Skön sadel för bred rygg?

Moggie

Trådstartare
Jag har tagit en nordis på foder som är jättesnäll på alla sätt, men så himla bred rygg. Slängde på min bomlösa sadel på honom, den är liknande en vanlig engelsk sadel, med paneler. Den sitter bra men hästen blir ännu bredare och jag känner att det är svårt att komma åt honom bra med benen.

(Tips om att rida barbacka undanbedes redan nu).

Finns det någon sadel som passar breda, svängda ryggar, som "smalnar av" ryggen i sitsen något? Hur gör ni andra? :bump:

Sv: Skön sadel för bred rygg?

Jag har en bomlös sadel i spansk modell på min breda häst. Den har ett uppbyggt säte så man sitter inte brett fast hästen är bred.

Min unghäst är ju väldigt bred nu mer. Han har x-vid sadel. På honom har jag en Amerigo CC dressyr. Den är riktigt skön att sitta i. Och jag upplever inte att den känns väldigt bred.

PREn jag red är också väldigt bred. Han hade en Jaguar CC i samma vidd. Den var också bra och kändes inte bred.

Jag rider även ett brett halvblod i en Prestige, tror det är en Dodge. Den känns inte heller särskilt bred.

Ett annat halvblod jag jag rider har samma sadel som min ponny, Amerigo Vega Dressyr. Hans är dock en x-vid 4:a medans min är en vid 2:a. Det känns verkligen skillnad i sadlarna. Och min ponnys känns mycket skönare. Men hans är helt ok den med. Dock får man öppna upp höftlederna mycket mer på honom.

Tack för tipsen!

Kan också passa på att fråga om ni har några tips mot ont i svankryggen. Min andra häst (varmblod) har rak rygg och är ganska smal över ryggen. Har aldrig fått ont i ryggen när jag rider henne.

Men på nordisen blir lite som att sitta på en damcykel, eftersom han är är mer rund och har svängd rygg. Det är nästan omöjligt att sitta rak i ryggen på en så bred häst. Och det gör att jag får väldigt ont i svankryggen. Någon som känner igen problematiken och vad man kan göra?

Liknande trådar

Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 271
Senast: Tossa90
·
Utrustning Ny ponny = ny sadel Kort, svängd, bred. Har en bomlös som barnen rider i. Känns mer som en barbacka sadel. Super duper mjuk och mysig...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: MaRomer
·
Utrustning Hej! Hoppas på lite tips och idéer på sadel till denna rygg. Det är en welsh cob på 5 år som just nu har en bomlös som är för lång och...
Svar
7
· Visningar
1 101
Senast: Aleel
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur