sköta lådan!

C

Cocken

Idag har vi haft Cordon i 1 dygn. Han är lite rädd eftersom det är ny miljö för honom så han gömmer sig en hel del.
Problemet är att han hade tydligen blivit så kissnödig när han var i min säng att han råkade kissa i den, jag har med jämna mellanrum visat honom lådan och suttit med honom tyst inne på toan tills han kissat i lådan och då har jag berömt honom.
sen hittade jag en hög på ett gömställe som han lagt antagligen för att han är lite orolig, och inte riktigt vågade eller kanske inte kommer ihåg vart lådan var.
uppfödaren sa att han gick på låda så jag hoppas att det stämmer.

Men hur gör jag för att få bukt på detta på bäst sätt?
Är det vanligt att de gör så när de är nya?

Hade en katt förr som bara inte fixade att sova i min säng utan kissade där även att han skötte lådan på dagarna.
Jag vill gärna inte få detta problem med denna katten med för det blir mkt tvättande och sen är det ju inte så trevligt.

Jag önskar att katten inte ville göra sina behov någon annan stans än i lådan.

Kan någon hjälpa mig?
mvh Cocken
 
Sv: sköta lådan!

Om han är osäker är det bäst för honom att vara i ett begränsat utrymme tills han är säkrare. Ge honom ett litet rum, med toalett och lite gömställen (tex transportburen övertäckt med en filt. Inte sovrummet förrän han är helt säker på lådan!

Badrummet är ofta en bra idé om man inte något annt utrymme på ett par kvm.

Det är INTE elakt att låsa in honom, det är tvärtom när de får för stora ytor att överblicka de blir osäkra.
 
Sv: sköta lådan!

Han har fått vara på toan en hel del eftersom han inte skött besöken så bra.
ska försöka få familjen med på samma noter.tack!
 
Sv: sköta lådan!

När jag hämtade min lill kille för 3 veckor sen och har gjort såhär: Började med att han fick vara i sovrummet, inga stora ytor så han kan gömma sig om han vill. Tog dit lådan och maten. Gick dit med lite mellanrum och satte han på lådan, gosade med honom och så.
Sen när han hade vant sig så kunde man flytta ut lådan och sen maten när han vågade gå till köket.
Funkade galant!
Men det tog ett par dagar:)
 
Sv: sköta lådan!

vill inte ha han i sovrummet, eftersom han kissat i sängen...men annars förstår jag vad ni menar.tack.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 542
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 325
Katthälsa Jag har ett dilemma. Båda mina katter har börjat med att bajsa utanför lådan, och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Den äldre katten...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad honkatt som blir 14 år i sommar. Ialla år har hon gått på lådan och har aldrig kissat eller bajsat utanför. Hon har...
Svar
3
· Visningar
1 827
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp