skönhetsfel på labrador?

F

FannyoArre

en vän till mig har köpt en labrador, han är chokladfärgad MEN har en vit fläck på bringan å vita tår fram.

Min fråga är: Får man inte registrera dom som renrasig i sådana missfärgningar?

Vi satt å pratade om det idag och hon menar att uppfödarna berättade att eftersom han har vita inslag så fick han inte registreras i skk så därför är han utan stamtavla, men att han är renrasig?! Kan det vara så eller är det så enkelt att ena, eller båda, föräldrarna är utan stamtavla=blandras?

Är väldigt nyfiken! :confused:

Sv: skönhetsfel på labrador?

Nu kan inte jag så mycket om just labradorer men inom min ras får man regga hundar med färgfel, dock sätter man avelsspärr på dem.
Så det låter som BS! Uppfödaren försöker nog lura köparen, finns troligen en annan anledning till varför inte valparna får reggas.

Låter som lurendrejeri. Dom får reggad trots fel i färgen. Labradorer får dessutom ha vit fläck på bringan.

Jo, misstänkte att det kan vara lureri. Men jag är ju inte så insatt i retriver raserna å alla rastypiska regler.

Men jag vet att rottisar oxå kan registreras med vita tecken ( tydligen ingen avelsspärr om man ska lyssna på kenneln min hund kommer ifrån ) .

Om det verkligen kommer från en kennel ansluten till SKK kan det handla om att människan inte vill att det ska komma fram att hon fått en felfärgad valp och därför vägrar regga den. Finns sådana människor också..

Går alltid att regga rasrena hundar fast dom inte har rätt färg.
Att de sen får en avlesspärr är en helt annan femma.

Man ska också tänka på att många delar i försäkringen gäller inte för blandrashundar utan enbart för renrasiga hundar...och om han inte är reggad räknas han som blandras av försäkringsbolagen hur renrasig han än är...jag skulle definitivt se till att få honom registrerad! Håler med om att det bara låter som undanflykter från upfödarens sida, de vill inte att de ska synas att de inte fått perfekta hundar!

Om det verkligen kommer från en kennel ansluten till SKK kan det handla om att människan inte vill att det ska komma fram att hon fått en felfärgad valp och därför vägrar regga den. Finns sådana människor också..

Eller så ligger det något lurt bakom som gör att den inte kan registreras.
Jag skulle se upp.

Jag tror din vän har blivit lurad. Verkar hur skumt som helst.
Ring labradorklubben och kolla!

en vän till mig har köpt en labrador, han är chokladfärgad MEN har en vit fläck på bringan å vita tår fram.

Min fråga är: Får man inte registrera dom som renrasig i sådana missfärgningar?

Vi satt å pratade om det idag och hon menar att uppfödarna berättade att eftersom han har vita inslag så fick han inte registreras i skk så därför är han utan stamtavla, men att han är renrasig?! Kan det vara så eller är det så enkelt att ena, eller båda, föräldrarna är utan stamtavla=blandras?

Är väldigt nyfiken! :confused:

Klart lurendrejeri.

Rasrena hundar får registreras även om dom har färgfel, fel typ av päls mm - den är ändå renrasig. Däremot så får inte valpar registreras i vissa raser om inte föräldrarna har fria höftleder (och känd höftledsstatus) så det är kanske där skon klämmer. Alltså risk för att få en valp med dåliga höfter.

Har själv registrerat valpar med diskvalificerande päls (långhår där långhår inte är godkänt), så den uppfödaren skulle jag akta mig för...

och då ska det klart bli ett diciplinärende, för ingen SKK kennel får strunta i att regga valpar oavsett vad för "fel" dom har och ska leva. Däremot kan SKK låta bli att regga om uppfödaren inte följt vissa hälsoprogram som ska göras före parning/valpning.

Min tik har också en vit fläck på bringan hon är ändå reg. som renrasig trots sitt diskvalificerande fel. Låter lite skumt med den uppfödaren...

KL.. Tack för alla svar.
ska ta upp det med min vän, så får jag väl se hur hon tänker göra i frågan. =)

Ja, gör det, jag tycker det låter som en oseriös uppfödare.....

För många år sedan, när jag var ung och knappt hade några egna pengar, köpte jag en Gordon Settervalp från en bra kennel. Jag fick honom för halva priset eftersom han var född med sk "kroksvans", vilket är ett ärftligt fel hos hunden. Hunden var reggad, MEN jag fick inga papper med mig, jag kunde därmed inte ställa ut honom eller delta av tävlingar där reg-bevis krävs.

Jag vet inte om även det var fel gjort av uppfödaren, det var väldigt längesedan.....

För många år sedan, när jag var ung och knappt hade några egna pengar, köpte jag en Gordon Settervalp från en bra kennel. Jag fick honom för halva priset eftersom han var född med sk "kroksvans", vilket är ett ärftligt fel hos hunden. Hunden var reggad, MEN jag fick inga papper med mig, jag kunde därmed inte ställa ut honom eller delta av tävlingar där reg-bevis krävs.

Jag vet inte om även det var fel gjort av uppfödaren, det var väldigt längesedan.....

Det var absolut fel - för med en hund ska registreringsbeviset följa med ägaren. Så säljs en valp/en hund så ska registreringsbeviset följa med till köparen.

Det var absolut fel - för med en hund ska registreringsbeviset följa med ägaren. Så säljs en valp/en hund så ska registreringsbeviset följa med till köparen.
En uppfödare kan sätta avelsförbud på en valp med ärftlig defekt, men den får inte sälja den papperslös.

En sak slog mig. Finns det inte ett hälsoprogram för labbarna? Kan det vara något där som inte är som det skall vara, och att kullen därför inte är reggad?

och då ska det klart bli ett diciplinärende, för ingen SKK kennel får strunta i att regga valpar oavsett vad för "fel" dom har och ska leva. Däremot kan SKK låta bli att regga om uppfödaren inte följt vissa hälsoprogram som ska göras före parning/valpning.

Absolut, uppfödaren har gjort totalfel i vilket fall som helst. Antagligen är de inte reggade för att
a) hon inte föder upp renrasiga labbar
b) hon är utesluten ur SKK
c) föräldrarna har inte godkänts för avel
d) hon vill dölja något med valparna
e) hon vill tjäna mer pengar (?)

Jag skulle klart kolla upp om hon är medlem och skicka SKK på henne :devil:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig vad skillnaden mellan en vit schäfer och en vit herdehund är? Jag har försökt att googla...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
18 689
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Hej på er kära bukare! Detta inlägg kan bli en aning förvirrat, då jag själv är rätt fundersam just nu. Kom precis hem från...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 215
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII