Hej!
Jag, precis som Camilla H, tränar och tävlar både western och dressyr på samma häst och jag anser precis som Sandra att all grundläggande korrekt skolning av hästen sker på ett sätt, oavsett vilken diciplin du ägnar dig åt. All ridning handlar om kontroll. Dressyren med dess gymnastiska och samlande rörelser (t.ex. skolor) är dessutom ett jättebra komplement till westernträningen tycker jag. Att jobba ihop hästen på rätt sätt och få den att bära sig själv är jätteviktigt vilken "gren" du än rider. Luras inte att tro att lång tygel = bra westernridning. Tyvärr finns denna trend, man ser t.o.m. domare som dömer ned ekipage som är på god väg att med metodiskt arbete komma till den punkt då de länga tygeln och kanske börja rida på en hand med hästen fortfarade i en korrekt form och arbetar med ryggen och sätter under sig bakdelen, samtidigt som de ger ekipage som rider på lösa tyglar, som helt har släppt kontrollen över sin häst som gräver ned sig och går på bogarna. Inte konstigt att många westernhästar går sönder i frambenen. Nu vill jag tillägga att även många dressyrhästar tyvärr gör så på grund av felaktig ridning. Lycka till med din häst och fortsätt gärna med det som är BRA inom dressyren för det är bra för din häst!!
Mayara