Skötsel av utedass

Philosophia

Trådstartare
Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt vidrigt på tjugo meters avstånd. Däremot är jag inte någon van utedasskötare och har bara vaga kunskaper om hur man får dasset luktfritt.

Nu har vi köpt en liten stuga med utedass som är placerad i huset, i ett eget rum bredvid kallfarstun. Att dasset hålls luktfritt känns som en nödvändighet, så nu efterlyser jag era bästa tips för ett luktfritt dass. Vad använder ni för strö/torv? Hur separerar ni kisset och vart tar det vägen? Osv. Jag vill veta allt! :)
 
Om dasset är en del av huset hade jag verkligen försökt att installera någon annan typ av toa!

Vi tänkte sätta in en separett till sommaren. Egentligen ligger dasset utanför huset, ungefär som ett vidbyggt förråd. Men sedan har man byggt in farstubron och förrådet och gjort en farstu av det. Så den ligger inne men separat från övriga huset.
 
Jag bor permanent i ett hus utan WC. I början när jag flyttade in fanns bara ett utedass, nu har jag även en separett i ett utrymme inomhus.
Utedasset var iordninggjort när jag flyttade in och det är väldigt fräscht och luktfritt, och jag upplever inte att det har varit särskilt svårt att hålla det så.
När jag flyttade in hade jag inga kunskaper alls om TC, så det har varit lite learning by doing… 😊

Det jag upplever som viktigast för lukten är att separera kisset från bajset. Utedasset har en urinseparerande insats och kisset leds ner genom ett rör till vad jag antar är en stenkista i marken (nu är dasset gammalt så om jag får gissa så är det ingen lösning som är godkänd att bygga ny, men det ska jag låta vara osagt). Bajsar gör man ner i en tunna. Sedan har jag en hink med strö och ett kärl med vatten brevid sitsen. Vatten häller man en skvätt i urintratten efter kissning för att skölja rent och ströet strös över bajset.

Som jag upplever det (tvärtemot vad jag trodde tidigare 🙃) så är det inte bajs som är det största luktproblemet utan urin. Leder man bort urinet och ser till att det är torrt i bajstunnan minimerar man problemet. Så fort det kommer ner urin/vatten/annan vätska i bajstunnan så börjar det lukta. Sedan är även utrymmet där bajstunnan står väldigt välventilerat. En frigolitsits till dasset är ett måste! 😉 Jätteskönt att sitta på kalla dagar.
Urin fäller ut salter som bildar beläggningar i rör och där det passerar, därför är det bra att skölja lite efteråt samt att jag även har en tablett i urintratten som ska hjälpa till att minska beläggningar.

Strö har jag kört med lite olika. Det finns kompostströ att köpa – jag har testat både det som heter ”Kompostströ” samt ”Toabark” och bägge funkar bra, men de är dyra tyckte jag. ”Toabark” luktar dock väldigt gott i sig själv av barken! 😊 Nu gör jag eget flis och har lövkompost som jag använder som kompostströ istället, så slipper jag köpa hem nåt. Funkar bra det med. Jag har egna latrinkomposter (godkända av kommunen) så jag komposterar allt bajs. Det kan jag skriva ett helt eget inlägg om 😉, men kort sammanfattning är att det känns som att jag skapar GULD till min trädgård och jag är enormt tacksam över den lösningen! I min kommun så får man inte lämna in bajstunnor till ÅVC under vinterhalvåret och de har ett system som gör att man inte heller kan spara vintertunnorna och åka in med nästa vår, så jag blev helt enkelt tvungen att köpa latrinkomposter och kompostera själv när jag ville använda TC året runt.

Är det väldigt varmt så kan det lukta lite, men min upplevelse är att det är ett väldigt luktfritt utedass och jag har fått många komplimanger från besökare över att det är ett fräscht utedass (jag upplever att jag har mer pyssel med att hålla separetten inomhus luktfri än utedasset, men nu använder jag ju separetten mycket mer).

20221120_130654.webp
 
Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt vidrigt på tjugo meters avstånd. Däremot är jag inte någon van utedasskötare och har bara vaga kunskaper om hur man får dasset luktfritt.

Nu har vi köpt en liten stuga med utedass som är placerad i huset, i ett eget rum bredvid kallfarstun. Att dasset hålls luktfritt känns som en nödvändighet, så nu efterlyser jag era bästa tips för ett luktfritt dass. Vad använder ni för strö/torv? Hur separerar ni kisset och vart tar det vägen? Osv. Jag vill veta allt! :)
Hum vårt var ganska luktfritt på landet, men låg på andra sidan gården, med fönster utan glas och kisset separerades genom att man gick bakom en buske :laugh:.

Jag tycker inte utedass brukar lukta så mycket, å andra sidan brukar de inte heller vara i huset.

Ett modernt dass med separator, kiss fram, det skulle torka på ngt vis, och annat bakåt, som en släkting hade luktade oerhört mycket, mycket mer än utedass jag är van vid. Men som sagt det kan ha berott på att det inte var kiss i utedassen och det var meningen att kisset liksom skulle ånga av, och ånga gjorde det..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp