Skotträdd?

Sv: Skotträdd?

ingen av mina nuvarande hundar är skotträdda, men när jag var yngre hade jag en labbetik, som jag övertog, när hon var 3 år..
Henne hade någon skrämt genom att kasta ett smatterband bak i rumpan på :mad:
Nyår och sista april var h******sdagar för henne..
Vi fick lov att sjutsa henne ner till morföräldrarna.. Gick inte på annat sätt.. möjligtvis hade man kanske kunnat droga ner henne, men det kändes inte som ett alternativ..

Tiken är inte skotträdd och då det åskar och blixtrar ute så ligger hon och kollar ut genom fönstret. Hon är helt fascinerad :D , hanen däremot är ju bara valp så jag vet inte hur han kommer att reagera på raketerna på nyårsafton. Men lämna dom ensamma på valborg eller nyår kommer jag aldrig att göra.

Min terrier är situationsbundet skotträdd, inte på jakt, men annars är hon inte så glad i skott. Hon blir inte okontaktbar och superstressad, men hon reagerar inte "normalt".
Det är antagligen pga att hon har blivit rädd då min pappa har skjutit på gården, så hon går gärna och gömmer sig.

Så jag ser till att hon inte är ute lös om ngn ska skjuta, så att hon inte springer iväg (hon ska gömma sig, sen hur långt hon behöver springa bryr hon sig inte om). Annars har jag henne i famnen och pratar lugnt med henne, för att hon ska få lite trygghet, då lugnar hon sig. Eller så får jag helt enkelt låtsas att det är jakt, så att hon glömmer bort sig.

Labben blir dötaggad vid skott och weimaranern har också börjat lära sig att det blir oftast nåt kul att hämta efter smällen, men hon är hyffsat lugn ändå och blir än så länge i supertaggad.

Vet några som har fått bort skotträdslan genom att utöva praktisk jakt med hunden, en av dem va tillochmed terv...

//E

första nyårsafton min va med om så gick vi ut en sväng för att se hur hon reagerade .. hon kunde inte brytt sig mindre, bara kollade på fyverkerierna ( fast vi var på ett sånt avståd att det inte smällde så högt ... men ändå )

Hade tidigare en skotträdd tik, åkte ut till en skjutbana där det smällde högt och oregelbundet, med mig hade jag en god bok och fikakorg. Sen var det bara att slå sig ner i gräset knyta fast hunden i ett träd och sätta sig att "läsa". Jag struntade i hunden och försökte själv vara nonchalant mot smällarna. I början var det skitjobbigt, men hon lärde sig faktiskt att acceptera smällar redan efter ett par dagar.

Sen finns det ju hundar som blir totalt hysteriska, de tror jag är dem som varit med om något, då är det nog drogning som kvartstår om man inte råkar ha någon kompis som bor långt ut i skogen som kan vara hundvakt.

Liknande trådar

Hundträning Snart nyår och behöver förbereda min numera fyrverkerirädda hund. Är det någon här som testat Thundershirt? Hade det någon effekt?
Svar
5
· Visningar
336
Senast: igbest
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 500
Senast: Rugge
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
989
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama