Skoning vid spatt

L

loch

Nu är det konstaterat, min häst har spatt! :( Veterinären pratade om att börja med att "spattsko" honom, om jag inte missminner mig skulle hovväggen byggas upp på något sätt på ena sidan (jag var lite orolig och stressad vid klinikbesöket så jag kan missförstått). Är det någon av alla hovkunniga här som kan berätta mer för mig? Jag vet inte om det spelar någon roll men det är en aktiv spatt som sitter i nedre glidleden...
Är väldigt tacksam för alla tips och råd jag kan få! :bow:

Sv: Skoning vid spatt

När man konstaterade spatt på vår häst i slutet av förra sommaren tog vet inte alls upp behov av någon speciell skoning. Däremot rekommenderades tillskott av Glukosamin. Efter att hästen ätit detta ett par månader hade hon inte längre ont av spatten.
Mvh Kali

Min hovslagare har sagt att man bygger upp med kilar i trakterna eller använder brodd i trakterna.

kilar/kilsula, tvärtå och ev ringsko är väl vad som brukar rekommenderas.

Jag har sett en förklaring på hur man bygger på skon på insidan för att avlasta , kan det inte helt 100 ur minnet.
En hovslagare som visade mig skon.

Är hästen skodd innan på bakhovarna?

När man konstaterade spatt på vår häst i slutet av förra sommaren tog vet inte alls upp behov av någon speciell skoning. Däremot rekommenderades tillskott av Glukosamin. Efter att hästen ätit detta ett par månader hade hon inte längre ont av spatten.
Mvh Kali

Det behöver inte haft med glukosaminet att göra, med tiden läker ju ledytorna ihop och spatten blir inaktiv, och slutar smärta.

Angs koning, så på min herre så kortade vi tån och höjde trakten 'bara' som första steg. Hitills har inte mer behövts, men blir spatten aktiv igen får man ju diskutera nästa steg.

Japp, rundskodd. Har är ömfotad och behöver skor för att trivas.

Toppen! :)
Vet. pratade nåt om kilar, det stämmer! Och när jag sms:ade min hovis så sa han direkt att tån skulle kortas men jättebra att jag får mer tips på hur det ska skötas.
:bow:

Nä, glucosamin tror jag nog inte heller på vid spatt, det är ju mer för ledförslitning och/eller hård belastning på leder.
Jo, veterinären sa att vi ska börja med spattskoning, smärtstillande och regelbundet arbete. Fortsätter spatten vara aktiv får vi gå vidare därifrån...
Jag är så glad över bemötandet på kliniken där jag var... jag har ju fjording och är van att bli behandlad som... fjordägare helt enket... men de var glada över att se en fjording där, och som de sa "en så snygg och välskött fjording dessutom" *stolt* :D

Tack för all hjälp o tips! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 720
Senast: Saeta
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 300
Senast: EmmaW
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 295
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?