skoning på tävling

I

Islandssmurfen

Hej! Har funderat på en sak angående skoning... Jag har en fyrgångare som inte ännu är fullt stark. Håller på att bygga om honom för fullt... överlinjen har gått från obefintlig till normal (men jag vill ha mer).
Nu när han töltar "genom ryggen" eller vad man ska säga så blir han trött ganska fort. Bäst går han när han är helt normalskodd... 8:or runt om, korrekta vinklar, kort i tån fram så han rullar över lätt. Då funkar alla gångarter. Boots försämrar bara tölten, han går jättefint ngr steg men orkar helt enkelt inte i längden...

Problemet är att jag har ganska mycket steniga ridvägar så sulor vore inte fel... problemet är vikten. Har funderat på att använda skor av annat material fram för att få samma vikt med sula som jag haft utan (o samma vikt som bak) men hur blir det på tävling. Man får väl inte ha skor av olika material? El får man det? Skulle kunna gå ner på en tunnare sko fram men då blir det svårare med hållbarheten... (sliter skor hårt på grusvägarna). Får man punktsvetsa för hållbarheten?

Som sagt, jag är inte ute efter att "mixtra" med vikten, utan snarare att inte göra det...

Finns det nån där ute som är duktig på skoning (och framför allt vad som är tillåtet på tävling)

Sv: skoning på tävling

HA HA! vad kul det såg ut... kolon + o mitt i texten blev en smily-gubbe...

Man får inte ha svetsade skor.
Skorna skall vara av samma material, eller så inga skor alls.
Man får ha sula och drevmaterial, men man skall anmäla detta vid incheckning och får själv stå för kostnaden i de fall domarna skär upp sulan vid en hovbeslagskontroll.

Man kan även ha en sula av silkonmaterial, den väger mindre än vanlig sula med drev fö gäller samma regler för sulan.

Det finns 6,8,10mm järnsko, och du kan sko med olika vikter bak och fram trots att de är i samma material.

På det får man ha max 300 gr extra vikt i form av boots eller liknande på ett och samma ben.

Är det vekligen ett problem med sula? Den väger verkligen lite. Svetsa får du INTE, och som sagt du måste anmäla sulor. From i år så är det nya tillåtna mått på skorna som gäller. Max 23mm bred.
Skorna måste vara i järn.
Mvh en hovslagare.

vdb skrev:
Är det vekligen ett problem med sula? Den väger verkligen lite. Svetsa får du INTE, och som sagt du måste anmäla sulor. From i år så är det nya tillåtna mått på skorna som gäller. Max 23mm bred.
Skorna måste vara i järn.
Mvh en hovslagare.

Nu vet jag inte hur du menar, men gissar så därför blir kanske svaret därefter. Om det är problem? Nej normalt sett inte, men det har ju hänt att man stoppat mycket mellan sulan och hoven vilket har givit en tyngd utöver det vanliga. Det är väl kanske inte så ofta som domare skär upp sulan, men det har hänt och då har man hittat sådant som inte var meningen att det skulle bli hittat.:angel:

Boj skrev:
Nu vet jag inte hur du menar, men gissar så därför blir kanske svaret därefter. Om det är problem? Nej normalt sett inte, men det har ju hänt att man stoppat mycket mellan sulan och hoven vilket har givit en tyngd utöver det vanliga. Det är väl kanske inte så ofta som domare skär upp sulan, men det har hänt och då har man hittat sådant som inte var meningen att det skulle bli hittat.:angel:

Nu kanske vi pratar förbi varandra helt. Jag förstod det som att trådskaparen tyckte sulorna var tunga? Eller är jag helt ute och grisepassar?

vdb skrev:
Nu kanske vi pratar förbi varandra helt. Jag förstod det som att trådskaparen tyckte sulorna var tunga? Eller är jag helt ute och grisepassar?

Antagligen inte, eftersom jag hade lite svårt att förså vad du menade. Normalt sett skall ju inte en sula ge några större viktförändringar, men jag trodde du riktade svaret om problem till mig.

Hej igen, och tack för svar...
Jo då, det är så att jag INTE vill mixtra med vikten... Min erfarenhet när man skor med sulor är att resultatet blir bäst om man lägger tjärdrev o fyller ut under sulan så att hoven "hålls fräsch". Detta ger tillräckligt mkt extra vikt för att förändra balansen om skotjockleken på skon förblir densamma... silikon kan ju vara en bra idé förstås... tack för tipset... ska diskutera det med hovis...

I värsta fall får jag väl gå ner på en 6 mm sko fram i kombination med sulan... betyder trol tätare skoningar... mer påfrestning på väggen då utväxten blir minder mellan gamla o nya sömtag...

Detta känns som ett udda problem för mig som mest haft hästar som går bättre om det blir lite tyngre fram... omväxling förnöjer :)

Underbart uttryck förresten "ute o grisepassar"!!!! Det hamnar genast i mitt personliga ordförråd!!!

Såhär står det i svenska tillägget va Fipo ang svetsning av skor:

15. Svetsförstärkningar på skon är tillåtna. Förstärkningen skall dock vara av rimlig omfattning avsedd att spara skon och ej att öka vikten på skon. Skon får vara högst 23 mm bred.

MVH
Ella

Åh, vad bra... Jag hade hört att de ändrat på reglerna om svetsförstärkningarna men inte kollat upp om det stämde... Då skulle man kanske kunna ta en 6 mm sko o förstärka den lite... Kanske ta ur ett spår o lägga dit motsvarande vikt m slitstarkt material... Nu ska hovis få ngt att bita i :D ... Fast känner jag honom rätt kommer han säkert bara rota fram ngn befintlig sko som råkar vara gjord just så...

Nu har jag lusläst FIPO och svenska tillägget... Svetsförstärkningar är tillåtna enl. svenska tillägget men inte internationellt (gör inte oss så mycket:rofl: ) Däremot får de bara vara i syfte att stärka skon o inte göra skon tyngre.

Alla hovar (el inga) måste vara skodda. Materialet i samtliga skor måste vara samma. Specifika vikten på materialet av vilket skon är tillverkad får inte överstiga specifika vikten på järn.

Skor får vara max 10 mm tjocka, el i kombination med sula (hel el m fyllnad) max 8 mm. Bredd max 22 mm.

Nu efter diskutioner med hovis lutar det åt att det blir 6 mm "guldskor" som har en tunn svetsförstärkning (tunn som ett blyertsstift ungefär) av ngt slags härdat järn som gör att skon håller mkt bättre. Dessa togs fram för fälttävlansryttare så den är def. klassad som ridsko. Skon är 18 mm bred men rak så att bärytan blir ungefär som på en vanlig fasad 22 mm sko... vikten blir lägre.

Sulan vi kommer att använda är en 2 mm sula som inte väger så mycket. Det blir inte tjärdrev utan ngn slags tjär/jod gegga som inte fyller hoven, men packar in strålfårorna så att bakterier inte får fäste. Silicon verkar inte vara ngn favorit hos min hovis (som jag har stort förtroende för). Om bakterier får fäste under siliconet kan det tydligen bli riktigt olustiga resultat...:eek:

Förlåt... i svenska tillägget stod det, som mkt riktigt nämnts ovan i tråden, att skon får vara max 23 mm bred...

em76 skrev:
Vad är det för bredd på vanliga järnskor i islandshäststorlek?

Det är lite olika beroende på modell och mäsrke. Men, Kerkheart DF-special. f.d Icelandic är 22mm bred med utanpåliggande tåkappa, enlig gamla fipo.
Mustad SM-modellen är tjockare i tån men inte mer än 23mm. KW(jävla skitsko)är 20-22mm lite beronde på maskinens dagsform...Wrkman vvet jag.

Blir skorna uttrampade med tiden, så man riskerar att de blir för breda?

Riktar mig nu till "vdb"...
Tänkte att jag kunde haspla ur mig lite frågor till dig som jobbar som hovslagare o verkar sko en del islänningar...

Vad tycker du om "gångartsskoningen" som förekommer en hel del inom islandshästvärlden??? Tex när man knappt verkar hästen mellan skoningarna utan bara slår på en nyare, tyngre sko... El. när man lämnar längre tå än vad som är normalt enl. "skolboksskoningen"?

Är det vanligt att folk vill ha sina hästar skodda så eller håller det på att försvinna?

Verkar folk sträva efter att kunna ha sina hästar normalskodda o balanserar under kortare perioder för att uppnå ett visst resultat i träningen, eller är det vanligt att man balanserar konstant år efter år med tex tyngre sko fram?

Vad tycker du om att många outbildade skor sina (o ibland äv. andras) hästar? Barfotaverkning? Strassermetoden?

Vore kul att höra lite om vad en hovlsagare får se... sen såg jag att du dessutom jobbar i ett område långt från där jag bor... inom mitt område får jag ju höra lite vad som händer i vår lilla islandshästvärld, men utanför har man ju ingen koll.

Tacksam om du vill svara lite. Behöver inte vara exakt svar på varje fråga uten babbla gärna på lite... kanske får jag o några andra lära oss ngt vi inte visste förut...;)

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 371
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat