skorv i manen.. eksem?

Sv: skorv i manen.. eksem?

Jag skulle vilja svara så här, har du en import som visar tendenser till flagor i mankammen under hösten så skulle jag hantera hästen som en potentiell eksemhäst nästa år.

Behöver inte vara exem utan det kan vara skit/smuts bara. Har hästen inte badat på länge blir det ju skitäckligt i manen gammalt damm, svett och lera som lagras och gosar in sig.
Jorunns hud i manen blir asbläääig om man inte tvättar henne regelbundet, nu är det lika fint där som i min hårbotten för jag badar henne 1 dag i veckan.

Man inte inte sia om en häst ska få exem mer än att importhästar löper stor risk att få, så kliar inte sig hästen så är det inte exem utan nått annat den har.

Nej de behöver inte klia sig alls inledningsskedet, flagor och skorv är ett varningstecken och ska inte igonereras och som sagt klådan finns inte nu men kan komma att dyka upp. De flesta hästar som utvecklar eksem visar just dessa symptom under hösten innan det bryter ut, man ska inte heller bli förvånad om det även kommer hosta under vårkanten.

Så TS håll koll på din häst, berätta gärna hur det utvecklar sig oavsett.

Behöver inte vara exem utan det kan vara skit/smuts bara. Har hästen inte badat på länge blir det ju skitäckligt i manen gammalt damm, svett och lera som lagras och gosar in sig.
Jorunns hud i manen blir asbläääig om man inte tvättar henne regelbundet, nu är det lika fint där som i min hårbotten för jag badar henne 1 dag i veckan.

Man inte inte sia om en häst ska få exem mer än att importhästar löper stor risk att få, så kliar inte sig hästen så är det inte exem utan nått annat den har.

Stackars häst som inte får behålla sitt naturliga fett som skydd.:crazy:

Nu blev jag nyfiken, vart kommer hosta in i bilden?

Jag trådkapar även lite nu, eftersom jag precis tänkt lägga in en tråd i näsan samma ämne.

Jag har ett eksemsto (lindrigt) som varit jättefin i manen under sommaren med täcke och även nu på hösten sen jag tog bort täcket. Senaste två veckorna har hon börjat klia mycket i manen (eksem hon haft under magen och juvret är helt borta) och kliat bort massvis av man. Förra året misstänkte jag att hon hade pälsätare när manen under kallaste februari var i princip bortkliad. Efter råd helrakade jag henne och hon slutade klia (vad jag förstår ett tecken på att det troligen var pälsätare). Nu har jag rakat halsen hela vägen upp till mankammen men hon fortsätter klia. Med tanke på det milda vädret kan det givetvis vara envist eksem men hon har ju gått utan täcke mer än 1 månad problemfritt innan detta började. Dessutom har hon små (några mm i diameter) kala fläckar/skorpor/ibland blödande sår på halsen. Kan vara sticksår från pinnar om hon kliar sig men borde väl även kunna vara någon typ av loppbett(?). Hur kan jag få reda på om det är eksem eller pälsätare eller annat så att jag kan behandla rätt?

Hostan kan dyka upp i samband med att eksem debuterar, den kvarstår inte men många ägare till hästar med eksem upplever att deras hästar även är känsliga i slemhinnor/luftvägar.

Det går alldeles utmärkt att hålla den tjockaste man ren och fin genom rykt. Man behöver inte bada hästar för att hålla dem rena!

Niela - det är inte på något sätt naturligt tvätta hästen och verkligen inte VARJE vecka!!!

Här har ingen av hästarna tvättats sen födseln!! Inte är manen äcklig för det. Hästarna får lov vara hästar!! Se ut som hästar och luktar som hästar!!

I en tråd berättar du att du badar hästen var vecka, i andra berättar du som att hästen behöver tjocka täcken och man behöver klippa skyddshåren på benen för att hon inte ska få problem, kan du liksom jag se ett samband? Jag är ganska övertygad om att det finns. Min häst hade förmodligen också frusit och kanske fått besvär med mugg och annat om jag jämnt och ständigt tagit bort det naturliga skyddet och dessutom retat hästens immunförsvar med en massa schampo och annat.

Niela - det är inte på något sätt naturligt tvätta hästen och verkligen inte VARJE vecka!!!

Här har ingen av hästarna tvättats sen födseln!! Inte är manen äcklig för det. Hästarna får lov vara hästar!! Se ut som hästar och luktar som hästar!!

:bow:

Jag har på 15 år tvättat min med schampo 2 ggr. Han är inte alls äcklig på något vis.

så här ser han ut i manen, han har även en "skorpa" på ca 1 cm..

IMG_1414.JPG

http://3.bp.blogspot.com/-_ta3BcQ7QpA/UJrK6K_f27I/AAAAAAAAAls/SSldjjgTq9Q/s1600/IMG_1419.JPG

Du får väl göra som du vill eller hur?? och jag göra som jag vill?? Varför måste du heeela tiden säga åt mig att allt jag gör är sååå fel?

och snälla sluta upp med att ha hästen naturligt snacket
För de har du så långt ifrån. Du rider din häst DET är inte naturligt. Du har den instängd i en hage DET är inte naturligt, du tar hand om din häst om den är sjuk..DET är inte naturligt.. i naturen DÖR de svaga.

Så snälla sluta upp med skitsnacket om naturligt är bäst!

Vi har alla olika syn på hur en bra hästhantering är kan du inte bara acceptera de ist för att hoppa på folk som inte altid gör som du eller tycker som du??

Jag säger inte till dig att du är en dålig hästägare som inte tvättar dina hästar ofta.. Så då ska inte heller du hoppa på mig att tala om för mig att jag är en dålig hästägare som väljer att göra de.
Det enda jag sa är att JAG tycker det är äckligt att inte göra de, men det är INTE samma sak att man är en dålig hästägare och att det är synd om hästen om man inte tvättar den ofta..

Det är inte ett dugg synd om Jorunn, hon är en välmående frisk häst som enligt vet när hon blivit undersökt mår fint, har bra pälskvalité och ser välvårdad ut är vad de säger.
Får ofta höra hur välskött häst jag har och hur noga jag är med henne för att se till att hon har det bra.
Alla i mitt stall tvättar sina häsatr ofta duschar av dom hela kropparna dagligen efter varje ridtur för dom är svettiga.Ingen av hästarna mår dåligt, eller har problem med sina pälsar/manar.

Du kasnke ska tänka till en gång extra inna ndu häver ur dig saker till andra hästägare hurvidare de tar hand om sina hästar.. för de kan såra..!!!

Senast ändrad:

Du kasnke ska tänka till en gång extra inna ndu häver ur dig saker till andra hästägare hurvidare de tar hand om sina hästar.. för de kan såra..!!!

Så vitt jag vet är du den enda jag påpekat något till.
Du behandlar din häst som en Barbiedocka.

Men vilken tur att vi bor i ett land där vi faktiskt får lov att både tycka och göra olika..
Skit i att tvätta era häsatr om ni anser att det är helt onödigt.Så länge NI och framförallt hästen mår bra av de så vad är problemet.??

Och låt oss som nu vill tvätta ofta få göra de.

Så vitt jag vet är du den enda jag påpekat något till.
Du behandlar din häst som en Barbiedocka.

Och låt mig få göra de då?? vad är problemet?? DU anser att jag gör så.. men det betyder ju inte ATT jag gör de eller hur!!!

För din åsikt är ju inte lag!

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Cactus
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Utrustning Min ena häst har halstäcke på sig under största delen av vintern. Tyvärr skaver halsen av honom halva manen, detta gäller oavsett märke...
Svar
10
· Visningar
760
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama