skolor...nu är jag konfunderad *långt*

Sv: skolor...nu är jag konfunderad *långt*

Iza skrev:
Det jag är ute efter om öppna ska utföras diagonalt borde det inte bli en diagonal sluta? Där sidvärtsförflyttningen ökar och hästens yttre framben flyttas framför och förbi det inre och böjningen i bålen är lite mindre. Där ställningen är i rörelseriktningen.

Jag tror du tänker lite fel även med diagonalslutan. Om du ökar tvärningen bör du i stället öka böjningen. Låter du hästen bli rak blir det snarare en motställd skänkelvikning än en diagonalsluta. Eftersom hästen är böjd och rör sig åt det håll den är böjd kommer frambenen i stort sett att gå rakt fram, om yttre fram börjar trampa framför/förbi borde du hamna i en bakdelsvändning!

Kanske det hjälper att släppa alla tankar på ridbanan och tänka så här:

Rak häst. En hov i varje hörn, alla pekar med tårna framåt. Tyngdpunkten mitt under ryggraden, en liten bit bakom frambenen. Hur långt bak beror på hur samlad hästen är.

Böjd häst. Avståndet mellan de yttre hovarna är längre. Tårna fram och bak pekar inte längre åt samma håll. Tyngdpunkten ligger fortfarande strax bakom frambenen (längre bak ju mer hästen är samlad), men lite innanför ryggraden.

Rid nu i framtårnas riktning. Hästen kommer att vara böjd i rörelseriktningen. Yttre bak kommer att trampa framför och förbi inre, men det viktiga är att genom att samla, böja och tvära "lagom mycket" kan du få yttre bak att trampa in under hästens tyngdpunkt och på så sätt förhoppningsvis förmå den ta mer vikt på det bakbenet. Du samlar hästen genom att rida sluta.

Om du i stället rider i baktårnas riktning (böjd från rörelseriktningen)kan du på motsvarande sätt samla genom att låta inre bak trampa in under tyngdpunkten i en öppna.

Det du ska försöka göra är alltså att förmå antingen yttre eller inre bakbenet att gå in under tyngdpunkten och ta mer vikt. Ju mer samlad och böjd hästen är, ju längra bak och åt sidan flyttas tyngdpunkten och ju mer måste hästen tvära för att kunna gå i den riktningen. Någonstans på skalan från lång till väldigt samlad hamnar förstår frambenet i samma linje som bakben-tyngdpunkt, på det sätt som du beskriver i "militärridningen", men tittar man på slutorna på OS-nivå rids de på fyra spår med större tvärning.

Om du nu inte är totalt förvirrad är det "bara" att lägga dit en ridbana i valfri riktning under hästen! Det som samlar hästen är inte att bakdelen går på något särskilt spår med framdelen flyttad åt något håll utan vad du lyckas få hästen att göra med yttre eller inre bak!

Det var det svaret jag var ute efter. Tackar så hjärligt.

Nu förklarade jag inte så ingående i mina beskrivningar, utan försökte ta det så lätt som jag bara kunde. Så det kanske bidrar till att du tror att jag inte har rikitigt koll på läget. Men det enda jag inte kunde begripa/förstå var hur öppna skulle utfördas diagonalt. Eftesom jag aldrig sett det på någon träning öht. Jag var inte ute efter om det var rätt eller fel på något sätt. Men jag fick ett bra och enkelt svar som jag begriper till 100%.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 355
Senast: shia
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 974
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito)...
2
Svar
23
· Visningar
2 823
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar