Skor för gåband

__sofia__

Trådstartare
Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja att gå på det när jag tittar på TV eller liknande. Gåbandet i sig fungerar bra - men jag har inte kommit på vad jag ska ha på fötterna. Går jag barfota så fungerar det ett tag (en timme kanske?), men sen börjar undersidan på hälarna bli trötta/ömma. Jag har testat några olika skor hemma, men inte riktigt kommit på än vad som fungerar bäst.

Jag upplever inte riktigt samma problem om jag är ute och går eller gör saker, utan jag antar att gångstilen kanske blir lite annorlunda samtidigt som det är väldigt enformigt/likartad rörelse på ett gångband. Men för en del år sedan, när jag t.ex. sommarjobbade i kök och gick hela dagen, så fick jag också ont i undersidan av hälarna.

Så, vilka skor är bäst för att gå långa stunder på väldigt platt och enformigt underlag? För någon som har en tendens att få ont i hälen vid mycket belastning? (som det blir om man ska gå på gåband någon/några timmar). Jag har ett par löparskor (Nike Air Zoom Pegasus), fungerar de bra även för gång eller finns det andra skor som är mer optimala? Vandringskängor? Skor med extra stötdämpning? Något annat?

Eller är det bara att långsamt vänja kroppen vid gåendet som gäller?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka