skola om westernhäst

Scorpan

Trådstartare
Vet att jag säkert skulle skriva under dressyrforumet men vill inte det, tror ni på western kan ha fler intressanta ideer.

I stallet har vi en 15-åring varmblodsvalack som i grunden är westernriden. Han är nog rätt välutbildad från början men har blivit lite rostig de senaste åren. Hans nya matte har inget intresse alls i westernridningen och vill rida "engelskt" på honom...

Nu undrar jag, har nån av er skolat om en westernriden häst och isf - vad ska vi tänka på.

Han har svårt att bära sig, galoppen finns knappt, han blir stressad om hon tar för mycket i tyglarna och han är envis som synden. Tyvärr är hans ägare lite feg för honom så han är bossig med henne. Jag hoppas att hon är öppen att ta emot hjälp då vi är flera erfarna ryttare i stallet som erbjudit oss att hjälpa henne. Jag har skolat om från engelskt till western men inte vice versa... Känner mig lite konfunderad.

:bow:

Detta är inte till någon hjälp, och egentligen borde jag väl vara tyst, men VARFÖR (??) skaffar man sig en häst som är skolad till något man inte vill göra ocg som man dessutom inte verkar vara kapabel att rida. För det ansert jag inte att man är om man inte är modig nog att rida just den hästen. Sedan aksnke den ryttaren är jätteduktig på en annan häst. Just varmblod som ridhästar finns det hur många som helst och de flesta är engelskt rinda, många vettigt ridna dessutom så varför denna? Kanske skulle fundera på att byta till något lämpligare?

Vill inte vara eklak, bara funderar på varför man inte letar vidare och finner något mer passande.

jag red in min häst på "westernvis" men gick sedan över till engelsk för att det fanns inget intresse kvar i westernridningen. Jag var mer sugen på att ta upp min gamla engelskridning.

Nu har jag dock tröttnat på det med och funderar på att börja lite med barock... Men den dagen den... :D

Jag tänkte inte på så mycket mer än att ta det lugnt..
Min häst var ju ung också (3,5-4 år) så då är det klart lättare...

det borde inte vara så svårt egentligen.
om jag ensam hade haft hand om honom hade jag börjat från marken precis som vanligt när jag "rider" in travare... Får se vad vi kan åstakomma. :)

Liknande trådar

Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 281
Senast: Cam
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 888
Senast: Em-Jay
·
Western Hej här kommer en till tråd om att omskola till western. Jag sökte på Buke men hittade inte riktigt svaren på de frågor som jag undrar...
Svar
4
· Visningar
1 349
Senast: Smulan75
·
Western Jag fick en prova-på-western-ridning av tralala i julklapp och igår åkte vi en jäkla massa mil åt helt fel håll för vår utflykt...
Svar
7
· Visningar
1 458
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter