Skor eller inte

I

inkan

Hej!

Vi är rellativt nya hästägare.Vi har köpt ett Nordsvenskt Sto-Kall-
blodstravare.Men vi ska inte använda hon till trav och hon har heller
aldrig används till trav.Nu när vi skulle sko henne tyckte Hovslagaren
att vi inte skulle göra det utan bara raspasom så många gör nu för
tiden.Hon hade så fina hovar tyckte han.Det var bara till att förstöra
så fina hovar sa han.Men nu till frågan:Vågar vi rida och köra lättare
vagnar,rockard efter hon?Är det inte lätt att hon halkar och gör illa
sej?Hon används eller ska iallafall användas som brukshäst.Ingen
Tävling eller Hoppning.

Hoppas någon kan svara oss och ge oss råd.:Inkan

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skor eller inte

Skor är inget måste utan som din hovslagare säger kan det ibland istället ställa till problem.
Om hon behöver skor eller inte kommer i mycket att bero på en rad saker som.
- hovkvalitet
- underlag
- hur mycket
Många hästar klarar sig utmärkt utan skor för att de har bra hovar, andra klarar inte ens att gå i hagen utan.
Om hon halkar i vinter när hon gör det som hon ska användas till så är det ju klart att då skor man, annars kan det vara en onödig kostnad.
Själv vill jag gärna ha hästarna oskodda på vintern för att de inte ska halka. Sko utan brodd på is är mycket halare om bara hov. Här där jag bor är mer problem med skor på vintern på en häst med bra hovar än fördelar. Vi har ofta is under vissa tider på dygnet och de få gånger det är snö är det kramsnö som fastnar i skorna.

Ja precis, håll koll att hon inte ömmar eller halkar när hon gör det ni vill använda henne till. Många kallblodstravare har så fina hovar att de klarar sig fint barfota.
Om ni vill köra mycket på vintervägar kan det dock vara superhalt, så då kanske hon behöver broddade boots eller broddade skor bara vintertid. Så funderar jag på att göra med min unghäst som klarar sig fint barfota men som har det lite halt på vägarna.

Använd hästen som ni har tänkt er! Märker ni att hästen börjar ömma eller sliter hovarna för mycket kanske ni måste sko, men jag skulle avvakta och se hur hästen klarar sig!

Min syster har en kallblodstravare som skoddes fram nu först vid 6 års ålder och anledningen var att han började ömma.

Har mitt kallblod barfota, men hon promeneras bara pga skada, rids eller körs inte. Kommer sko henne igen först om jag märker hon ömmar eller om min hovslagare finner anledning att göra det.

Lycka till med nya hästan!:)

Jag skulle faktiskt avråda från att köra då hästen behöver extra mkt fäste för att kunna trampa "ifrån", alltså för att kunna få kraften att dra.

De hovslagare jag haft kontakt med har alltid rekommenderat 4 broddar/sko just till körhästar.(Många ridande ekipage har ju bara 2/sko).

Men rida på underlag & på ett sätt som passar hästen går bra.
Själv skulle jag aldrig våga rida med oskodda hästar nu, vi skulle slå ihjäl oss hela bunten.

Framförallt så måste ni vara lyhörda för om hästen kan gå utan skor, många kan inte det, speciellt inte när de varit skodda tidigare oavsett hur fina hovarna verkar.

Ni får helt enkelt se hur mycket hästen sliter på fötterna. En hovslagare ska i alla fall ut var 6- var 8:e vecka för att verka hästen. Han kan nästa gång se om det verkar som om hästen klarar sig utan skor. Att raspa av själv utan kunnande om hovens anatomi och benvinklar osv. ska man inte göra. Mina ponnys får skor fram (för broddning och slitage) däremot är de barfota bak där de inte sliter lika mycket. Varmblodet jag har måste skos runt om trots fina hovar. Hon sliter alldeles för fort på fötterna.

Min islänning har också fina, starka hovar som han sliter jämnt & fint - Han klarar sig utmärkt utan skor! Ni får prova er fram. //Linda

De hovslagare jag haft kontakt med har alltid rekommenderat 4 broddar/sko just till körhästar.(Många ridande ekipage har ju bara 2/sko).
Jag skulle faktiskt avråda från att köra då hästen behöver extra mkt fäste för att kunna trampa "ifrån", alltså för att kunna få kraften att dra.
Men här förutsätter du väl skodd häst? Jag kör med oskodd häst och hon klarar sig utan problem även på vintervägar. Enda undantaget är då vägarna blivit glashala av regn som frusit, men då struntar vi i dom. :)
Utanför vägarna är det sällan problem.
För längre färder på sommarväg åker bootsen på, p g av slitaget på hovarna.

I övrigt instämmer jag med dom som anser det vara bäst för hästen och dess hovar att gå barfota.

LIA

Men här förutsätter du väl skodd häst? Jag kör med oskodd häst och hon klarar sig utan problem även på vintervägar. Enda undantaget är då vägarna blivit glashala av regn som frusit, men då struntar vi i dom. :)
Utanför vägarna är det sällan problem.
För längre färder på sommarväg åker bootsen på, p g av slitaget på hovarna.

I övrigt instämmer jag med dom som anser det vara bäst för hästen och dess hovar att gå barfota.

LIA

Ursäkta trådkapning, men..

Jag har en vallack på 4 år som jag precis ridit in, och allt har gått superbra. Men nu är det så att han alltid gått barfota, och har klarat det fint. Det enda är att han halkar som Bambi på isen så fort det blir halt.. I övrigt så är han riden mest i skogen, så han är säker på foten m.m, det är bara halkan.. Det tar ju emot att sko honom när han har så fina hovar, men samtidigt vill jag ju inte ställa av honom under vinterhalvåret, nu när jag börjat rida honom och allt går så bra.. Bör jag sko och brodda, eller inte? Vad tycker ni?
Kan även tillägga att stallägaren som har sina hästar barfota, tycker att broddat är helt okej, hon funderar även på att sko och brodda en av sina. Det är väldigt lugnt i flocken just nu, och hästarna käner varandra bra, så det är liten risk för "broddade sparkar"..

vad har ni för vägar i terräng?

min tidigare hyrhäst gick hela sommaren utan skor, hon gick varje dag och mycket på asfalt och hårda vägar. vi hoppade även med henne. hon har jättebra hovar!! på vintern har hon bara skor för hockarnas skull :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 045
Senast: Nevermind
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 894
Senast: Unafraid
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka