Skor fram, men inte bak?

Z

Zandora

Vet inte om den här frågan hamnade rätt, men undrar lite lätt varför vissa väljer att ha bara skor fram och inte bak? Såg de nyligen på en dressyrtävling..

//Nyfiken

Sv: Skor fram, men inte bak?

Några hästar i "mitt" stall är bara skodda fram. De behöver helt enkelt inga skor bak eftersom de inte ömmar. Enligt mig är oskott att föredra om det funkar, eftersom det är naturligare.

Vissa gör det nog för att de försöker låta hästen vara så naturlig som möjligt, andra för att det kostar mindre att sko fram än runt om, och det är i fram de brukar börja ömma först.

Själv har jag svårt att se någon som helst logik i att ägna varje minut i sadeln åt att försöka få hästen att bära bättre bak, samtidigt som man bara skor fram. Jag vill att bakhovarna ska vara lika skyddade från slitage som framhovarna, så att jag vet att hästen inte riskerar att ömma mer bak än fram = belasta framhovarna mer, varken i hagen eller under sadel. Alltså skor jag alltid runt om, eller har hästarna barfota runt om.

Det är vanligt på lektionshästar. Om man rider mkt på sågspån kanske hästen inte bever skor bak, samt att det minskar olycksrisken vid sparkar. Kort och gott det beror på hovkvalitet och ev ömhet och vilket underlag man rider på om man behöver sko eller inte.

Förutom redan nämnda orsaker så kan man även påverka takt och lyft med att endast sko fram alt. sko med lättare skor bak än fram, eller tvärtom naturligtvis.

Vet inte om den här frågan hamnade rätt, men undrar lite lätt varför vissa väljer att ha bara skor fram och inte bak? Såg de nyligen på en dressyrtävling..

//Nyfiken

Det har oftast med balastningar att göra, de flesta hästar har ju huvud och hals fram:D och belastar därför sina framhovar mer än sina bakhovar. Men det kan också röra sig om balansering, att man vill att hästen skall få ett högre rundare steg fram och ett flackare steg bak.

Hörru travgubbe:p

Man vill ha aktivitet bak, inte bara påskjut:cool:

:D Nu pratade jag faktiskt inte om travare som betydligt oftare går med skor endast bak, vilket jag tror jag aldrig sett på en ridhäst.

Jag har min 4 åring bara skodd fram, och det beror på att han sliter jätte mkt fram men inte lika bak.
Enligt min hovslagare är det bättre att låta hovarna vara oskodda så länge som det går.
Vilket jag håller fast vid.
Kan hoven från första början växa och slitas själv utan att göra hästen öm och halt är det absolut bästa.
Och det är just den anledingen till att jag skor runt om på min ponny, för hon ömmar och sliter mer än vad det växer.

Rider man på asfalt och fötterna slits ner till den nivån att det är ohållbart utan skor så skor man.
Rider man inte alls, hästen inte ömmar, fattar inte varför man har skor runt om?

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
692
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka