Skor på hund?

L

liten82

Jag har sålt bilen= Promenerar till jobbet varje kväll och hem varje morgon.. Som känt är så har vi rätt kallt här på vintern och hundarna följer mej till jobbet.
Det tar ca 40-50 min att gå så det blir en rätt lång promenad.
Nu kan vi ju ha närmare -30 på kvällarna/ tidigt på mornarna, och det blir ju JÄTTEKALLT om tassarna för hundarna :crazy:

Jag oroar mej inte för att dom ska frysa om resten av kroppen, dom har ju päls och rör sej ju mycket, men borde jag införskaffa skor?
Och i såfall, vart hittar man BRA skor som SITTER KVAR?

Sen har jag hört att det ska finnas någon typ av fet salva som används av dom som drar med sina hundar på vintern och det är kallt.
Men det känns som om det mer skulle vara för att hundarnas tassar inte ska spricka?
Någon som vet vad det är för salva och hur den verkar?

Sv: Skor på hund?

Har de verkat besvärade av att det är kallt om tassarna?
Jag tror att skor är minst lika besvärande. Det stämmer att slädhundar smörjs in med en fet salva, men den är mer till för att skydda trampdynorna från att slitas sönder i den skarpa snön än att skydda mot kyla. Slädhundar i Alaska står ute dygnet runt (med isolerade kojor iofs), året runt, och där är det nedåt -40-50 på vintern. Och jag tvivlar på att de ska ha någon extraordinär uppvärmning av tassarna. Tänker man på det så tror jag inte att du behöver oroa dig för dina hundar :)

Har de verkat besvärade av att det är kallt om tassarna?
Jag tror att skor är minst lika besvärande. Det stämmer att slädhundar smörjs in med en fet salva, men den är mer till för att skydda trampdynorna från att slitas sönder i den skarpa snön än att skydda mot kyla. Slädhundar i Alaska står ute dygnet runt (med isolerade kojor iofs), året runt, och där är det nedåt -40-50 på vintern. Och jag tvivlar på att de ska ha någon extraordinär uppvärmning av tassarna. Tänker man på det så tror jag inte att du behöver oroa dig för dina hundar :)

Nja, än har det inte hunnit bli så kallt, men förra vintern blev Midas 3bent när det var kallare än -10 :crazy:

Jag tänkte inte så mycket på att dom bara ska bli "besvärade" utan om dom förfryser tassarna (om hundar kan göra det på samma sätt som vi människor)?!

Jag har aldrig hört talas om att hundar förfrusit tassarna, jag tror att de har ett rätt bra värmesystem i sina trampdynor. Men vill du ha något värmande ändå så är nog skor det enda rätta, har svårt att tro att salvor fungerar till det. Det finns nätta anatomiska skor för draghundar som har bra passform.

På forumet för kinesiska nakenhundar diskuteras ju det här med skor rätt flitigt när det börjar bli säsong och där har de (som använder skor på sina hundar) kommit fram till att de "hundskor" som verkar sitta allra bäst är sk. Muttlucks, de skaver inte och åker inte av fastän hundarna busar runt i snön osv.
http://www.obtrack.com/muttluks/index.html

Har du dina hundar i hundgård eller bor de inne hos er?

Jag tror att hundar som bor i hundgård säkerligen inte fryser om tassarna. Däremot de som bor innomhus har ju runt 20+ att sedan gå ut till 30- kan ju bli en hyffsat stor omställning.

Alla mina hundar är ute timtal under vintern. Även i - 30 graders kyla och snö och de har aldrig haft skor på sig och så länge de rörs, så fryser de inte heller om tassarna vad jag märkt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 996
Senast: Guldaskig
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 639
Senast: fejt
·
Övr. Hund Min Chihuahua är extremt frusen av sig. Han har jättemycket päls för att vara chihuahua men den verkar tyvärr inte vara så mycket till...
Svar
13
· Visningar
1 734
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Födda -21