J

jimmie

Hur viktigt är det att en häst är skod ...?
om den ändå går på lösdrift??

Och när ska man börja sko sin åring/unghäst som går på lösdrift, när man börjar sätta i gång den eller.. eller kan den fortsätta gå utan sko??

ja menar hästen är ju igentligen inte född me skor.. och inga vildhästar är ju skodda precis..

Thanx

Sv: skos

Behovet av skor varierar, finns ju ingen orsak att sko en häst som inte är under arbete. En ung häst kan man avvakta med tills det att man ser hur saker och ting utvecklas, däremot skall en häst alltid ha halksskydd vid ridning/körning i halt väglag.

Jag har en unghäst som går på lösdrift och snart är 2 år och han kommer inte att skos utan fortsätta att gå barfota. Han kommer att börja ridas när han blir gammal nog och följer med som handhäst när jag rider den andra redan nu. Hans hovar växer som gräs och måste verkas varje vecka för att hållas i trim. Jag kommer inte att lyckas slita ner hans hovar så pass mycket med min kommande ridning så att han behöver skor. Har man en häst med bra förutsättningar så som lösdrift och att den aldrig varit skodd och om man verkar den bra så kommer hovarna att bli så hårda så att du skulle slita ner dem med vanlig ridning är inte särsklit troligt. Det är klart rider du på asfalt flera timmar om dagen så...
Läs på om hur hoven fungerar och fundera på vad hästen ska användas till. Sko inte hästen bara för att alla runt i kring dig gör det.
Prova först om hästen funkar barfota innan du skor.
/Malin

jynituz skrev:
Jag har en unghäst som går på lösdrift och snart är 2 år och han kommer inte att skos utan fortsätta att gå barfota. Han kommer att börja ridas när han blir gammal nog och följer med som handhäst när jag rider den andra redan nu. Hans hovar växer som gräs och måste verkas varje vecka för att hållas i trim. Jag kommer inte att lyckas slita ner hans hovar så pass mycket med min kommande ridning så att han behöver skor. Har man en häst med bra förutsättningar så som lösdrift och att den aldrig varit skodd och om man verkar den bra så kommer hovarna att bli så hårda så att du skulle slita ner dem med vanlig ridning är inte särsklit troligt. Det är klart rider du på asfalt flera timmar om dagen så...
Läs på om hur hoven fungerar och fundera på vad hästen ska användas till. Sko inte hästen bara för att alla runt i kring dig gör det.
Prova först om hästen funkar barfota innan du skor.
/Malin

Du kan ju faktiskt inte veta om den kommer att behöva skor:smirk:
Det visar sig väl. Att en så ung häst inte behöver skor, det är ju en sak. Del felsta väntar väl så länge det går med att sko unghästar och tvååringar brukar sällan ha skor utom inom trav och galopp.
Så det visar sig väl vad den klarar. Det viktiga är väl att vara lyhörd för hästens behov och inte envist köra på principer.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar