Skor vid inridning

Askur

Trådstartare
Tycker ni att man bör sätta på skor vid inridning och tillridning vad gäller unghäst? Min hovslagare tycker inte jag borde göra det men när jag pratat med samtliga ryttare som jag funderat på att skicka honom till på inridning rekommenderar dom att han ska vara skodd och alla säger ju olika. Gaaah...

Jag valde att rida in honom själv men jag är så dålig på att känna av "vad som hade varit bäst". Han går bra barfota men han ska ju trots allt ridas ett tag till innan vila. Vad tycker ni? Hur har ni gjort? Det känns ju som skor är bäst... :(

Sv: Skor vid inridning

När jag började rida in min nuvarande häst var han barfota. Började med honom i början av november och sen blev det en bra vinter med mycket snö så jag tyckte han klarade sig utan skor. Sen vilade han två månader och då behövdes inga skor ändå. Innan jag satte igång honom igen blev han skodd för första gången pga att det blev blank is överallt och jag var rädd att han skulle fläka sig.

Så gjorde jag och jag märkte inget negativt. Vet inte vad som egenligen är det bästa :-)

Jag hade inte skott unghästen om det inte behövs. Är den bekväm med det och oöm (som den borde vara) så kan man gott vänta med att sko. Det finns ju ingen anledning då det ändå är så korta pass man rider i början och det sliter inte på hovarna. Om han ändå ska få en paus från inridningen om ett tag så skulle jag inte slagit på skor. :)

Beroende på hur mycket du rider och på vilket underlag. Oftast rider man väl inte så länge under själva inridningen :) jag hade kört på oskodd under första tiden av inridningen sen låtit hästen vila ett tag och vant sig med skor ute i hagen :) Men ser du att hovarna slits mycket eller börjar gå sönder på kanterna är det nog bra att sätta på skor :)

Självklart ska hästen vara skodd om den skickas på inridning/vidareutbildning. Det är väl ganska vanligt att man bara skor unghästen fram första perioden man rider den men jag tycker man bör sko runt om pga risken för att de ömmar (men kan utan att de syns om att de istället kortar steget som konsekvens).
Om man däremot bara jobbar hästen från marken i longering/tömkörning/i repgrimma så tycker jag det är helt ok att de går barfota.

Jag skulle inte sko om den ändå inte är ömmande och har bra fötter. Min är aldrig skodd och ömmar aldrig. Han rids ute på grusvägar/asfalt större delen av våra 1h turer, ca 5 dagar i veckan. Han kortar inte steget jämfört när han haft hovboots pga halka.

Håller med Karlsson om den får skor bör den få tillvänjning i hagen en period utan ridning.

Ska man skicka iväg på inridning/tillridning så tycker jag att man skor hästen. Det sliter på hovarna av regelbunden ridning.

Jag fick skor på min treårig för första gången idag för att hans hovar börjat slitas lite mer nu när han aktiveras mer. Hovslagaren höll med om att det var rätt läge att sko nu så bakhovarna inte skulle slitas ner mer.

Han är precis inriden och kommer hålla igång hela våren nu och får ta sommarlov sen istället. Har haft en längre vintervila nu i vintras med.

Självklart ska unghästar skos vid inridning, åtminstone fram - det behöver deras hovar och kan dessutom hjälpa dem att hitta balansen i gångarterna.

Prova först oskodd, sätt därefter på skor, det räcker fram till att börja med. Märk skillnaden i steg och balans. Gör så och du får svaret ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Hovslagaren har nämnt att han sliter mest bak.
Eller, han sliter jämnt på alla men mest bak. Men det känner man när man rider honom för han har en VÄLDIGT jämn och fin bakbens aktivitet. (Säger man så?). Han jobbar väldigt bra med rumpan och det syns på hovarna. Och då kanske det är bäst att sko bak?

Insittning och det första kravlösa uppsuttet skor jag inte, men så fort det blir ridning mer regelbundet. Säg att man rider 20 min 3 gånger i veckan, då tycker jag det är självklart med skor. Jag tycker det är viktigt att hästen inte börjar ömma innan jag skor. Att den kan jobba avslappnat och ta ut steget fullt från början.

Jag skor alltid unghästarna när dom börjar ridas för att förhindra att dom blir ömma i hovarna och sliter ner dom.

I de flesta fall vet man inte om hästen är obekväm med sina hovar eller inte, förrän de har blivit skodda.

Men behöver den skor eller fungerar den bra barfota? Om den funkar bra utan skor så finns ingen anledning att sätta på tycker jag. Visar den att den är ömfotad så är det ju en annan sak.

Man vet inte skillnaden innan man provat. Utan undantag är min erfarenhet att unghästarna tar för sig mer i stegen och att balansen blir bättre. Det vet man inte innan man provat och jämfört ;)

Rolle
IpL

Eller tills man ridit in såpass många att man ser skillnad från dag 1 i träningen tills dag 3, då många hästar visar ömma hovar redan då ..
Tycker synd om dom unga hästar som faktiskt inte får på sig skor..

Inte menat till dig Rolle då jag helt håller med! Var mest en vidarespin på ämnet

Jag skor när det behövs, som senast inför första vintern i arbete. Efter det skos de på rutin, eftersom jag hitills aldrig mött en häst som INTE rör sig bättre MED skor, när man kan jämföra.

Men märks det direkt vid inridning att hästen är tassig på grusväg t ex, skor på. Om hästen börjar slita för mycket på hovarna även om den verkar oöm - sko. Annars kan jag gärna vänta ett tag, dels för att man då har något att jämföra med sen när den då får skor.

För som flera redan sagt - mer än en gång kan man uppleva det problemfritt utan skor men får hästen på sig skor märker man skillnaden. Så inför en årgångsvisningar etc, prova gärna sko hästen en tid innan och utvärdera ev skillnad.

Jag skor alltid unghästarna,: för att undvika att dem blir ömma. Det kan visa sig genom att dem kortar av steget något, inte vågar "ta för sig" och då tappar man lite av framåtbjudningen också. Jag skor när det är dags att sitta och rida på hästen :)

I de flesta fall vet man inte om hästen är obekväm med sina hovar eller inte, förrän de har blivit skodda.

Precis. Det är lite så jag känner. Han går bra barfota MEN han hade gått bättre med skor. Nu skall han bara ridas någon vecka till sedan skall han gå på vila men det blir nog skor efteråt. Tack för alla svar allihopa!! :)

Jag skor alltid unghästarna,: för att undvika att dem blir ömma. Det kan visa sig genom att dem kortar av steget något, inte vågar "ta för sig" och då tappar man lite av framåtbjudningen också. Jag skor när det är dags att sitta och rida på hästen :)

Där sa du något faktiskt. Man märker att han VILL ta för sig mer i steget men att det kanske är en aning "obehagligt" (vet inte hur man ska förklara det). Hur som helst.. Jag tror att det får bli skor ändå. För att undvika att han kanske börjar ömma.

Liknande trådar

Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
609
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: Miingla
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama