Sköldpaddor?!

Z

Zarah.Q.

Jag har blivit grymt sugen på att skaffa en sköldpadda. :) Jag har inga tidigare erfarenheter av dom sen tidigare, men jag har fastnat för dom på nåt sätt! Har ni några tips att ge? Jag vill nog främst ha en landsköldpadda. Jag har läst lite böcker och läst på internet om sköldisar, och tycker landsköldpaddor verkar trevligast och kanske lättast för nybörjare? Men vad ska man tänka på? Jag har ett akvarium som jag inte använder längre, men jag läste att det är inte så bra att använda till landsköldisar. Vad säger ni? Är det bäst att köpa en i djuraffären eller en på annons? Ja, dela med er av tips och om ni kan rekomendera att skaffa en sköldis. Vad är positivt /negativt?

Sv: Sköldpaddor?!

jag har haft en grekisk landsköldpadda.
men han rymde..
han bodde lös på golvet.
bäst å köpa på annons, då är dom billigast.

en landsköldpadda kan bli över 100år, tänk på det innan, de vill ha mycket utrymme, gärna vara ute i gräset på sommaren, kolla noga på rasen vad den äter, vissa är vegetarianer å vissa e rovdjur.
hur stort är ditt akvarium?? de är små när man köper dem men de blir större!!

ett minimum på 70* 150cm skulle jag rekommendera MINIMUM!!

de behöver badas för att göra sina behov och de behöver motion.
tro inte på allt som skrivs på nätet.... prata med en zooaffär/ uppfödare

lycka till!! :bump:

Mitt akvarium är ganska litet, kanske för litet då, det är på 100 liter tror jag. Men där jag läst står det att de ska helst ha ett terrarium i trä, eftersom i akvarium blir det inte någon värmeskillnad. Mår då min sköldpadda dåligt om jag placerar den i ett akvarium? Jag har bekanta som har sin sköldpadda i ett litet akvarium, men det är alltså inte så bra eller?... Bad och motion finns det tillgång till iallafall. Men hur kommer det sig att landsköldpaddor är så dyra att köpa jämfört med vattensköldpaddor?

de är väl kanske svårare att få tag på....
om du inreder ett stort akvarium bra med vatten/kallt i ena änden å värmelampa/varmt i andra samt lysrör över hela så uppnår man värmeskillnad... annars kan du bygga en låda typ 1*2m med ca 40cm höga kanter och botten såklart... inte alls svårt... å d allra bästa... :smirk:

jag har en vattensköldpadda och tycker att den nästan är bättre för nybörjare eftersom den inte blir lika gammal som en landsköldpadda. då kan man ju se om man verkligen tycker att det är kul med sköldpaddor och då kan man skaffa en landsköldpadda om man är beredd på att ha en längeee...
dessutom tycker jag att vattensköldpaddor är lite roligare än landsköldisar men de e vad jag tycker...

Visst du har rätt en vattensköldpadda tex den rödörade blir ju "bara"ca 40 år gammal perfekt om man bara vill pröva på att ha ett litet djur. Små är dom inte direkt heller...en fullvuxen hona är stor så att hon kan fylla ut en hel stekpanna. Nej man ska inte steka dom!

/kt

Jag och min sambo har två grekiska landsköldpaddor. Det är mkt att tänka på om du ska köpa en landsköldpadda. Grekerna tex. är utrotningshotade och jordbruksverket kräver intyg och man får inte handla med dem hur som helst. Jag rekomenderar att du går in på http://www.landskoldpaddor.com/
Där finns mkt att läsa och även ett forum där du kan ställa frågor. Du kan skicka pm till P-A med dina frågor, han kan "allt".

*Köp av en riktig uppfödare
*Den ska aldrig bo i ett akvarium
*Aldrig leva fritt på golvet ( det skadar sköldpaddans ben)

Om du köper en unge (eller helst 2) behöver den inte så stort ibörjan, utan man kan skaffa större när den växer och det gör den långsamt.

Jag har tre landsköldpaddor, en afrikans sporrsköldpadda, en grekisk landsköldpadda och en steppsköldpadda.. dock måste sporrsköldpaddan säljas snart, han river snart väggarna, är runt en meter lång och ush så tung! Men vääldigt fin! :o

Vad kostar en en meter stor sporrsköldpadda? :love:
Mest nyfiken e det centimetrpris eller kilopris? Min sambo skulle dö! Han tycker jag har för många sköldpaddor, jag har ju bara 8 st vattensköldpaddor ju...
/KT

Senast ändrad:

Ingen aning, vi ska försöka skänka honom till ett tropicarium.. han blir bara större (en av världens största raser. :crazy: )

Woo hoo hhoo!

Ja det är inte en sköldpadda man har hemma i en ettrummare precis!

Kan den arten vara ute sommartid här i Sverige tro? Det borde isåfall gå att inhägna en hage med tex fårnät samt ha ett uppvärmt litet hus till den i hagen med erforderlig uv belysning och sådant i.

Den borde kunna övervintra i en uppvärmd friggebod på 10 kvadratmeter.

/Kung Tulle

Hej! Jag har en Grekisk landsköldpadda och det enda tips jag kan ge är att kolla in www.landskoldpaddor.com (väldigt bra sida). Jag tycker personligen att landsköldpaddor är väldigt trevliga husdjur och sociala :love: men dom är inte så lätta att ha som många tror, kosten måste ju vara helt rätt och även värmekällor boende m.m

Lite bilder på Dracula som tyvärr fick fel kost i början av sitt liv och har därför lite buckligt skal.
bete015_orig_SE.jpg

bild003_orig_SE.jpg

bild001_orig_SE.jpg

förlåt om bilderna blev stora lr nått, e inte så bra på det där ;)

Jag har en rysk stäppsköldpadda som heter Tage .. men hon är en tjej. :crazy: Hon är tolvå r och när hon var tio fick vi reda på att hon var en tjej att hon fick fortsätta heta Tage (hon lyssnar på det faktiskt)
Hon bor i vårat kallförråd under vinter och sen går hon lite på golvet mellan april och maj. sen när det blir sommar så ska hon ut , där bor hon hela sommarn . sen får hon komma in, bo på golvet och vid december åker hon in i kallförrådet igen.. ;)
Hon äter grönsaker, och är en gosig och snäll tjej.
Hon kan bli ca 50 år gammal max.
Hon och min katt är "nästan" bästa kompisar.
/jessan

Ska man klippa klorna på sköldpaddor? Klipper man som på hund? Om den har en förvuxen näbb klipper man den då eller är det bättre att slipa ner den?

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 076
Senast: lillamy73
·
Övr. Hund Jag har rätt länge varit med i vad jag tror är den största hundgruppen på FB, men ser det ena inlägget efter det andra som får mig att...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 798
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är en sak som jag tycker är väldigt fascinerande med ridningen nu! Det är ju så att min skadade arm fortfarande är väldigt svag och...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama