Skopåspikares akutjobb efter tappskor - bedöm!

oki

Trådstartare
Jaha, pållen hade trampat av sig båda framskorna i hagen en dag och det blev akut att få dit skorna igen. Hästen är relativt ny här och är skodd en gång tidigare för 5 veckor sedan. Före det var hovarna rent ut sagt katastrofala, så långa att tåaxeln var kraftigt bruten bakåt och skorna var bara tunna skivor.
Tyvärr finns inga bilder före eller under verkningens gång. Men bedöm gärna resultatet.

29837367.jpg

Vänster fram:
29837368.jpg

http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_35/29830000-29839999/640x480/29837369.jpg

http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_35/29830000-29839999/640x480/29837370.jpg

29837371.jpg

Höger fram:
29837372.jpg

http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_35/29830000-29839999/640x480/29837374.jpg

29837376.jpg

29837375.jpg

Sv: Skopåspikares akutjobb efter tappskor - bedöm!

Jag vet att traktarmen på skon inte på något sätt tar i strålen så det kan vara lite att bilden luras men jag håller med om att det ser inte bra ut. Det finns iaf ett mellanrum där.
Grejen var ju den att i och med att pållen klivit av sig skorna och höll på göra sönder hovarna så blev det akut och det fanns inga andra skor tillgängliga. Annars kunde det ha varit läge med en storlek mindre eller iaf att man kortat av traktarmarna.
Lägga ut skorna mer var inte att tänka på....

*väntar på input från mer kunnigt folk*

Jag tycker det ser bra ut med tanke på dom förutsättningar TS har nämt och som man måste ta hänsyn till.

På en skala av 1-10 blir det från mig 6.5 och det är godkänt vid 5.

För att komma från dig så var det ju ett ovanligt positivt inlägg :rofl: och det tackar vi så mycket för.
Hästen ifråga hade inte enbart dåligt skötta hovar utan har också ett allvarligt fel i kroppen (bak), jag vet inte om detta påverkat belastningen av framhovarna ännu, att det har gjort det bak är utom allt tvivel. Vänster fram- och bakhov växer också mer på längden än de högra hovarna.

Du får gärna berätta vad som hade kunnat gjorts annorlunda och bättre om du vill.

skorna är för långa.. jag hade själv valt en storlek mindre eller kapat av skon i trakterna (innen den slås på). sedan hade jag inte använt något mer än de 3 första hålen för söm på respektive sida på skorna för att ge rörelsefrihet i hoven då den "flexar".. de sista hålen används inte om inte nödvändigt.. typ sprickor i hov eller dyl.

att ha så långa skor i trakterna gör att de trampar av de lättare..

skorna är för långa.. jag hade själv valt en storlek mindre eller kapat av skon i trakterna (innen den slås på). sedan hade jag inte använt något mer än de 3 första hålen för söm på respektive sida på skorna för att ge rörelsefrihet i hoven då den "flexar".. de sista hålen används inte om inte nödvändigt.. typ sprickor i hov eller dyl.

att ha så långa skor i trakterna gör att de trampar av de lättare..

asgarv. vad är det här för uttalande?
man avgör längden på traktarmarna utifrån det STÖD som hästen behöver för trakterna - och där behövs stöd. det som gjorts på denna hästen är att traktarmarna är RIKTADE, för att fortfarande ge stöd, men att minska risken för avtramp. det är en vanlig metod att man gör så, och gjort av en kunnig hovslagare som inser att lösningen på tappskor är INTE att ta bort det stöd hästen behöver och sko med för små skor!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 373
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 194
Senast: Marvin
·
Hästvård Hej! Jag är ny här och har kollat runt lite på forumet. Efter att ha sett alla trådar om dåligt skodda hästar blev jag lite nojjig. Så...
Svar
6
· Visningar
1 137
Senast: Egonson_
·
Anläggning Efter ett antal stalltrådar här är det bestämt, vi bygger nytt. Jag har gjort två olika ritningar har svårt att bestämma mig om det är...
2
Svar
31
· Visningar
5 328
Senast: p_c
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025