Skötsel av westwrnsadel?

P

Paavo

Jag har fått tag i en beg westernsadel och undrar hur man ska sköta mocka-detaljerna på den. Kan man smörja det eller hur ska man göra?

Sv: Skötsel av westwrnsadel?

Jag hade en speciell mockaspray när jag hade sadel med mockasits. Fungerade super! Man ruggade upp yta, sprayade, lät verka och ruggade upp igen. Smidigt!
Tror det finns i typ färgaffärer eller så.

Puttar upp denna tråden istället för att starta en ny.

Har aldrig haft en sadel med mkt tooling innan nu.
Tvålade av den och smorde in den, men hur jag än gnuggar och nöter så får jag inte bort vita rester i toolingen. Hur gör ni?
Vad är lättast/bäst för att undvika detta eller går det inte undvika så man måste ta bort det sen hur isf?

Jag har inte testat de, men du kan gnugga försiktigt med en tandborste och sen torka bort med handduk kanske.

En mjuk tandborste och lädertvål. Och sen vara väldigt noggrann med att få bort alla tvålrester.

Tar man bort det vita med tandborsten direkt efter eller när der torkat in?
För det syntes inte direkt när sadeln var tvättad och ismord, dök upp när den stått och gosat in sig över natt.
Hur får man bort tvålresterna på bra sätt då?

Tidigare så har jag löddrat upp ordentligt och fått bort all smuts o sen bara torkat av med trasa för att sen smörja in med fett.
Bör man ha mer vatten efteråt?
Eller gör man som ovan fast torkar bort med en tandborste?

Jag har en fast tvål som jag fuktar med vatten. Sen gnuggar jag tandborsten mot tvålen, sen mot sadeln.
Jag torkar bort tvålrester med en fuktig trasa.
Smörjer försiktigt med fett, om det blir för mycket i toolingen blir det smutsigt igen på nolltid!
Olja är lättare, men samma sak där; det får inte samlas i toolingen.

Aha! Det var nog ett bra tips.
Själv har jag inte hittat nån olja som inte innehåller mineraloljor. Tips?

Pure Neatsfoot oljan verkar bra, den har jag utvunnen ur klövar o ben men sen finns neatsfoot compound som vissa heter den är det mineralolja i. Sen verkar även olivolja va en variant sen gamla tider läste jag ska testa på egen risk förstås :), lika där kanske att det ska va xtra virgin som är absolut renast och den är kallpressad inget tillsatt, minst processerad alltså första pressningen av oliven sen blandas den ut med vatten för att få ut mer av oliven och blir bara virgin oil sen blir det bara mer skit och sämre olja varmpressat bla o sämre.

ah! Tack så mkt för produkt tipset.
olivolja vågar jag mig inte på iaf det skulle bli fläckigt - om nån har erfarenhet så dela gärna mer er :)

Får försöka detta på lördag då sadeln ska piffas till igen, se om jag kommer ihåg o ta före efter bilder ;)

Jag har faktiskt använt helt vanlig rapsolja ett par gånger. Mycket, mycket försiktigt och tunt (jag hatar när grejer blir så där tungt oljiga..). Men bara på tyglar och träns, aldrig på min fina sadel.
Brukar smörja sadeln med Fiebing (heter den så tro?) läderbalsam, ytterst sparsamt och hellre dagligen i typ en veckas tid än att råka lägga på för tjockt.

Jag smörjer mitt läder med olivolja. Det har väl mörknat något men det brukar ju läder göra av de flesta insmörjningsmedel.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 476
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
758
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 526
Senast: Badger
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur