Sköldkörtelrubbning?

skjona

Trådstartare
Jag har två katter varav den ena är tolv år cirka.Hon är en blandning av Abesssinier och vanlig bondkatt.
På sistone har hon börjat kissa kopiöst mycket,likaså dricker hon vatten ur hundens skål hur länge som helst.

Under den kalla årstiden går hon inte ut - då har hon låda så jag märker att hon kissar otroligt mycket.Under sommaren ,mellan maj och november ungefär flyttar hon hemifrån och försörjer sej själv ,hon är en mycket duktig jägare och inte speciellt sällskaplig av sej.
Tycker också att hon blivit ännu konstigare,både hunden och vår andra katt jagar henne nu och hon har blivit väldigt skygg.

Hon är slimmad men inte mager eller tufsig i pälsen.

Tycker inte ni också att det verkar vara någon rubbning i sköldkörtelns funktion?
Vad gör man med katten,kan de leva med detta?Hon är så pass skygg att jag inte kommer att kunna medecinera henne varje dag hon är heller inte försäkrad ......jag har hört att det kostar 10 000 tals kronor att operera.
 
Sv: Sköldkörtelrubbning?

Ökad törst och urinering kan ha många orsaker där hypertyreos, överproduktion av sköldkörtelhormon, är en. Njurskada/sjukdom, diabetes m fl orsaker är också tänkbara. Du måste ta din katt till veterinär för diagnos.

Andra symptom på hypertyreos är avmagring trots bibehållen eller ökad aptit.
Hypertyreos är på sikt en dödlig sjukdom som inte kan gå obehandlad. Jodbehandling kostar i våra trakter runt 7000 kr, men det är förmodligen ganska billigt. Operation är en annan behandlingsmetod, men det är inte ovanligt att man istället måste medicinera med hormonsubstitut.
 
Sv: Sköldkörtelrubbning?

Jag tänker i första hand på njursvikt eller diabetes. Du får ta katten till veterinär för att se hur illa det är. Även om du haft försäkring hade du haft en självrisk som man sällan kommer upp i om det bara gäller provtagning. De pengar du sparat in på att inte ha försäkring under alla år kan nu komma till pass, även om det kanske inte går att göra så mycket. Hon ska inte behöva ha det så att bli jagad av de andra djuren.
 
Sv: Sköldkörtelrubbning?

Som TantEster och Puttis redan svarat kan det vara annat med, och du måste ta katten till veterinär.

Att hon blir jagad/mobbad och har blivit väldigt skygg kan bero på att de andra helt enkelt märker att hon inte mår bra, djur kan vara otroligt grymma så. Dvs det behöver inte vara en beteendestörning kopplad till en ev hypotyreos.

Min med samma symptom plus kraftig, hastig avmagring (trots att han åt som han skulle) hade njursvikt. Nu har jag en billig veterinär, men första besöket kostade ca en tusenlapp, sen har det kostat ca 300-500 kr per återbesök (ett efter tre v och sen har vi kollat en gång i halvåret för jag vill ha koll, vet tycker annars det räcker med en gång per år). Största kostnaden är fodret, som kostar 630 kr för 5 kg, dock räcker det ju ett tag.

Så, försäkrad eller ej skulle i min katts fall inte spelat någon större roll. Han är försäkrad, men jag skickade faktiskt inte ens in, det gick ju bara precis över självrisken och jag skulle fått tillbaka en - ett par hundralappar för de första två besöken. Fodret ersätts ju inte och halvårskontrollerna kommer inte över självrisken.

Missen mår för övrigt fint på specialfodret. Han har fortfarande inte normala njurvärden, men de sjönk tillbaka från där de var först, och har legat pinstilla på samma värden vid alla kontroller, han är fortfarande för smal men hämtade upp ett kilo av de som han tappade - och han är (vilket är viktigast av allt) pigg och glad och symptomfri (förutom att han är för smal då).

Så, oroa dig inte för mycket i förskott, ta katten till en veterinär snarast och få reda på vad det är för fel i första hand, och ta det därifrån.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp