Skoluppgift om svensk halvblodsavels betydelse i internationella avelssammanhang

Reykur

Trådstartare
Oj, vilken krånglig rubrik det blev..

Ska ha ett muntligt föredrag i svenskan, om vilket om åde som hellst, så länge det håller sig inom temat "världen"
Jag hade tänkt prata om halvblodsavel eftersom att det är ett av de ämnen jag brinner mest för!
Om man kanske skulle jämföra svenska hingstar/stolinjer (framför allt Hingstar, min klass är inte så kunnig ;) och det ska ju vara intresant för alla att lyssna på)
Eftersom att de inte är så insatta borde jag ta lite kändare hingstar och jämmföra mellan olika länders avelsarbete och så.. och kanske också lite vilka utländska hingstar som haft stor betydelse för den svenska aveln.

Tycker ni det låter bra?
Vilka hingstar ska jag välja för att det ska bli så intressant som möjligt?
På den internationella sidan tänkte jag belysa de verkliga topphingstarna. Tyvärr kan jag inte gå allt för långt bak i stamtavlorna, då tappar de nog kollen igen ;) men, Nimmedor, Grannus, Capitol 1, Landgraf, Galoubet A är väl "tungviktare" som alla borde ha en liten aning om vilka det är eller?
På svenska sidan då? Vilak hingstar ska jag välja för att få det bra?
tips mottages snabbt och väldigt tacksamt :bow:

Sv: Skoluppgift om svensk halvblodsavels betydelse i internationella avelssammanhang

Gaspari är den främste svenskfödde halvblodshingsten under 1900-talet i internationella sammanhang. Ta en titt i Ridsport (numret som kom till prenumeranterna för två veckor sen) där finns livstidsstatistik för dressyrförvärvning. I numret som kommer idag ska det stå om hopphingstarna.

Framstående svenska hingstar under 1900-talet;
Gaspari
Jovial
Lansiär
Nepal
Utrillo (importerad)
Drabant
Immer

är de jag kommer på nu. Men läs artiklarna i Ridsport, där tror jag att du kan få en del svar!

Sv: Skoluppgift om svensk halvblodsavels betydelse i internationella avelssammanhang

Rättar mig själv, hoppstatistiken kom visst inte i dagens nummer. Hade läst fel!

Vill tillägga då att den mest framstående hingstlinjen i Sverige har varit Humanists. Han var en ostpreussare född 1916 som importerades till Sverige 1929. Bl a så kommer Gaspari och Drabant ur denna linje. Idag är den ende representanten som kanske finns i Sverige hingsten Lanskoy, som egentligen är exporterad till Danmark, men som har stått uppstallad i Sverige. Tyvärr verkar han inte ha fått några ston :(

Lanskoy är e Eloge e Eminent e Emir e Gaspari e Parad e Humanist

Om hingsten Bobby kommer i avel i år blir han också en representant för denna linje. Han är e Urbino e Drabant e Kokard e Humanist

Kom på en sak till ;) (Det här var roligt!)

Den andra idag äldsta förekommande hingstlinjen är Kyffhäusers! Han var född 1926 och importerades tillsammans med Humanist 1929. Idag finns två representanter för linjen i svensk avel, Lambourghini och Black Coffe. De är båda e Bellini e Ganesco e Unesco e Pompe e Celsius e Magnet Kyff e Kyffhäuser!

Du verker verkligen vara haj på det här :)
Roligt med kunnigt folk! :D Jag är väldigt intresserad själv av det här med halvblodsavel, men blott 17 som jag är tar det ett tag att få koll på det här "gammelsvenska" hingstlinjerna som är svagt representerade just nu.
Tack väldigt mycket för tipsen.. det här föredraget kommer att bli roligt! men, jag skulle nog hellst ha 1 timme på mig, i stället för hur lång tid vi nu har.. ( 10 min??) ;) :banana:

Jag har ägnat 25 år åt att få koll ;)

Hoppas att jag kunnat hjälpa dig lite!

Och förresten, kolla upp Ramzes x, han är t ex farfarsfar till Robin Z och har också skapat en hingstlinje!

Senast ändrad:

Oj, 25 år? inte illa ;) mitt intresse började för kanske två år sedan :angel: ;) Lite jobbigt just nu bara, för jag har ingen att disskutera med, varken om det eller foder och foderstatsfrågor, som jag också är väldigt intresserad av ;) Att vara bra på foder och foderstater är skoj, och lönsamt :banana: hela min umgängeskrets lämmnar in sina höanalyser till mig, så jag får räkna enn vettig foderstat åt dom ;)
Ramzez vet jag redan en del om, och har tänkt ta med lite av det i uppgiften.
Undra om jag är lika kunnig som dig om 25 år? *hoppas* :D

Jag får inte upp länken, men han var e Tautropfen u Halbe :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka