Skola om från wetern till dressyr

A

annapanna91

hej!
vi har en häst som är 10 år. hon har gått som western häst hela livet och vi vill nu försöka skola om henne till dressyr häst. hur ska man gå till väga?

Sv: Skola om från wetern till dressyr

Det är svårare att skola en western till dressyr än tvärt om... Westernhästar brukar ha åsikter om korta tyglar/stöd på tygeln. Men det beror ju såklart på hur hästen är riden.

Jag rider både westernklasser och dressyrklasser på min häst, dock inte på någon högre nivå i något.

Men som med allt, hitta en dressyrtränare som är öppen för western och kan förstå hur hästen blivit riden tidigare.
Inte någon som drar i tyglarna och sparkar med benen.... Dom finns också tyvärr :crazy:

okej.
jo men ja har hört att själva western är ganska likt dressyr i sig men de är ju de där med tyglarna. för våran häst hatar att gå med korta tyglar. men vi får nog se oss om efter en tränare då kanske.
(har också vart med om att dra i tyglarna och sparka med benen) hon påstog sig va en tränare men kunde knappt inte hantera en häst som man ska.

Det går att rida western "finlir" på korta tyglar.
Även om hästen är van att gå på långa tyglar så ska den ändå acceptera tygeltag.
Hästen lär ha åsikter i början, det hade min häst och fortfarande ibland kör han upp huvudet och protesterar.

Men att rida på korta tyglar betyder inte att knyckla ihop hästen, jag vill ju fortfarande ha honom lätt och känslig i munnen och jag ger eftergifter som jag och hästen märker men inte syns lika tydligt som i western.

I dressyren ger jag ett par millimeter eller enbart mjuknar i min hand och i western har hänt att man ger en decimeter eftergift...

Men en bra tränare eller någon duktig person som är öppen för båda inriktningarna, jag hade massor hjälp av en kompis till mig som tränat och tävlat mycket dressyr och hoppning men hon var även öppen och hade insikt i och för alla andra grenar också vilket förenklar mycket och man förstår varandra och strävar åt samma mål!

23018663.jpg

hagens_zinzano-08.jpg

:D

oh.. gud vilka fina bilder. vilken skillnad de såg ut att va.
jo jag håller på och kollar runt lite efter tränare. hoppas bara att jag hittar nån.
de är inte de att man inte kan ta i henne. för de kan man men så fort hon känner att man kortar tyglarna då vill hon gå/springa fortare. och tar man i henne ännu mer om man vill stanna eller likande då kan hon få fnatt och stå och studdsa.

Den största skillnaden tror jag inte är tygellängden, utan att hästen i dressyren ska röra sig "mer", den ska röra sig med mer energi. En westernhäst går ofta markbundet och sparar på energin, medan man vill precis motsatt på en dressyrhäst. En westernhäst kan självklart gå rejält mycket framåt och bruka energi på ett annat sätt, här ska energin kanaliseras annorlunda.
Mer svung, att rida framåt, mer energi och "häng", mer "mekanik" och en mer elektrisk häst. Man vill i dressyren att hästen "kommer upp sig" mycket mer framtill än vad en westernhäst gör.

Jag tror att man med rätt tränare kan tävla både dressyr och western i lätta klasser, ska man rida lite mer avancerat inom de bägge grenarna tror jag att det kan bli svårare att kombinera..

Rida över cavaletti för att få igån ryggverksamheten och att lära hästen lyfta mer på benen kanske kan vara ett tips?

Tack!! :)

Målet i westernridning är att kunna "åka häst" på en häst som jobbar korrekt av sig självt.

Jag känner igen det du beskriver att hästen vill gå fortare när du kortar tyglarna, det vill min med och jag får jobba varje ridpass på att försöka omvandla den "turbon" till mer som tornblomma skriver: rörelser, mer aktivering av hela hästen... jag får verkligen sätta mig till rätta i sadeln och riiida utav bara h-te ;) Hitta följsamheten hos mig själv och häst och med sittsen kunna påverka tempo och rörelser...

Myycket jobb är det.
Ett tips är att försöka hitta en tränare med klassisk dressyr inriktning eller akademiskt.
Det är väldigt likt western i allting förutom att man eftersträvar en högre form. Jag rider för en tränare ibland och jag har fått många aha-upplevelser på bara några lektioner.
Det passar mig bra då jag inte vill sitta och blåhålla min häst, det känns liksom inte bra.

För så har det varit tidigare dressyrlektioner och ju mer jag hållit emot, ju mer sätter sig hästen emot och till slut blir stum.

Men den klassiska dressyren fick vi bukt med det på 2 lektioner bara, jag fick bra verktyg med mig hem som kändes helt rätt och i rätt riktning!

Också som tornblomma skriver, jag tävlar både hoppning, dressyr och western på min häst MEN på låg nivå (klubb och lokal). Vill man tävla högre i någon speciell engelsk gren passar det sig inte med en amerikansk westernras... Men du har ju inte skrivit vad det är för ras på din häst så den kanske är en riktig höjdhoppare!!

Samma som att tex. Briar och Jan Brink skulle aldrig kunna vinna en western pleasure med de gångarterna ;)

Hästen jag rider är en conne(sat)mara, hehe... Ibland kliar det att sälja honom och köpa en riktig reiningquarter, det kan jag lova.
Men sedan kommer jag på mig själv att jag skulle aldrig kunna sälja min häst för att byta mot en "bättre".
Jag köpte inte min häst för 8 år sedan för att sälja honom.. Då avstår jag hellre från högre tävlingsnivå!
Så min quarter får vänta tills jag har råd att ha två eller den vita åkt till himlen!

Lycka till :)

Bara för att jag har bilder på att man kan omvandla sin hästs gångarter så tänkte jag visa dom!
Det gäller att man är konsekvent själv och focuserad till tusen. Är jag inte det så märker jag att hästen blir lite förvirrad..

Western jog, markbunden långsam trav men fortfarande bärande. Formen är lägre. Hovarna ska EJ släpa i sanden:

23018660.jpg

23018590.jpg

Dressyr trav, mer rörelse och högre benlyft!

hagens_zinzano-14.jpg

hagens_zinzano-18.jpg

IMG_2900.JPG

Obs att jag måste få skylla min ridning på westernbilderna är första gången jag tränar på enhandsfattning och dressyrbilderna är från våran första dressyrtävling. Dressyrbilderna med brunt schabrak är från en Engelsk ridklass.
;) :laugh:

Jag tror jag själv skulle dö av tristess om jag var "tvungen" att hålla mig till en gren när det finns så många som är roliga!
Kolla min avatar, den är tagen när vi är på en skojtävling på täby galopp! Så till och med det klarar små feta vita hästar ;)

Inga problem alls. Leta rätt på en bra tränare till att börja med. Sen är det bara att rida som vanligt, men träna mot målen för dressyrtävling istället. Det är lite annorlunda krav på rörelserna, men man behöver inte alls ändra hela sin ridning för det. Ge hästen tid bara att förstå hur den ska göra. Det är tex stor skillnad på en bakdelsvändning där hästen ska lyfta sitt inre bak jämfört med westernrörelsen som är liknande men där hästen ska skruva sitt inre bak.
När hästen blir starkare bak kommer framdelen automatiskt högre. Jag är övertygad om att det kommer att gå jättebra. Många hästar är tränade både "engelskt" och western och gör båda delarna utan problem. Är hästen lyhörd för hjälperna gör det vad du ber om. (bara den förstår)

Det passar mig bra då jag inte vill sitta och blåhålla min häst, det känns liksom inte bra.
Men det vill nog ingen. Det har ju ingenting med ridning eller dressyr att göra.
Det är ju tvärtom en häst som är självbärig och lätt i framdelen som man eftersträvar.

Men det vill nog ingen. Det har ju ingenting med ridning eller dressyr att göra.
Det är ju tvärtom en häst som är självbärig och lätt i framdelen som man eftersträvar.

Jag skrev ovan att det går att finlira med korta tyglar och ge eftergifter som inte syns men som hästen och ryttaren märker av.

Sedan red jag tyvärr för en "känd" dressyrryttare en gång, hade bokat in 10 lektioner. Det var det värsta jag varit med om, korta tyglarna, håll hårt, banka på. Hästen blev helstirrig och jag sa att det går inte, jag kan inte. Det fungerar inte på min häst.
Det krävs bara övertalning sa hon och satte sig upp på hästen. Tillslut stegrade sig hästen och det högt. Då red hon två varv till och sen hoppa hon av och skratta "hade jag vetat det hade jag tagit på mig hjälm".

Vi åkte hem och jag avbokade mina 10 lektioner med anledningen att denna sorts ridning inte är något för oss! :mad:

Därför har jag skrivit att det är viktigt att hitta en tränare som är öppen för alla inriktningar och inte bara ser sin egen gren och sig själv som bäst och det enda rätta!

Jag håller med dig helt och fullt. Sådana tränare är en skam för yrkeskåren. Det de förmedlar har ingenting med ridning att göra.
(det är egentligen konstigt att de finns kvar men jag antar att det finns ryttare som av någon anledning rider, eller försöker rida, för dem. Fick de inga elever skulle de ju inte finnas kvar länge)
Men jag menar att det har inget att göra med om det var en hopp, dressyr eller westerntränare. Det finns ju tyvärr sådana dåliga tränare inom varenda inriktning. De får man sålla bort snabbt och komma ihåg att de representerar ingen inriktning eller disciplin utan är usla tränare helt enkelt.

Håller helt med dig!
Det har inget med god ridning att göra oavsett disciplin!
Det finns avarter inom alla "grenar"..

Bland det värsta jag har sett personligen är sådana som kallar sig tränare (taget från luften typ) och håller lektioner i "barockridning" eller "western = cowboyridning". De har en målgrupp av orutinerade ryttare med rangliga hästar.. som bokstavstroget följer alla tips de får oavsett om de är helt vansinniga.
Har tyvärr sett det alldeles för ofta för att det ska kallas fördom.. :crazy:
Tragiskt men sant..

Men bara därför så betyder det inte att jag tex. anser att all akademisk ridning ska likställas med en avart. Tror att det är viktigt att skilja detta åt! :)

Jag är ingen proffsig ryttare, men jag "lånar gärna" ideér från olika "ridstilar" eller "inriktningar".

Bland det värsta jag har sett personligen är sådana som kallar sig tränare (taget från luften typ) och håller lektioner i "barockridning" eller "western = cowboyridning". De har en målgrupp av orutinerade ryttare med rangliga hästar.. som bokstavstroget följer alla tips de får oavsett om de är helt vansinniga.
Har tyvärr sett det alldeles för ofta för att det ska kallas fördom.. :crazy:
Tragiskt men sant..
Usch! Inte konstigt att akademisk ridning och westernridning har dåligt rykte på sina håll. De tror väl att det är vad de ser kanske?

Men bara därför så betyder det inte att jag tex. anser att all akademisk ridning ska likställas med en avart. Tror att det är viktigt att skilja detta åt! :)
Nej jag har själv gått över till akademisk ridning för några år sedan efter 30 år som dressyrare. Min akademiska tränare har ingen utbildning, men hon är den absolut bästa tränare jag någonsin ridit för. (och jag har hunnit med några stycken innan.) Hur mycket utbildning de än haft och hur högt de än tävlat så är de inte i klass med henne.
För mig handlade det om vidareutveckling.
Jag är ingen proffsig ryttare, men jag "lånar gärna" ideér från olika "ridstilar" eller "inriktningar".
Jag tycker också man ska ta del av inriktningar av olika slag. alltid kan man ploka upp något matnyttigt. Det vidgar världen.

Här kan jag bara hålla med.

Jag väljer mina tränare med yttersta omsorg. Just nu är det AR som gäller- det är vad som passar hästen. Vi försökte i höstas med en annan tränare (som jag vet är jätteduktig) men hennes läroteknik passade inte pållan alls. Min lilla häst säjer tydligt ifrån när vi gör något fel och hon accepterar bara viss ridning..

Sen finns det avarter inom alla grenar, jag tror man får upp ögonen för dom mer när man ser flera olika inriktningar. En tjej jag kände envisades med att alla hästar skulle ridas med graman- stenhårt hållen, och sparkas och slås på tills hästen helt enkelt stängde av och "gav sej". Då var hon nöjd...

/ Lavinia, som har fått en superuppmärksam och känslig häst av AR, där den vanliga ridningen- med fel typ av tränare- gav en spänd och ledsen häst.

Pållen som jag har på foder är riden i western hela sitt liv, 19 år gammal men när han kom till mig så har han fått gå dressyr och det har funkat super!
I början fattade han dock inte riktigt vad jag ville och vad jag menade men vi har börjat komma på varandra! Han är superkänslig i munnen men har aldrig protesterat nämnvärt på att jag har haft kort tygel. Han gapar dock när jag råkar bli minsta lilla för hård i handen men jag har absolut blivit bättre och vi har blivit mer samspelta.
Så westernhästar kan :D <3
Sen så har han väl inte så bra dressyrsteg då hans pappa är/var en av världens bästa reininghästar men steget duger gott och väl till LC-LB :D

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
323
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 427
Senast: Strandad
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 217
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V