Skovens Rafael

Chamsin

Trådstartare
Undrar lite över denna hingst Skovens Rafael. Tycker det ser ut som en trevlig hingst och hört att han har ett väldigt fint temperament. Vad tycker ni om denna hingst? För och nackdelar gärna. Även vad han skulle kunna passa för ston.
 
Min erfarenhet av Rafael är ganska splittrad. Dels har vi de otroligt fina, långbenta hästarna som varit med på championaten, typ Revolution, U-Bolt och Springbank. Verkar vara lugnet själva men med inbyggda fjädrar i benen. Fantastiska på alla vis. Sen har vi den kullen som även de rör sig kanon men är små, burkiga och med en räv bakom vardera öra, snälla men påhittiga. Nu har jag inte kollat upp stammar till hundra procent men har en tanke om att han gifter sig väldigt bra med Donnerhall-blodet? Kanske inte lika spot-on med gamla svenska ston med lite kortare ben och burkigare kropp. Ingen evidensbaserad forskning ;) men jag tror han ska ha lite lättare ston, temp blir jag inte klok på ska jag säga. Temperamentet verkar i mitt tycke inte vara något problem även om en grupp har lite rävar. Verkar ändå ge snälla och trevliga avkommor. Har hört att det är avkommor man ska vänta med att visa tills under ryttare då det är då de blommar ut. Har sett allt mellan 155 till 175 efter honom, vet inte om jag har haft blivit utsatt för en komplott eller om de är så spridda.

Även detta kan vara ngt jag fått för mig men tycker att en del paddlar med frambenen. Vet inte om det är Rafael. Kanske inte var så mycket till hjälp :/
 
Min erfarenhet av S R är att han hjälper till att lätta upp typen på lite tyngre ston. Bål och bakdel brukar vara välformade, men han kan ge lite tunnare och -ibland- kort och/eller rak hals. Skulle säga att han lämnar normalstora mot mindre hästar, med någon bjässe här och där. Frambenen är ofta lite tåtrånga eller har en bruten tåvinkel. Det brukar dock vara åt det lindrigare hållet, men jag skulle välja bort honom till ston som är tåtrånga.
Temperamentet brukar vara vaket och intelligent. Ibland med ett inre lugn men även ibland med en del valpighet som brukar lugna ned sig framåt 6-årsåldern. Brukar ha god ridbarhet.
Gångarterna är ofta reglerbara, men inte alltid så flashiga. Stoet har betydelse. Tycks gifta sig väl med D -och F-blod, gärna med lite R-blod längre bak. Verkar vara lite hit or miss med gamla svenska stammar. Jag har inte sett många med holländskt på mödernet men jag kan tänka mig att Ferro och Lord Sinclair-blod skulle ge bra hästar med trevligt temperament och att Flemmingh och Jazz-blod skulle ge mycket gång och elektricitet.

Skulle säga att han lämnar normalbra över lag, med en del riktiga fullträffar här och var.
 
Tack för svar. Var en vän som rekommenderade honom eftersom han hade ett väldigt bra lynne . Tittat lite på avkommornas poäng på treårstester och han verkar väldigt stabil med att minst ge 7.or och uppåt på dom flesta. Som du säger ska han nog ha sto med mycket xx i sig, eller lättare modell.
 
Min erfarenhet av S R är att han hjälper till att lätta upp typen på lite tyngre ston. Bål och bakdel brukar vara välformade, men han kan ge lite tunnare och -ibland- kort och/eller rak hals. Skulle säga att han lämnar normalstora mot mindre hästar, med någon bjässe här och där. Frambenen är ofta lite tåtrånga eller har en bruten tåvinkel. Det brukar dock vara åt det lindrigare hållet, men jag skulle välja bort honom till ston som är tåtrånga.
Temperamentet brukar vara vaket och intelligent. Ibland med ett inre lugn men även ibland med en del valpighet som brukar lugna ned sig framåt 6-årsåldern. Brukar ha god ridbarhet.
Gångarterna är ofta reglerbara, men inte alltid så flashiga. Stoet har betydelse. Tycks gifta sig väl med D -och F-blod, gärna med lite R-blod längre bak. Verkar vara lite hit or miss med gamla svenska stammar. Jag har inte sett många med holländskt på mödernet men jag kan tänka mig att Ferro och Lord Sinclair-blod skulle ge bra hästar med trevligt temperament och att Flemmingh och Jazz-blod skulle ge mycket gång och elektricitet.

Skulle säga att han lämnar normalbra över lag, med en del riktiga fullträffar här och var.

Ok, tack för bra svar. Tycker lynnet är så viktigt . Så blev nyfiken på honom efter att hon pratat om denna hingst. Vilka finns mer att rekommendera om man vill ha ett bra lynne, lite bastantare modell till lättare modell av häst men ändå ingen tung hingst..?
 
Kolla lite på Negro. Hermes och Bellman. Firenze om han kommer tillbaka. Bocelli. Farewell och andra lite äldre F-blod. Don primero blodet är ju i stort sett dundersäkert ger schyssta hästar. Överlag kan du ju om du har mkt xx-blod använda de äldre godingarna som inte nödvändigtvis är så superlätta själva. Hade jag haft ett högställt xx med mkt gång hade jag inte tvekat på Argentinus. Kör så det ryker ;)
 
Kolla lite på Negro. Hermes och Bellman. Firenze om han kommer tillbaka. Bocelli. Farewell och andra lite äldre F-blod. Don primero blodet är ju i stort sett dundersäkert ger schyssta hästar. Överlag kan du ju om du har mkt xx-blod använda de äldre godingarna som inte nödvändigtvis är så superlätta själva. Hade jag haft ett högställt xx med mkt gång hade jag inte tvekat på Argentinus. Kör så det ryker ;)

Tack för alla tips skorpannorpan. Ska kolla upp allihopa du nämnt, lovar jag! :):) Ska försöka kommer ta flera månader innan jag kommer fram till ett beslut.
 

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 786
Senast: Lea88
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 413
Senast: L(i)FE
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp