Skor på skadad häst

minponnyheterhugo

Trådstartare
Jag var hos veterinären med min häst för ca 3 månader sedan eftersom han var svullen över böjsenorna. Jag fick då reda på att han hade skadat legament till djupa böjsenan. Jag valde då att ta av skorna på honom eftersom vi endast skulle gå lätta promenader. Men nu har jag börjat fundera på om jag ska slå på skor och broddar då jag tvingas rida på halt underlag. Han har inte haltat på 2 månader och visar inga tecken på att han har ont, men han är fortfarande svullen. Kan jag slå på skor igen, eller kan det förvärra skadan?

Jag var hos veterinären med min häst för ca 3 månader sedan eftersom han var svullen över böjsenorna. Jag fick då reda på att han hade skadat legament till djupa böjsenan. Jag valde då att ta av skorna på honom eftersom vi endast skulle gå lätta promenader. Men nu har jag börjat fundera på om jag ska slå på skor och broddar då jag tvingas rida på halt underlag. Han har inte haltat på 2 månader och visar inga tecken på att han har ont, men han är fortfarande svullen. Kan jag slå på skor igen, eller kan det förvärra skadan?
Kolla med din veterinär, jag hade gärna slagit på skor/brodd för att inte riskera att hästen halkar.

Har du varit på återbesök? Hur går läkningen?

Har du varit på återbesök? Hur går läkningen?
Ja, då såg läkningen bra ut dvs det läkte som det skulle. Vi ska på återbesök igen om lite drygt en vecka. Men hovslagaren ska komma och värka innan vi ska dit och jag är rädd för att han ska halka och skada sig innan återbesöket, då det plötsligt kommit massa snö och blivit halt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej, Har ett ungt sto på 5 år som nyligen fått diagnosen skada/inflammation i Manica Flexoria (stödstruktur till ytliga böjsenan) utan...
Svar
0
· Visningar
1 027
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst blev halt i ena fram, var ganska ordentligt halt i trav. (2 grader) hon va halt i typ 2-3 v och det blev inte bättre så tog...
2
Svar
28
· Visningar
3 484
Senast: Sally
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar