vill skjuta varg

Jag har inte läst det på nätet utan fått reda på det på div föreläsningar, bland annat på kolmården och på himmelstalundsskolan, googla så kanske du hittar?

tror det är fyra generationer - men tror att det är ytterst få varghybrider ute i naturen - är vargarna oskygga kan det väl snarare bero på att de är unga=nyfikna eller brist på mat?

ang artikeln är det ju inte konstigt att de kommer fram om man har hund med sig, det är ju naturligt för dem att skydda reviret!

Menar du varghybrider som lever vilt? Låter osannolikt, isf måste ju hundar förvildats och parat sig med vargar.
Tamhundar med varg i sig finns det väl några men de får inte ha individer som är 100% varg i de 5 närmaste leden, om jag inte minns fel.

Måste dom det? När det går att köpa såna i Ryssland och föra in om i Sverige? Eller är det för långt för en varghybrid som rymt att vandra från Ryssland till Sverige?

Skicka hit vargen så får den bo här hos mig, jag har ju inga andra djur längre. Okej, grannarna blir väl inte så glada men vaf, en varg i soffan och som sängkamrat kan ju inte vara helt fel eller? :p

Skicka hit vargen så får den bo här hos mig, jag har ju inga andra djur längre. Okej, grannarna blir väl inte så glada men vaf, en varg i soffan och som sängkamrat kan ju inte vara helt fel eller? :p

garanterat varmt i sängen

Måste dom det? När det går att köpa såna i Ryssland och föra in om i Sverige? Eller är det för långt för en varghybrid som rymt att vandra från Ryssland till Sverige?

Nej det är inte för långt, har ju vandrat varg in från Ryssland.
Om någon fört in varghybrider därifrån vet jag inte men Naturvårdverket borde väl ha rätt bra koll på de vargar som finns i landet..?

:eek::eek:
Kommer nå dylikt hit så döööör jag. Fast jag är väl den i landet som ska oroa mej minst. Vår komun har beslutat att vara en vargfri komun..... (Hur 17 det nu blev godkänt):confused:

:eek::eek:
Kommer nå dylikt hit så döööör jag. Fast jag är väl den i landet som ska oroa mej minst. Vår komun har beslutat att vara en vargfri komun..... (Hur 17 det nu blev godkänt):confused:

Har man berättat det för vargen också? Jag menar så de inte förvillar sig in i den vargfria kommunen.:D

kl*
jag hoppas att "varghatare" inte heller låter sina barn sälja WWF's pandaprylar eller ser på dokumentärer om stackars utrotningshotade tigrar.. de djuren är ju uppenbarligen också i vägen och till problem för mänskligheten :devil: men det är väl samma sak som de beskyller "vargaktivister" för - not in my backyard..

borde kanske skjuta av 90% av älgstammen istället som faktiskt dödar MÄNNISKOR varje år och orsakar långt större ekonomisk skada genom betning av skogsplanteringar..

Nej det är inte för långt, har ju vandrat varg in från Ryssland.
Om någon fört in varghybrider därifrån vet jag inte men Naturvårdverket borde väl ha rätt bra koll på de vargar som finns i landet..?

Jag som faktiskt förespråkar varg börjar själv tveka på denna punkt. Har dom verkligen koll?

Anledning till varför jag börjar tveka tror jag faktiskt beror på att inte ens våra politiker har koll på vilka bidrag dom har rätt till. Jäkligt långsökt men jaja ni fattar säkert :angel:

Eftersom hundar måste ha pass o vara rabiesvaccinerade för att få föras in i Sverige låter det inte troligt.
Hybrider får vare sig ägas eller föras in i Sverige.

"Rovdjur får inte vara sällskapsdjur

Det är förbjudet att ha andra rovdjur än hundar, katter, grävlingar och tama illrar som sällskapsdjur. Du får inte heller hålla eller sälja

hybrider mellan tamhund och vilda hunddjur, till exempel varg eller dingo
hybrider mellan tamkatt och vilda kattdjur
korsningar mellan sådana hybrider och vilda arter.

Hybrider som är förbjudna är första till och med fjärde generationen efter korsning mellan vilda arter och tamhund eller tamkatt."
http://www.jordbruksverket.se/amnes...verige.106.7a446fa211f3c824a0e8000171614.html

Jag är ingen varghatare men har ni hört att det kan finnas varghybrider även i Sverige? Något jag tror att vi ska ta på största allvar då vargarna på senaste åren ökat kraftigt i mängd och dom har ändrat "beteende" dvs dom är oskygga numera. Jag vill gärna se bevis på att alla vargar i Sverige härstammar från detta ursprungliga syskopar för att få tyst på alla varghatare för jag anser att vargen ska finnas i Sverige.

Vet du kanske var detta kan gå att hitta på nätet? Det hade varit ganska roligt att få läsa detta.
Siffror på att de ökat kraftigt i mängd senaste åren?
Länk till fakta på att de ändrat beteende?

kl

Den genetiskt sett mycket intressanta vargtiken Kynna fick jagas o dödas med NVV goda minne, allt för att hon vandrat från Norge o ner åt landet o rivit några får:

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2619064/nu-borjar-jakten-pa-vargen-kynna-igen

De genetiskt ointressanta vargarna i bl a Dalarna får inte jagas/skjutas trots att de river betydligt fler tamdjur än vad Kynna gjorde.
Statens rovdjurspolitik är outgrundlig.
Själv bor jag i Rialareviret o är tacksam för att de inte får jagas.

Nja, det finns (fanns) en ur genetisk synpunkt mycket intressant tik i länet, från Ryssland med gener som inte finns här. Tyvärr har hon uppehållit sig i länets sameby, vilka förstås (!) har ansökt om skyddsjakt. Denna beviljades inte utan tiken flyttades söderut tillsammans med sin partner. Nu är de dock på väg norrut igen.

KL
Ansökan om skyddsjakt på vargen i Insjön har lyckligtvis fått avslag.

Jisses, vilken bjässe:eek:

Jag har inget emot vargen. Väljer att skydda mina djur med bra stängsel. Just för tillfället har vi ingen etablerad varg i vårt område men någon enstaka som strövar runt i sökande efter ett revir dyker upp ibland. Hundarna är inte med ut i skogen längre. Har en bordercollie och en urgammal jakthund, korsning på 16 år. Jag kommer inte att skaffa någon hund heller i brådrasket när de här jag har fallit ifrån...och skulle det bli aktuellt kommer jag att ha hundar vars ursprungssyfte är att skydda mot just rovdjur, typ Maremma.

Jag ska ta jägarexamen nästa år, mest för att utbildningen är suverän men också för att kunna skjuta ev. skabbrävar som dyker upp emellanåt. De som är inbitna jägare har ju uppenbara problem med rovdjuren och jag kan förstå deras frustration när deras hundar blir rivna. Jag har sett samma frustration från de som fått sina hundar slagna av örnen, uppslitna av vildsvinen o.s.v.

Tycker ju att debatten är långt ifrån balanserad då hundar rivs, skadas, dödas av så många olika anledningar. Att vargen dödar hundar är fullständigt normalt då det är en konkurrent om bytesdjuren. Dom dödar ju vargar som kommer från andra flockar av just den anledningen såvida det inte är en stark varg som kan strida om ev. ledarskap eller att bytestillgången är god så att det är ett lugnare klimat i flocken.

Det är väl klart att vi ska ha varg, vi har redan varg men tror det är fel att rovdjursärenden sköts av olika Länstyrelser. Det ska vara en som har ett övergripande ansvar. Att Kynna fick skjutas anser jag vara helt galet, men det är min åsikt ;)

Eftersom hundar måste ha pass o vara rabiesvaccinerade för att få föras in i Sverige låter det inte troligt.
Hybrider får vare sig ägas eller föras in i Sverige.

Alla följer inte lagen och gränsen mot Finland är inte speciellt välbevakad, är nog betydligt lättare att smuggla in hundar via den gränsen jämfört med via Danmark och Tysklands- och Polenfärjorna. :crazy:

Har man berättat det för vargen också? Jag menar så de inte förvillar sig in i den vargfria kommunen.:D

En och annan strövarg som drar igenom komunen är inte alls ovanligt. Vet flera som sett inklusive jag själv. Först trodde jag det va en stor jämthund men sen insåg jag att det var en varg.

Komunen vill inte ha en etablerad flock. Det är det som beslutet innebär. Att vargar vistas här är det ingen som säger ngt om. Inte ens varghatare då dom är så glada över beslutet.

Och vad hade kommunen tänkt sig att göra den dag ett vargpar etablerar ett revir som sträcker sig in över kommungränsen?
PL

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med en ridtur utanför skånska Kågeröd blev en häst skrämd av en eltråd som satts upp nära marken för att stoppa vildsvin...
2
Svar
37
· Visningar
2 561
Senast: Lutten
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Än en gång söker Bertil Forsberg, tidigare ordförande i Jägareförbundet Värmland, skyddsjakt på en varg i Rackstadsreviret. Vargen är...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I går skrämde en hund två ekipage på Ekerö strax utanför Stockholm. Efter skräckfärden i skogen avlivades en av hästarna efter att ha...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: vallhund
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Slottet ser man åt ena hållet, Rismarken finns om man vänder sig om. Skogen på slätten utanför Vadstena inbjuder till allt mer ridsport...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama