Skor vid inridning

Sv: Skor vid inridning

Kl*
En tanke dök upp.. Många säger att hästen tar för sig mer med skor, även de som inte verkade ömma barfota. Har någon testat att sätta viktboots på den innan skoning o jämföra?
Kanske det är vikten på skorna som ger känslan i första skedet?
Eller vad menas med "ta för sig" för er?

Kl*
En tanke dök upp.. Många säger att hästen tar för sig mer med skor, även de som inte verkade ömma barfota. Har någon testat att sätta viktboots på den innan skoning o jämföra?
Kanske det är vikten på skorna som ger känslan i första skedet?
Eller vad menas med "ta för sig" för er?

Min erfarenhet: De ömmar inte och tar ut steget = tar för sig. Alltså ofta ÄVEN de man för sitt liv inte tyckt ömmat ett dugg. Tror inte vikten har med det att göra även om det givetvis är svårt säga. Men satt dte i vikten borde effekten avta när de vant sig med vikten. Eller för den delen bli sämre om man skor med lättare skor (jag har ibland skott med typ guldskor vintertid på en del som är lätta i baken, och jag inte vill ha 'stora' broddar bak på i hagen, och det har inte märkts någon skillnad)

Om man byter till något lättare skor efter hästen haft dom tyngre länge eller hästen vant sig, borde ju inte ändra mönstret markant. Hästen har tränat in rörelsemönstret och musklerna är anpassade för dom tyngre skorna.

Men om man nu skor sin unghäst för att undvika ömmande fötter och få bättre balans bör man ju sko den runt om. bara skor fram borde ju ge takt/balans problem om hästen inte redan har det och man vill motverka.

Om man byter till något lättare skor efter hästen haft dom tyngre länge eller hästen vant sig, borde ju inte ändra mönstret markant. Hästen har tränat in rörelsemönstret och musklerna är anpassade för dom tyngre skorna.

Men om man nu skor sin unghäst för att undvika ömmande fötter och få bättre balans bör man ju sko den runt om. bara skor fram borde ju ge takt/balans problem om hästen inte redan har det och man vill motverka.

De gånger jag bytt till guldskor har varit på unghästar och första vintern, så som sagt inte sett någon koppling till vikt.

Jag har skott bara fram ibland, inte upplevt obalans eller taktproblem. Men jag föredrar sko runt om ifall man ändå skor. För om de är lite ömma fast man inte riktigt märkt, och man skor bara fram så är ju risken de lägger över vikt på framdelen.

Men lite beroende på varför jag skott första gången så har vissa fått bara fram några svängar.

Det behöver inte vara så svårt...

Börja med att ha hästen barfota, ser man att den sliter på hovarna så sätt på skor helt enkelt.

Liknande trådar

Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
609
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: Miingla
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama