- Svar: 41
- Visningar: 4 724
(ATL) En ryttare från Dalarna har ansökt om skyddsjakt på varg efter att ha blivit jagad under en ridtur i skogarna utanför Insjön.
Läs mer...
Läs mer...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns iaf en oskygg varg i Köpingstrakten och Västerås. Den tog en hund där för ett tag sen och en kompis såg en utanför sin hästhage.
Vem har utplanterat vargar menar du?Det finns inget land så vitt jag vet som arbetat så hårt med att sprida/skydda och utplantera vargar i så bebyggda trakter som Sverige.
http://www.barometern.se/ledare/kolumnister/estland-har-40-ganger-mer-varg-an-sverige(2244257).gmSverige är tillsammans med Finland och Norge det land som har haft störst problem med att dela sina enorma landområden med vargen. Det är intressant att fråga sig vad det är som gör att vi är så enormt mycket mer rädda än t.ex. i det lilla Estland. Där finns uppskattningsvis 500 vargar, vilket motsvarar drygt 22 vargar per 1?000 kvadratkilometer. I Rumänien finns 3 000 vargar, eller nästan 13 vargar per 1000 kvadratkilometer. I Portugal finns 300 eller 3,3 per 1 000 kvadratkilometer.
Motsvarande siffra i Sverige är en halv varg per 1 000 kvadratkilometer. Dessa siffror har tagits fram av naturfotografen Mats Ericson från Taiga Nature & Photo.
Av detta kan man utläsa att du inte vet något alls. Vilket är vanligt bland varghatare.Det finns inget land så vitt jag vet som arbetat så hårt med att sprida/skydda och utplantera vargar i så bebyggda trakter som Sverige.
VET vi att det var en varg? Är det konstaterat?
Är man rädd om sina hundar när man bor i vargland så har man inte sina hundar lösa i skogen.
Inte verkar det vara ett speciellt friskt beteende kan erkännas men hon behöver knappast oroa sig för att den skulle ha jagat hästarna, hundarna däremot gjorde väl intrång på dennes revir och kunde nog varit ganska illa ute.
Det finns inget land så vitt jag vet som arbetat så hårt med att sprida/skydda och utplantera vargar i så bebyggda trakter som Sverige.
Uppenbarligen så vet du ingenting. Hela den svenska vargstammen kommer ursprungligen från ett syskonpar!
Varför tror du att de är så himla noga med att spara DNA från varenda jäkla varg på kolmården???? Jo, för att kunna bevisa att deras vargar inte är släkt överhuvudtaget med vargstammen vi har i sverige!
Menar du varghybrider som lever vilt? Låter osannolikt, isf måste ju hundar förvildats och parat sig med vargar.Jag är ingen varghatare men har ni hört att det kan finnas varghybrider även i Sverige?