Skor att klistra på ???

gylle

Trådstartare
Har för många år sedan sett någon form av "plast" sko (har för mig att den var gul men inte säker) som där var kanter upp (typ flera lösa "bitar typ kappor" upp på hoven som man klistrade fast på hovväggarna. Såg denna typ av sko på någon internetbutik eller liknande men hittar den naturligtvis inte igen. Någon som vet vad jag menar för sko ? Har ni någon aning om var de i så fall finns att få tag på ? Är de gjorda i enbart plast ? Har fått hem en häst som har fruktansvärt nerslitna trasiga hovar efter att förra ägaren släppt henne på bete med mkt sten utan skor. Finns inte tillräckligt för att fästa skor i vanligt med söm, fram kan jag använda "gympadojjor" men bak går inte det då hon är full med vätskande mugg i hela karlederna varpå hon inte klarar att gå med dessa kom därför på dess skor jag sett som skulle vara den perfekta lösningen så att hovarna fick växa till sig. HJÄLP ! Även andra förslag på något liknande tas tacksamt emot.

Sv: Skor att klistra på ???

Låter väldigt intressant... Hoppas nån kan berätta vart skona finns och kanske visa bild, vill gärna se de ! :p

Köp trav och galoppronden där hittar ni annonser om plastskor som man kan limma på hoven.

Har også hørt om dem,da fra en smed fra Island..Kanskje du kan finne noe der?

Har nu hittat att det dels finns Ibex skon som ovan tipsade om, men även hittat att Mustad också har en likadan (fast snyggare inte gul utan normal svart nere med vit/genomskinliga "kappor". Var inne på travshoppen på Jägers de hade inte hemma men kunde fixa, tyvärr har Mustad semesterstängt en vecka till (typiskt när man behöver dem snabbt, så är det någon som vet någonstans de har dem hemma (eller Ibex) så hojta) Tydligen är de dyra men hur dyra vet jag inte återstår att se. De är tydligen av aluminium och sedan överdragen med någon slags plast.

Du ser att han har mustad verktyg och info om dem. Maila honom och hör om han kan hjälpa dig...

Daviesboots är som en barfotasko men sitter på bara halva hoven. Om den trillar av kan du sätta lite Equiwrap(själklistrande bandage) så sitter den som berget.
Detta behöver du ju ingen hovslagare till. Kostar ca 500:- st.

Det är inte så lätt att "bara" klistra fast en sko och sedan tro att allt är löst... Man måste ju se till att hoven är koreckt verkad och har en plan undersida som skon kam vila mot, annars kommer den att lossna i alla fall, i ditt fall kanske man skall plasta upp hovväggen och på så sätt skapa en hov som går att sko.
Men bägge varianterna kräver en rutinerad hovslagare för att det skall bli ett bra resultat...
Lycka till

För ett antal år sen fanns en gul slags galosch till hästar som man bara kunde dra på. De demonstrerades på tävlingarna i skandinavium i Göteborg. Vad som hände med dessa sen vet jag inte men någon annan kanske minns.

Haltar hästen nu då? Vem har ordinerat skor? Easy boot epics är annars super som skoersättning.

Om man inte kan sko en häst som har fått nöta ner till dess ursprungliga strl, hur kan man då rekommendera skor överhuvudtaget? Vi människor kanske ska gå i trätofflor alltid?
Jag har haft min barfota så att hon i sin egen takt fick nöta ner lite hov, med min övervakning förstås, men det gick att sko henne ändå. Tyvärr var det första hovisen sa att : jag ska försöka bygga upp trakten genom att hugga av tån. " Han är bortbytt nu :)

/jenny

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308
Hästvård Hej! Efter att ha spenderat morgonen med att plasta hästen hovar ännu en gång börjar jag bli riktigt rådvill på vad jag ska ta tag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 822
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Hoppning Min hovslagare skulle varit här i måndags, fick ett mess samma dag att han skadat ryggen o inte kan sko på minst ett halvår. panik...
Svar
1
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka