Sv: Skola om från wetern till dressyr
Tack!!
Målet i westernridning är att kunna "åka häst" på en häst som jobbar korrekt av sig självt.
Jag känner igen det du beskriver att hästen vill gå fortare när du kortar tyglarna, det vill min med och jag får jobba varje ridpass på att försöka omvandla den "turbon" till mer som tornblomma skriver: rörelser, mer aktivering av hela hästen... jag får verkligen sätta mig till rätta i sadeln och
riiida utav bara h-te
Hitta följsamheten hos mig själv och häst och med sittsen kunna påverka tempo och rörelser...
Myycket jobb är det.
Ett tips är att försöka hitta en tränare med klassisk dressyr inriktning eller akademiskt.
Det är väldigt likt western i allting förutom att man eftersträvar en högre form. Jag rider för en tränare ibland och jag har fått många aha-upplevelser på bara några lektioner.
Det passar mig bra då jag inte vill sitta och blåhålla min häst, det känns liksom inte bra.
För så har det varit tidigare dressyrlektioner och ju mer jag hållit emot, ju mer sätter sig hästen emot och till slut blir stum.
Men den klassiska dressyren fick vi bukt med det på 2 lektioner bara, jag fick bra verktyg med mig hem som kändes helt rätt och i rätt riktning!
Också som tornblomma skriver, jag tävlar både hoppning, dressyr och western på min häst MEN på låg nivå (klubb och lokal). Vill man tävla högre i någon speciell engelsk gren passar det sig inte med en amerikansk westernras... Men du har ju inte skrivit vad det är för ras på din häst så den kanske är en riktig höjdhoppare!!
Samma som att tex. Briar och Jan Brink skulle aldrig kunna vinna en western pleasure med de gångarterna
Hästen jag rider är en conne(sat)mara, hehe... Ibland kliar det att sälja honom och köpa en riktig reiningquarter, det kan jag lova.
Men sedan kommer jag på mig själv att jag skulle aldrig kunna sälja min häst för att byta mot en "bättre".
Jag köpte inte min häst för 8 år sedan för att sälja honom.. Då avstår jag hellre från högre tävlingsnivå!
Så min quarter får vänta tills jag har råd att ha två eller den vita åkt till himlen!
Lycka till