skorv i manen.. eksem?

Sv: skorv i manen.. eksem?

Borsta rent, du kan gno in en halv dl äppelcidervinäger utblandat med 1 l ljummet vatten så nära huden det går. Torka rent och borsta igen med mjukborste som ändå går igenom. Kan påminna om när pälslöss börjar men det är lite för tidigt för det. Klipp rent en lusrand i mankammen. Det är nog inte så farligt, börja med Probimin och låt hästen vila så mkt som möjligt, umgås med den och låt tiden gå.

Problemet är att din häst inte verkar må bra av det enligt din egen beskrivning. Du har mer problem med att hålla din häst varm och fri från mugg (eller vad för anledning du nu klippte benen) än övriga här på forumet tillsammans.

Precis det som är problemet. Ingen annan har ju de problem som du beskriver.

Mina hästars manar är inte skitiga eller mjälliga. Lilla vit får dock ett litet bad nångång på sommaren om det är något speciellt - eftersom hon är vit. Svansen något oftare, men den flätar jag såhär års och drar på en svanspåse.

Ber moderatorn att stänga tråden då den spårat ur och innehåller personangrepp istället för svar på TS:s fråga.

Alla har rätt att hantera sin häst som man vill så länge man följer lagen, det har du helt rätt i. Men på ett öppet diskussionsforum där alla kan läsa KAN man inte låta vad som helst stå oemotsagt helt enkelt.

Du får bada din häst en gång i veckan om du vill det - Problemen du skapar drabbar bara dig (och din häst), men det vore verkligen tråkigt om du inspirerade andra att göra samma sak. Därför måste man få kommentera på sånt här, så ingen tror det är en sanning och apar efter.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Cactus
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Utrustning Min ena häst har halstäcke på sig under största delen av vintern. Tyvärr skaver halsen av honom halva manen, detta gäller oavsett märke...
Svar
10
· Visningar
760
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama