skolor...nu är jag konfunderad *långt*

A

Ankiesen

Jag har läst lite här på buke å hört de mest knepiga kombinationerna av skolor och deras utförande... först å främst så rider jag dresyr som man tävlar den på "vanligt sätt" alltså vill jag ha sådana svar å inte andra (typ akademiskt o dyl) esom jag inte har ngn användning för dem. (nu blir säkert hela buke emot mig... :eek: )

Jag vet att detta finns
öppna
sluta
skänkelvikning

dessa kan ridas (bara vägar nu asså)
öppna- längst ett spår, medellinjen lr kvartslinjen (diagonalt?)
sluta- som ovan samt diagonalt
skänkelvikning- som sluta

sen kan man göra
öppna- fövänd (vanligare i tyskland än sverige)
sluta- samma
skänkelvikning- inget (?)

de kan ridas i
öppna- skritt trav, galopp
sluta- samma som öppna
skänkelvikning- skritt, trav (galopp?)

där jag har satt mina frågetecken... det är där mina frågor är. jag har sett frågor om skänkelvikning i galopp, sett grejer som öppna diagonalt osv... detta har gett mig ett stort huvudbry! Enligt d jag väljer att kalla militärridningen som jag tävlar enl finns det sånt här?

En sömnig Ankiesen

Sv: skolor...nu är jag konfunderad *långt*

Skänkelvikning har inte tidigare räknats till skolorna. Är det ett nytt påfund? De traditionella skolorna som jag minns dem från Ridhandboken (och jag minns kanske fel) är öppna, sluta och förvänd sluta.

Eftersom jag inte tävlar utan håller på med vad som ofta kallas akademisk ridkonst så får du väl ta mitt svar med en nypa salt. Men detta är egentligen inget svar, utan en fråga eftersom ditt inlägg gjorde mig konfunderad. Så here we go:

Hur menar du?

Jag förstår inte riktigt vad du vill veta? :confused:

Är din fråga var skolorna rids i de olika dressyrprogrammen?

Om frågan är var man kan rida skolor över huvud taget, så tror jag att såväl tävlingsryttare som "akademiska" ryttare är ganska överens om att man kan rida skolor i princip var som helst, hur som helst beroende på vilket syfte och vilken roll de har in träningen.

I dressyrprogrammen förekommer dock skolorna på vissa fasta platser.

Men som sagt - utveckla gärna frågan.

Indy

Skolor dit räknas öppna, sluta o förvänd sluta. Linjer sluta rids på är raka och diagonala. Öppna rids på raka linjer (långsidan, medellinjen). Alla gångarter. Vanligast utförda trav och galopp.

Skänkelvikning räknas som sidförande och lösgörande, ej skola eftersom den inte är samlande. Utförs i trav eller skritt, diagonalt.

I tävlings sammanhang har jag inte sett någon annan väg än dessa, nämnda ovan. För träning kan de ridas på de flesta vägar. Ex jag har sett sluta och öppna utföras på volt, skänkelvikning efter långsidan mm.

svar t er båda. jag var otydlig. blandade in ordet skolor so mett samlingsnamn men lyckades trassla in skänkelvikning där oxå... skulle kanske använt ordet sidvärtes lr ngt sånt.

mina funderingar går i banorna såsom
öppna på diagonalen? går d? varför? vikket syfte?
skänkelvikning i galopp? samma frågor som ovan.

har läst så många olika grejer här på buke å nu lånar jag ett citat fr kyra "man ska ha många verktyg i sitt verktygsbälte" så jag frågar i syfte att hitta ett nytt verktyg.
tex. kombinationer av skolor e ju ett verktyg tex rida h öppna på en linje, sen rida om hästen å få v sluta, sen ny omridning* t v öppna å sen till h sluta kallad bananasplitt av mig. (bananen e bara att rida fr en öppna t en sluta lr fr samma sidas sluta till samma sidas öppna osv osv). alltså nya krumelurer å kombinationer som gör att ajg får ännu mera kontroll på hela hästen samt får uppmärksamheten...

*omridning- gå fr en rörelse t en annan, tex en omställning lr viktförflyttning osv...

bättre nu?

öppna går att rida på diagonalen, det blir som att rida på vilken rak linje som helst. det är dock inte så vanligt att man rider det, kanske för att det inte finns i dressyrprogrammen?

Du kan ju rida förvänd skänkelvikning längs en långsida t.ex.

Ankiesen skrev:
mina funderingar går i banorna såsom
öppna på diagonalen? går d? varför? vikket syfte?
skänkelvikning i galopp? samma frågor som ovan.

Som jag ser det kan skolorna ridas i princip var som helst, i vilken gångart som helst. Du kan rida en öppna i piaff på diagonalen om du vill. Men detta finns inte i dressyrprogrammen.

Syftet med att lägga öppnan på diagonalen beror ju på vad man vill åt. Har man ridit mycket öppna längs långsidan vill man kanske känna att den funkar även "fritt" och att hästen inte hänger sig på väggen. Då kan det ju vara bra att rida en öppna på diagonalen...eller medellinjen...eller hörnlinjen.

Själv brukar jag rida ganska mycket öppnor på volten eftersom jag känner att jag bäst hittar känslan att jag har koll på yttersidan där. Jag tror att hur de olika övningarna används är ganska individuellt.

Skänkelvikning i galopp har ju diskuterats i en egen tråd.

Ankiesen skrev:
har läst så många olika grejer här på buke å nu lånar jag ett citat fr kyra "man ska ha många verktyg i sitt verktygsbälte" så jag frågar i syfte att hitta ett nytt verktyg.
tex. kombinationer av skolor e ju ett verktyg tex rida h öppna på en linje, sen rida om hästen å få v sluta, sen ny omridning* t v öppna å sen till h sluta kallad bananasplitt av mig. (bananen e bara att rida fr en öppna t en sluta lr fr samma sidas sluta till samma sidas öppna osv osv). alltså nya krumelurer å kombinationer som gör att ajg får ännu mera kontroll på hela hästen samt får uppmärksamheten...

*omridning- gå fr en rörelse t en annan, tex en omställning lr viktförflyttning osv...

bättre nu?

Öh...nej :crazy: Jag förstod inte det sista stycket över huvud taget. Men för att kommentera kombinationsövningar så tycker jag dessa ofta är bra för mig och min häst. Favoriterna är övergångar sluta - öppna - sluta och öppna - förvänd sluta - öppna.

Indy

Hej! Det kallas motställd skänkelvikning . inte förvänd! :smirk:

Jag har sett skolor utföras på de mest konstiga vägar och sätt. Men aldrig en öppna på diagonalen. Kan du förklara för mig hur den utförs där? Nyfiken....

det är som en öppna på tex medellinjen fast man rider den på diagonalen.

Kombinationer:

Öppna,volt, sluta (och tvärtom)
Öppna, förvänd sluta (och tvärtom)
Sluta, förvänd sluta (och tvärtom)

Skänkelvikning kan ridas motsälld, som någon sa, och även i galopp..

Men blir det inte en sluta då? Eller så förstår jag inte hur du menar. Vilka hjäper? Hur är hästen ställd och hur flyttar den?

i skänkelvikn är hästen rak i bålen och ställd i nacken från rörelseriktningen

i motställd skänkelvikn är hästen åxå rak men ställd i rörelseriktningen

i en sluta ska hästen vara ställd i rörelseriktningen samt formad i bålen runt innerskänkel

Jo jo det är jag med på, inte heller i frågasatt. Men min fråga kvarstår om öppna på diagonalen.

Senast ändrad av en moderator:

Iza skrev:
Men blir det inte en sluta då? Eller så förstår jag inte hur du menar. Vilka hjäper? Hur är hästen ställd och hur flyttar den?
rider man en öppna är det alltid en öppna oavsett var den rids. på diagonalen kan man rida öppna åt bägge hållen.

I en öppna är hästen böjd i bålen, ställd från rörelseriktningen, framdelen flyttas innanför spåret, bakden går kvar på spåret. Hjälperna: innertygel ställande, innerskänkel formar. Innerskänkeln ligger kvar i normalläge medan ytterskänkeln som verkar mothållande ska vara något tillbakadragen. Yttertygeln reglerar halsens böjning och håller ytterbogen på plats. Vikten ligger mitt över, med lite mer tryck på inner sittben. Förflyttningen (ej inom barock, tror jag) är på 3 spår.

Hur utförs öppna på diagonalen? Hjälper, ställning, förflyttning?

Det jag är ute efter om öppna ska utföras diagonalt borde det inte bli en diagonal sluta? Där sidvärtsförflyttningen ökar och hästens yttre framben flyttas framför och förbi det inre och böjningen i bålen är lite mindre. Där ställningen är i rörelseriktningen.

Skolor kan ju utföras på de flesta linjer när man tränar. Egentligen finns det ju inget som är fel, bara mer eller mindre anledning till att utföra en rörelse på ett vissa sätt, beroende på reslutatet som man uppnår. Men min fråga här är fortfarande att jag aldrig sett en öppna utföras diagonalt. Därför tjatar jag för jag vill veta om min slutledning stämmer eller inte.

pys1 skrev:
Hej! Det kallas motställd skänkelvikning . inte förvänd! :smirk:

Håller jag inte med om! Motställd innebär för mig att hästen ställs åt motsatt håll mot det för rörelsen normala. Förvänd innebär att hästen inre sida inte sammanfaller med spårets/ridbanan. Om jag rider vänster galopp i en volt åt höger rider jag förvänd galopp. Om jag samtidigt ställer åt höger rider jag en motställd förvänd galopp.

För mig skulle en förvänd skänkelvikning ridas t ex på långsidan med samma hjälper som vanligt men "undan för skänkeln närmast väggen" och alltså med öronen i stället för svansen mot väggen. Eftersom en vägg framför nosen har en tendens att ta bort framåtbjudningen rids den nog oftast en bra bit från väggen.

Ursäkta att jag inte svarat tidigare. Jag har varit datorfrånvarander några dagar, men till min glädje ser jag att tant agda har hoppat in i diskussionen så att den fråga som ursprungligen var riktad till mig inte stått obesvarad.

För att göra ett inlägg: jag förstår inte riktigt hur du menar? En öppna på diagonalen rids med samma hjälper som respektive ryttare vanligtvis använder i öppna. I öppnan är hästen ställd från rörelseriktningen, i slutan i rörelseriktningen. Jag är en total mästare i att snurra till övningar, men jag förstår inte riktigt hur du menar? Precis som tant agda skrev så ser jag öppna på diagonalen precis på samma sätt som öppna på medellinjen, men man rider på diagonalen...eller längs långsidan. D.v.s. öppna längs en rak linje.

Min hjärna kokar just nu (finns en koksmiley?), men jag kan inte för mitt liv förstå hur det kan skilja att rida på diagonalen jämfört med t.ex. medellinjen. Men imorgon skall jag genast sätta mig och rida öppna på diagonalen och analysera rörelsen, så får vi se vad jag kommer fram till.

På återhörande då!

Indy

När du rider snett igenom så rider du ju på en linje mot bokstaven du ska till. Kom ihåg att linjen går till den bokstaven och inte upp mot kortidan. Då du rider en öppna flyttar du helt enkelt in bogen från den linjen. Men du är fortfarande på väg åt samma bokstav. Så se linjen först och sedan kan du flytta bogen lite innnför den. Och du kan rida öppnan åt båda hållen. Du väljer ju själv vad som är insidan i en sådan övning.

Hoppas du förstår vad jag menar. :) Jag är sämst i världen på att förklara. :crazy:

Nej, jag gör inte heller någon skillnad på öppna längs diagonalen eller spåret. Det är ju trots allt ett rakt spår, en rak linje och samma övning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 355
Senast: shia
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 974
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito)...
2
Svar
23
· Visningar
2 823
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar