Skoning eller ej???

solhattar

Trådstartare
vid en skoning så upptäcktes det att min häst hade en hovböld som tömdes och gipsades .Vi åkte sedan in till ultuna då han blev kraftigt halt efter detta,där upptäcktes en hålvägg som gröptes ur och gipsades igen,och nu har han stått på box i över en månad och gipsas av mig var tredje dag.Nu äntligen är hoven hård igen och han ömmar inte längre så nu till frågan vad blir nästa steg? antingen så får jag ut nån super hovslagare som hittar på nått sätt att få på skon på med tanke på att det inte finns så mycket plats att sätta sömmen i.Eller så köper jag en easy boots och slår på en sko på den andra fram.Eller så låter jag honom gå helt barfota ute några timmar per dag och sen tvättar av han ordentligt innan han står på box?? Har själv ingen erfarenhet av just hovar:(

Sv: Skoning eller ej???

Prata med hovslagare och ev. vet om hur det är bäst att göra med just din häst.

Jag hade nog åkt tillbaka för att få det rätt. om ngn mindre kunnig börjar plasta för att få ngt att spika i kan det ju blir röta under den. Rent o luftigt läker ju bäst.

Om den inte rids o fixar barfota torde det vara bra. ring o fråga.

När min tidigare häst fick WLD med hålvägg som följd var det min vanliga hovslagare som tog hand om detta. Upptäcktes i samband med en hovböld. Han menade att det alltid är bättre att ha dem skodda om det går. Min häst skoddes så fort det gick och fick fortsatt behandling. Hon behandlades i ett halvår. Hon gick i hage hela tiden, men i början med hoven i bandage och med skyddssko runt. En duktig hovslagare borde kunna ge dig information om hur detta ska skötas på bästa sätt. Vad som är bäst för just din häst beror ju också på hur stor hålväggen är.
Jag fick väldigt tydliga instruktioner av hovslagaren hur jag skulle behandla hästen. Vad säger din hovslagare om det? Det känns viktigt att ni är på samma linje och överens om behandling.

När man har WLD är det skillnad. Man vill skydda hoven från bakterierna i marken.

Min förra häst hade en segdragen hovböld och efter det fanns inte så mycket att fästa i på ena sidan, den åkte jag in och skodde med plast på klinik. Blev enklast då jag inte hade en nog utbildad hovis just då och bodde nära. Tror den skoddes 3 gånger på klinik innan det vuxit ut ordentligt för att sko vanligt. Men jag kunde rida under tiden utan problem, men då var ju allt utläkt. Jag rider såpass att jag behöver skor på mina jämt, de blir ömfotade annars, plus att jag behöver fästa brodd när jag tränar terräng.

vid en skoning så upptäcktes det att min häst hade en hovböld som tömdes och gipsades .Vi åkte sedan in till ultuna då han blev kraftigt halt efter detta,där upptäcktes en hålvägg som gröptes ur och gipsades igen,och nu har han stått på box i över en månad och gipsas av mig var tredje dag.Nu äntligen är hoven hård igen och han ömmar inte längre så nu till frågan vad blir nästa steg? antingen så får jag ut nån super hovslagare som hittar på nått sätt att få på skon på med tanke på att det inte finns så mycket plats att sätta sömmen i.Eller så köper jag en easy boots och slår på en sko på den andra fram.Eller så låter jag honom gå helt barfota ute några timmar per dag och sen tvättar av han ordentligt innan han står på box?? Har själv ingen erfarenhet av just hovar:(

Det bästa är väl att den/dom som varit involverade i själva traumat och om några borde ha full historik även får avsluta sitt arbete.

Har ngn av mina skohästar varit inne på klenik och man där gjort ngn inverkan/åverkan på själva hovvården så är det i alla fall för mig ett krav att den ska tillbaka för omskoning/eftervård tills den av berörda parter blir friskförklarad.

Sedan har vi ju just ditt fall,, att det krävs en av jordbruksverket godkänd hovslagare för att få bedriva eftervården.

Glömde säga att han hade en hålvägg tror jag det hette det var nån bakterie i hoven som har skar bort och som jag tror inte tålde luft därför fick inte omslaget bli för tätt.Har ringt runt till duktiga hovslagare som ev kan komma ut så vi får se:)

När man har WLD är det skillnad. Man vill skydda hoven från bakterierna i marken.

Ja man vill ju skydda hålväggen. Bakterier från marken behöver ju inte vara hela orsaken. Då skulle ju alla hästar som går på samma mark få det. Läste allt som gick att hitta om det just då och tester som hade gjorts på flera fall visade att det fanns bakterier och svamp i väldigt olika kombinationer i de olika fallen. Här fick en häst i två hovar av de tre hästar som fanns här då. En unghäst började det på ett par år senare, men då behandlade vi direkt så processen stannade upp och han slapp hålvägg. Efter detta har inga hästar fått det på samma marker.

Jag tror han fått det av ute boxen så där har jag stängt av nu,hoppas det blir bättre då.har fått tag i en hovslagare som kommer på måndag han sa att det går att få på en sko om inte hela sidan är borta..så hoppas på lite tur nu:)

Lycka till! Sånt där är jobbigt, men en bra hovslagare är guld värd. Det kommer nog vara bra snart.

Ultunas hovslagare gör jobb även ute hos folk - så ring du och kolla om nån av dem kan komma på en av sina turer.

Jag har en tvååring som också haft problem med hålväggar och hovböld, nu är hon tillfälligt i ett stall med extremt torra hagar och jag behövde bara ha henne gipsad i knappt två veckor,

Liknande trådar

Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 904
Senast: ameo
·
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 097
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 477
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 461
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka