Lavinia

Trådstartare
Hej!

Har lite frågor angående skoning.
Min förra hovslagare tyckte det var jätteviktigt att sko hästen efter hur hovbenet låg och hon tittade på på strålen och följde mittstrålfåran rafkt fram och satte tåkappan på skon mitt för den och tittade sen på hovformen på samma sätt. Min tjej är av naturen inåttåad fram, vilket ju alltså syntes tydligt när i skodde så. Hovis sa att det är så man ska göra. Hon jobbade även mycket med att få till rätt "form på hovarna, at de va lika stora på båda sidorna, om ni förstår plus att få till rätt hovvinkel. Jag hade vissa problem med tappskor på 8e veckan, men annars funkade det jättebra.(7 veckor var maxet på skoperioderna, men hovis var inte alltid så bra på att dyka upp).
Nu har jag tvingats byta hovslagare, hon skor med tåkappan framåt(följer inte strålen), hovarna går utanför skorna på vissa ställen och pållan slår ofta i skorna när man rider och leder henne. Dessutom känns det som om hon har börjat "lägga hovvinkeln", eller hur jag nu ska förklara det. Det ser ut som om hovarna växer massor framåt, men inte så mycket neråt. Så vad jag egentligen undrar är, hur ska det vara. Jag har hört så många olika versioner, så jag vet inte vad jag ska tro. Ska man korrigera inåttåadheten på en 7-åring eller sko som den är formad? Är det inte ett dåligt tecken att hon slår i skorna i varann när hon är skodd för en vecka sen? Kan nån hjälpa mej med svar??/ Lavinia, som bara vill pållans bästa

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 909
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 212
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 852
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar