Sköta om kvarka - stora hål

Rumbla

Trådstartare
Jag står med en kvarkasjuk häst som har fått ordentligt med varansamlingar i ansiktet som nu har spruckit. Jag söker egentligen bara erfarenhet från någon som kan berätta hur de skötte såren på sina hästar. Det är stora hål, 2-3 centimeter breda och i vissa fall djupa, som är helt öppna. De måste ju vara öppna för att varet ska rinna ut, men de är så stora så risken för infektioner blir mycket stor..

Tyvärr svara inte min veterinär så jag tänkte att jag slänger ut en fråga i cyberrymden och hoppas på svar så jag hinner köpa ev bakteriedödande innan helgen... :(

Jag står med en kvarkasjuk häst som har fått ordentligt med varansamlingar i ansiktet som nu har spruckit. Jag söker egentligen bara erfarenhet från någon som kan berätta hur de skötte såren på sina hästar. Det är stora hål, 2-3 centimeter breda och i vissa fall djupa, som är helt öppna. De måste ju vara öppna för att varet ska rinna ut, men de är så stora så risken för infektioner blir mycket stor..

Tyvärr svara inte min veterinär så jag tänkte att jag slänger ut en fråga i cyberrymden och hoppas på svar så jag hinner köpa ev bakteriedödande innan helgen... :(
När min häst hade ett liknande sår (en böld under ganaschen som spruckit, inte kvarka, troligtvis hade han stuckit sig på en pinne) så fick jag tips från en veterinär att spruta dit Betadine utspätt med vatten. Det fungerade bra, fast det var ju ett mindre sår än det du beskriver.

Liknande trådar

S
Träning Jag har en förbannad huvudvärk pga min störst-bäst och vackrast häst. Hon gick på en dag från en snäll liten sak till en veritabel...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 111
Senast: Lorpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar