Skor/barfota

caten82

Trådstartare
En fråga som brukar ge många åsikter..
Jag skulle ändå behöva lite feedback. Har precis hämtat hem en ny häst, en ridtravare, som gått barfota de senaste 3 åren. Hon har ridits i snitt 3 ggr/veckan mest på mjukt underlag, har annars haft boots. Hennes hovar ser jättefina idag.
Nu är det så att jag kommer rida henne upp till 6 ggr/veckan och på varierad underlag, men mycket grusväg kommer det bli och nu på sommaren är det väldigt hårt. Även i paddock/ridhus är inte underlaget supermjukt.
Att hålla på med boots kommer helt enkelt inte funka tidsmässigt och i långa loppet, alltså har jag planerat att sko henne. I det här fallet bör det väl ändå vara det bästa? Ska jag börja med bara framhovarna? Eller runtom direkt? Kommer självklart diskutera detta med min hovslagare men vill gärna ha tankar från andra :)

Sv: Skor/barfota

Det är väldigt individuellt, men jag tippar på att du och hovslagaren kan se hur hästen sliter sina hovar och om helskoning är nödvändig eller om halvskoning räcker. En del hästar fungerar barfota även om de rids på hårdare underlag och andra gör verkligen inte det. Jag har fått sko alla mina halvblod och fullblod runt om, hade en ridponny som fungerade halvskodd men skodde sedan även bak för att kunna brodda vintertid.

Min grundregel är att funkar det utan skor är det bäst, gör det det inte ska hästen ha skor. Ska du rida på grus mkt så sliter det rätt bra, men som Mynta säger din hovslagare bör ha koll på det :)

Det är min personliga uppfattning men jag anser att det alltid är bättre för hästen att gå barfota om det inte finns tungt vägande skäl för annat. Om det är tidsåtgången med boots som avskräcker dig så tycker jag nog att du kan testa en period innan du slår på skorna. Det tar inte mer än max fem minuter extra att få på och av bootsen när man väl fått in tekniken vilket kanske tar en vecka. Dessutom sparar du tid på kratsningen av hovarna eftersom det fastnar så lite i dem när hästen går barfota, så jag skulle säga att det tidsmässigt går på ett ut. Eftersom hästen gått barfota flera år redan behöver du sannolikt inte ens ha boots om du inte vet att ni ska gå längre sträckor på grus.

När hoven väl har verkats för skor kommer du att hamna i en övergångsperiod medan hoven växer, ifall du skulle vilja gå tillbaka till barfota, och därför är det bäst att först testa om barfota funkar för er innan du låter slå på skorna.

Tack för åsikter om detta, alltid svårt med ny häst i sånna här fall. Men jag ska som sagt ta ett snack med hovslagaren och testa mig fram. Det lutar väl lite åt skor, speciellt vintertid för broddarnas skulle, men även slitage och hårda underlag.

Ja, det är ju alltid bra att ha så mycket underlag som möjligt när man fattar beslut. Bootsen går förstås att brodda, och jag tycker jag får bättre fäste med mina broddade boots än jag fick med broddade skor. Man slipper snöstyltor också!. Men visst, det är joxigt om det är så halt ute att man också måste ha bootsen på i hagen. Men oftast är det väl bara en kortare period varje vinter som det är så pass halt.

När det gäller slitage och hårda underlag har jag fått lära mig att hovarna anpassar sig till det underlag de utsätts för så det är framför allt under en övergångsperiod som man får vara lite extra försiktig. Jag skulle tro att rider man på hårt underlag utan boots så kommer hästen efter en tid att utveckla små, hårda hovar och slitaget på hoven kommer inte att göra skada nödvändigtvis utan du får i stället ett naturligt slitage som gör att hovarna behöver verkas mindre ofta (det beror förstås på hur din häst sliter på hoven också; benställning och sådant). Allt det där ska förstås din hovis kunna mer om men se till att läsa på först så att du ställer rätt frågor och din hovis förstår att du är genuint intresserad av båda alternativen.

Jag skulle inte sko hästen.

Kan rekommendera Cavallo simple boots, Det går tom fortare att sätta på dom än ett par benskydd :bow:

Jag har min ena häst barfota. pågrund av dåliga hovar.
Tappskor hela tiden och stora bitar förljer alltid med. Små hovar så inte så
mycket att sätta söm i. vilket gör att man alltid får ta bort några söm som klämmer efter varje skoning :(

Nu går han barfota sedan Augusti. Har provat många olika bootmodeller. Men nu har jag Easy boot Glove. Och de är underbara. Går hur smidigt som helst att ta på. Tar 2 s längre när man ändå gör ren hoven :love:

Men nu kan jag för det mesta ridan utan boots, utom på hårda grusvägar.

Har använt ett medels om man penslar på sulan 1 gång i veckan. Och några dagar i rad efter verkning. Och han blir då inte öm alls. Förhoppningen är att kunna vara utan boots helt.

Inte en spricka eller trasig hov längre :bow:

Om jag var du så skulle jag prova barfota först, onödigt att sko om det fungerar eller sedan sko av för att testa barfota. Jag skulle även ge bootsen en chans, som redan nämnts så får man in tekniken efter ett tag.

En ide kan ju vara att ha skor under sommaren och oskott under vintern, då kan man få fördelarna med skott och oskott.

Verkar som att alla i mitt stall förespråkar skor.. Oskott på vintern blir nog svårt ändå då hagen är väldigt kuperad och blir hal på många ställen, och jag är aldrig i stallet på morgonen så då skulle jag inte kunna sätta på boots heller. Då skulle det bli boots mer eller mindre 24/7 och det går ju inte.
Svårt som sagt, men jag testar ett tag utan nu och ser hur det funkar!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·
Utrustning Ny användare som läst en del men aldrig skrivit. Jag har stött på ett problem som jag inte haft tidigare. Har en ponny som vi köpte i...
Svar
7
· Visningar
1 622
Senast: Tossa90
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 873
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Uppsättning
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10