Skötare/medryttare, hur?

Y

Yahoo

Ni som har/har haft skötare/medryttare på er häst, hur har ni burit er åt för att hitta någon bra tjej/kille?
Vad har ni ställt för krav?
Hur vet man att man kan lita på människan i fråga?


Har börjat fundera på om jag måste ha hjälp med min häst till vår/sommaren. Men får ångest bara jag tänker på det. Har hela tiden delat häst med min syster, vilket har varit perfekt ur alla sätt, men hon har nu slutat.
 
Sv: Skötare/medryttare, hur?

hej! jag har sökt på hästsidor och lokalt på stall och ridklubbar, även hört med vänner och bekanta om dom har någon att rekomendera!

sedan har dom kommit och provat, sköta och rida. passar det inte så har man snällt sagt att det var inte riktigt vad jag förväntat mig eller så har det passat och då har man en prövo tid så alla lär känna varandra, ägare, ryttare och häst! tror att man ska gå på sin magkänsla och sedan även referenser om det finns!

lycka till!
 
Sv: Skötare/medryttare, hur?

Jag har en tjej som rider min häst två gånger i veckan och det fungerar kanon. Både hon och min häst trivs jättebra.
Jag la ut annons på min häst på nästan alla hästsidor jag hittade och fick massor av svar.

Mina krav var att personen i fråga skulle vara över sexton år, och ha stor vana av hästar och tycka om att pyssla i stallet, och inte bara att rida. Hon jag har nu ställde precis rätt frågor, och hade haft medryttarhäst innan.

Jag fick tag i en tjej som inte brydde sig alls (den första). Hon mockade inte, gav honom ingen mat utan bara red. Hon kom en gång, sen gick jag ner till stallet och såg all röra. Jag ringde henne direkt och sa att hon inte fick komma mer. Efter det var jag mer noggrann. hade många som kom och provred, men ingen som jag kände någonting för. men tillslut kom min skötare, och hon är verkligen en toppentjej. Ringer om det är något, tar hand om min häst om jag skulle behöva åka bort är alltid glad och positiv osv.
det gäller att få rätt känsla från början, och att de ställer rätt frågor. Så som, om hästen har täcke på natten, var gödselstacken är, om jag rider med sporrar, om de får träna något, om hästen får kvällshö osv. Sen är det ju bra om de bor hyffsat nära så de har tid i stallet, och inte behöver stressa hem.
Hoppas att du hittar någon snart :banana:
 
Sv: Skötare/medryttare, hur?

De flesta av mina medryttare har jag hittat på annons. Och jag kräver inte att de ska vara jätteduktiga på ridning, utan mer att de ska vara pålitliga och vara mån om hästen. Sen är det svårt att veta vilka som uppfyller dessa krav, och ibland visar det sig att man har haft fel och människan inte alls vill ta det ansvar som krävs. Det beror nog också mycket på om man har stora krav som hästägare om det är lätt eller inte att hitta en bra medryttare.
 
Sv: Skötare/medryttare, hur?

Min skötare har jag gått i samma klass som sen jag var liten och känner henne hur bra som helst. Och så har hon haft foderhäst och andra sköthästar innan... Hon är en riktig ordentlig tjej som alltid ställer upp o alltid på bra humör och positiv...:) Bättre kunde jag nog inte hitta! :)
 
Sv: Skötare/medryttare, hur?

Ni som har/har haft skötare/medryttare på er häst, hur har ni burit er åt för att hitta någon bra tjej/kille?
Vad har ni ställt för krav?
Hur vet man att man kan lita på människan i fråga?


Har börjat fundera på om jag måste ha hjälp med min häst till vår/sommaren. Men får ångest bara jag tänker på det. Har hela tiden delat häst med min syster, vilket har varit perfekt ur alla sätt, men hon har nu slutat.

En bra idé är om du känner någon ridinstruktör och kan be honom/henne att pejla läget på någon av sina duktigare grupper. Så har jag gjort vid några tillfällen och det har fungerat bra. Låt personen sedan provrida vid ett par tillfällen och glöm inte att tala om vad som är viktigt för dig och hästen redan vid de första tillfällena ni träffas. Jag har också låtit mina medryttare få rida en privatlektion för min tränare i början (som jag betalat) så att de kommer igång på rätt sätt tillsammans. Lycka till! :smirk:
 
Sv: Skötare/medryttare, hur?

Hej.
Jag har lagt ut annonser på internet, och satt upp lappar i närliggande stall.
På dessa har jag har skrivit lite info om vad jag har för häst, vad jag behöver för sorts hjälp och vad jag söker för skötare /medryttare.

När jag får ex. mailsvar av lämpliga så får dom komma och titta & provrida. Man märker ganska snabbt om personkemin stämmer mellan mig och den personen. Och hur personen är tillsammans med hästen...

Jag har alltid hittat bra medryttare, även om jag fått leta ett tag :bump:
 
Sv: Skötare/medryttare, hur?

kolla på medryttare.nu, många annonser är rätt gamla men det finns en hel del. sen finns det flera andra sidor som du kan hitta om du googlar. Lycka till! :banana:
Var tydlig med vad du vill, tala om vad du förväntar dej från första början. det underlättar för medryttaren också:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skötare/medryttare, hur?

Jag har också låtit mina medryttare få rida en privatlektion för min tränare i början (som jag betalat) så att de kommer igång på rätt sätt tillsammans. Lycka till! :smirk:

Gud vilken underbar människa du måste vara att sköta häst åt. Innan
jag köpte egen häst har jag haft massor av olika hästar jag hjälpt
till med, och om någon hade föreslagit att jag skulle rida en lektion
hade jag känt mig oerhört tacksam. Det hjälper inte bara hästägaren
och hästen utan också den eventuella medryttaren som får "känna
på" hästen ordentligt. Det kan ju vara så att man från marken
passar väldigt bra ihop med hästen, men att man inte alls gör det
när man sitter på ryggen. Får man veta i god tid hur det fungerar så
gynnar det ju alla inblandade i längden.
 
Sv: Skötare/medryttare, hur?

jag kan tipsa om en sida (o hoppas det är tillåtet) den heter allaannonser.se (www. före såklart) där kan man söka på allt, även medryttare :idea: då får man upp alla annonser om medryttare som ligger ute på nätet i princip:banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 500
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp