Sköldkörtelinflammation?

kompis87

Trådstartare
Jag misstänker att jag har fått nån inflammation i sköldkörteln. Undrar om det är någon som har erfarenhet av det att dela med sig av?

För fyra veckor sedan var jag hos läkaren med vad jag trodde var halsfluss, det trodde läkaren med tills proverna kom tillbaka och det visade sig bara vara nån halsinfektion som skulle få läka ut av sig själv, och det gjorde det, fast mycket sakta gick det, och jag har känt mig dålig och trött sen dess.
Svullnaden i halsen går lite upp och ner, jag har som en liten "kula" om man känner utanpå halsen och svullet precis ovanför struphuvudet ungefär..
Nu har det gått så långt att jag tycker det är obehagligt att prata och jag har svårt att svälja min mat, får liksom tycka ner det.

Ringde och bokade ny tid på VC till på måndag så får jag se vad din säger.. Men undrar om någon haft liknande problem och hur man behandlar det i så fall. Hur tar läkaren reda på om det är problem med sköldkörteln?

Jag har inte haft ont i halsen alls, bara varit svullen.
Några tips? :)
 
Sv: Sköldkörtelinflammation?

Man tar i första hand blodprov, men det kan vara så att det inte ger utslag på ett blodprov och då bör läkaren titta med en spegel i halsen.
Man medicinerar bort det. Har inte haft själv, men trodde att jag hade, då min mamma haft och det kan vara ärftligt.
Mitt visade sig vara halsbränna.
Trodde inte det kunde kännas så men det kunde det.
De andra symptomen hade rimliga förklaringar.
Har du mer symptom?
 
Sv: Sköldkörtelinflammation?

Mina symptom är svullen hals, både utvändigt och på insidan. Jag är jättetrött konstant, jag har inte ont alls men det känns väldigt obehagligt.
 
Sv: Sköldkörtelinflammation?

Jag vet inte om man "bara" kan ha de symptomen.
Det kanske man kan.
Men hursomhelst, om det är sköldkörteln, så får du reda på det snart och du kommer att bli behandlad.
Bra att du tagit kontakt med läkaren.
Lycka Till!
 
Sv: Sköldkörtelinflammation?

Googla körtelfeber istället.

Många symtom på körtelfeber stämmer in på mig, men jag har inte haft någon feber. Ingen av mina lymfkörtlar är svullna heller vilket de brukar vara. (haft körtelfeber ett par ggr)
 
Sv: Sköldkörtelinflammation?

När du får svaret så be att få den exakta siffran. Många läkare tittar tyvärr fortfarande på gamla referensvärden fast de "nya" referensvärdena kom för 10 år sedan.

Tror de gamla gick upp till 4,0-4,5. Idag brukar man säga max 2,0. Men många läkare är tyvärr kvar i de gamla värdena av någon anledning.

Sen är det individuella skillnader också. Jag tex fungerar utan några problem på 2,5.
 
Sv: Sköldkörtelinflammation?

Min sköldkörtel är ständigt lite svullen, det finns några små "cystor" som läkare kallade det i den. Och den sitter nedandför struphuvudet.
Den har blivit punkterad många gångar av läkare för att se om det finns cancerceller, vilket det hittills inte gjort. Heller inga utslag på blodprov.
När den är som mest svullen så får jag känslan av för trång krage, men det det gör aldrig ont
 
Sv: Sköldkörtelinflammation?

Hyper under inflammationen. Sen lade ca 25% av sköldkörteln ned och då blev jag hypo och det upptäcktes till slut. Men det tog lång tid för mig. Två år kanske från inflammationen till diagnos.
 
Sv: Sköldkörtelinflammation?

Och som någon annan också skrev, sköldkörteln sitter nedanför struphuvudet, mitt på halsen. på vardera sida om strupen.

Struma heter det när man har förstorad sköldkörtel.
 
Sv: Sköldkörtelinflammation?

Min sköldkörtel är ständigt lite svullen, det finns några små "cystor" som läkare kallade det i den. Och den sitter nedandför struphuvudet.
Den har blivit punkterad många gångar av läkare för att se om det finns cancerceller, vilket det hittills inte gjort. Heller inga utslag på blodprov.
När den är som mest svullen så får jag känslan av för trång krage, men det det gör aldrig ont

Jag får likadant. Har både Struma och Hashimotos sjukdom, och får återkommande inflammationer i sköldkörteln. Kan inte ha för tajt krage, det är jobbigt med bilbälte, kan inte ha halsband etc. Har ganska kraftigt förstorad sköldkörtel från början dessutom, så när jag svullnar är det Jabba De Hut-varning på mig. Har röntgats med radioaktivt jod o lämnar prover regelbundet. Ingen överfunktion, något lägre funktion än normalt men ingen medicin. Ett tag kom inflammationen varannan månad, då var det väldigt jobbigt. Nu nöjer den sig med nån gång i halvåret. Blir det tätare igen så kommer jag förmodligen att opereras, då tar man bort en bit av körteln och så får jag medicinera resten av livet.

Har aldrig ont när jag har inflammation, bara känslan av för trång krage, svårt att svälja och när det är som värst får jag lite ångest då det känns som att andningen är påverkad. Kyler körteln med iskall blöt handduk i plastpåse då, det känns som att svullnaden går ner något då. Får äta finfördelad mat, helst soppa, och inga större bitar för då fastnar de på vägen. Det värsta stadiet håller oftast bara i sig 1-3 dagar tack o lov. Har aldrig medicinerats, utan man har väntat ut inflammationen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Småbarn Dottern som snart är två år fick feber i måndags, trodde att det var tänder på g eftersom hon inte var snorig eller hostig. Har till och...
Svar
9
· Visningar
1 798
Senast: Hallonsoda
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp