skräckexempel

M

mathil

Här har jag ett skräckexempel på en häst att hantera. När jag jobbade i England fanns det där en häst som var en korsning av gud vet vad. Han gick inte att leda för då stack han iväg så det var bara att rida honom till och från hagen. Det gick inte att gå in i boxen till honom utan att muta honom med mat gjorde man inte det sprang han bokstavligen över en, så när någon skulle rida honom var dem tvungen att sitta upp i boxen. När man red honom i ridhuset kunde han lägga sig ner helt utan förvarning och hoppade man då av honom utan att hålla i honom gick han inte att fånga. Jag var med om att dem höll på att försöka fånga honom i ridhuset i 20 minuter!!! Han var väldigt smart när han ville och gick bakom hästar så det inte gick att fånga honom. Till hans försvar ska väll sägas att han var underbar att rida på uteritter, det var väl därför dem hade kvar honom. Kul häst va!! :crazy:

Sv: skräckexempel

Snacka om att den hästen skulle behöva ha en lektion i regäl uppfostran... Gick det inte att göra något åt den??

Ja han har nog inte haft det lätt innan han kom till detta stall. I ärlighetens namn var det nog ingen som orkade försöka uppfostra honom. Han gjorde samma sak i hagen försökte rymma alltså en dag sprängde han låset till hagen. Dem fick gå i en hage i en annan hage så att han inte kom helt lös om han rymde. En dag rymde han ur boxen och dem höll på en timme för att fånga honom.

humm jobbig häst... varför inte se till att han blir uppfostrad elelr sälja honom..

Tycker väl inte att det där säger så mycket om hästen - däremot en himla massa om ägarna. :mad:

Han är väl runt 20 år så dem anser väl att det inte är någon mening att försöka. Ägaren till stallet försökte väl så gott dem kunde att uppfostra honom men hade väl givit upp. Hade varit i stallet i ca 6 månader. Han var faktist lite bättre på slutet då gick det faktist att leda honom in från hagen, fast det var kanske mest för att det väntade mat i boxen. Förresten vem skulle vilja köpa honom?? På plus sidan får man väl tillägga att han aldrig bets eller sparkades. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Ptja... Min häst var betydligt värre än så när jag köpte honom, så nog fan finns det knäppskallar som köper såna hästar ;)

Enda anledningen att han inte avlivades var väl att han faktist var hur snäll som helst om man red ut på honom och dem hade inte många hästar som passade för det ändamålet om man säger så. Han var väl rätt okej att rida dressyr på också om han höll sig på benen lite slö men ganska duktig med rätt ryttare (inte jag alltså) och hoppa tyckte han om men problemet med det var att hopplektionerna oftast gick på kvällstid och han gick ute på nätterna eftersom han inte gick att hantera honom i boxen. Eftersom hagen låg ganska långt borta och det var väldigt lerigt var det inte direkt nån som ville gå med honom dit i mörkret. Dem gånger han gick lektion på kvällen fick den stackare som red honom rida honom till hagen och jag eller någon annan som jobbar följa med och stänga grinden efter dem. Oj vad långt det blev

Kan vara en häst som helt enkelt upptäckt att han är större än människorna å kan göra vad han vill samt dålig pli på hästen.Går det inte att göra ngt åt skulle jag skicka den till hästarnas himmel.Det låter grymt men såna hästar är en fara att hantera tyvärr.Det kan ju vara så att hästen inte är riktigt som man ska i huvudet heller som tex inavel kan orsaka.Har tagit hand om många problem hästar men det har som tur visat sig att det mesta berodde på ägaren...

ja förmodlingen är det därför han beter sig som han gör. Han är faktist en väldigt intelligent häst bara synd att han inte använder sin intelligens till nåt bra i stället :crazy: Nu var det ett halvår sedan jag lämnade stallet så det är mycket möjligt att han har blivit avlivad efter det. Ska maila ägaren om några andra saker snart ska passa på att fråga då.

måste bara säga att han låter som en riktit kul häst. smart verkade han också vara. om man skulle vända på situationen och skratta åt honom, leka, så skulle han nog tycka det var roligare. glöm allt dominans och snack om att sätta på plats. det är säkert den attityden han revolterar mot...
hiihii, den farbrorn hade jag velat träffa....

hmm, låter som en gammal ponny som lärt sig en del om livet. Tycker mig ha träffat flera äldre ponnyer med sådana här fasoner.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 906
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?