Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min erfarenhet av S R är att han hjälper till att lätta upp typen på lite tyngre ston. Bål och bakdel brukar vara välformade, men han kan ge lite tunnare och -ibland- kort och/eller rak hals. Skulle säga att han lämnar normalstora mot mindre hästar, med någon bjässe här och där. Frambenen är ofta lite tåtrånga eller har en bruten tåvinkel. Det brukar dock vara åt det lindrigare hållet, men jag skulle välja bort honom till ston som är tåtrånga.
Temperamentet brukar vara vaket och intelligent. Ibland med ett inre lugn men även ibland med en del valpighet som brukar lugna ned sig framåt 6-årsåldern. Brukar ha god ridbarhet.
Gångarterna är ofta reglerbara, men inte alltid så flashiga. Stoet har betydelse. Tycks gifta sig väl med D -och F-blod, gärna med lite R-blod längre bak. Verkar vara lite hit or miss med gamla svenska stammar. Jag har inte sett många med holländskt på mödernet men jag kan tänka mig att Ferro och Lord Sinclair-blod skulle ge bra hästar med trevligt temperament och att Flemmingh och Jazz-blod skulle ge mycket gång och elektricitet.
Skulle säga att han lämnar normalbra över lag, med en del riktiga fullträffar här och var.
Kolla lite på Negro. Hermes och Bellman. Firenze om han kommer tillbaka. Bocelli. Farewell och andra lite äldre F-blod. Don primero blodet är ju i stort sett dundersäkert ger schyssta hästar. Överlag kan du ju om du har mkt xx-blod använda de äldre godingarna som inte nödvändigtvis är så superlätta själva. Hade jag haft ett högställt xx med mkt gång hade jag inte tvekat på Argentinus. Kör så det ryker