jag har läst den för länge sen, kommer inte i håg om den handlade om hästar.Det var väl mycket hästar i "Mannen som gjorde de gifta männen avundsjuka" också?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag har läst den för länge sen, kommer inte i håg om den handlade om hästar.Det var väl mycket hästar i "Mannen som gjorde de gifta männen avundsjuka" också?
De flesta utspelar sig inom galoppvärlden och en hel del är just i Lambourn med omnejd, både galopp och steeplechase. Dick Francis var ju en toppjockey och red bl.a drottningmoderns hästar. Han är väl (ö)känd för att hästen snubblade och föll på upploppet till Grand National när han var i ledning.
Jodå, steeplechase om jag inte missminner migjag har läst den för länge sen, kommer inte i håg om den handlade om hästar.
"I hästars närhet" av Barbara Dimmick
Om förlust och saknad, och rädsla för relationer. Älskar den boken, nu måste jag nog läsa om den igen.
Jag gillade ocksa Jilly Coopers bocker. Enligt utsago skall antagonisten i Riders vara i princip en exakt liknelse av en ryttare som fortfarande florerar i varldseliten. (Tydligen var det stamnings hot och liknande i luften ett bra tag efter att boken skrivits - sanningen i det hela kan jag inte verifiera men mina kallor jobbade inom sporten pa den nivan da boken skrevs, take it for what you want...)
Ok, nu är jag väldigt nyfiken, undrar vilken ryttare det var?
I princip alla Dick Francis självklart! The Horse Whisperer är väl en självklarhet liksom War Horse. En som ligger på gränsen mellan YA och vuxen är Robin McKinleys Damar serie, The Blue Sword och The Hero and the Crown. Fantasy där hästar spelar en mycket stor roll.
Annars har jag pippi på bra skrivna biografier, fälttävlansryttare är fantastiska på att skriva riktigt bra. Jag har två av Lucinda Green, Four Square om de fyra hästarna hon vann Badminton på och Regal Realm hennes VM häst. Två av Ginny Leng, en av Mark Todd och en om Charisma som han skrivit om separat, William Fox-Pitt, likaså två av Ian Stark.
Kolla den här länken, även om jag redan nämnt de flesta: http://www.horseandhound.co.uk/feat...cancelling-all-your-social-engagements-518647
De böcker jag har läst av honom har alla varit fristående så det borde inte spela någon roll. Tror den första jag läste hette "Dödssäkert"Om man vill läsa Dick Francis, vilken bok kommer först?
De böcker jag har läst av honom har alla varit fristående så det borde inte spela någon roll. Tror den första jag läste hette "Dödssäkert"