Skogsridning!

sara_18

Trådstartare
Ja hade tänkt rida enbart skogsridning på min ena häst då hon börjat konstra i padocken, (ska kolla upp ifall de e nå fel). Men behöver tips om vad man kan träna på när man e ute i skogen, hon går fint i form å så men tänkte nå annan kul man kan träna på? Träna lite backe hade ja tänkt börja lite smått med också :laugh:
Tacksam för tips

Sv: Skogsridning!

du kan göra allt som du gör i en paddock... med lite vilja! rida i skogen är bra träning för att lyfta fötter och träna mjukhet/smidighet.

allt.. öppna, sluta, skänkelvikningar, övergångar, tempoväxlingar, kondition.. ja allt du kan göra i paddocken kan du ju göra på en vanlig grusväg..
rida program kanske inte är det du tänker göra då det krävs paddockridning för det, men du kan ju träna det på någon äng om du vill få omväxling..

om du har svårt att komma på vad du ska göra med hästen i skogen så kanske det är där felet ligger? din häst kanske tycker att dina samma-lika-om-igen-och-igen övningar är trista och därför börjar protestera på banan..

prova caprilli, prova att rida avancerade dressyrprogram (gör bakdelsvändning ist för piruett, skäkelvikningar ist för diagonalsluta, samlade eller ökad trav ist för piaff och passage) det blir skojigare då :)

Jag brukar rida mycket i terrängen. Dvs utanför stigen och eg bara ströva runt tills jag hittar hem. :D Att rida i terrängen bygger mängder av muskler på hela kroppen och gör också att hästen blir mjukare och mer avslappnad. Spänningar släpper lättare och de brukar söka sig neråt efter en tid - vilket sträcker ut överlinjen och skapar en vana som sen är perfekt att utveckla till en bärig ridform. Dessutom ökar det hästens kondition och det är ett allsidigt, enkelt och naturligt sätt att bygga upp hästen på. Detta tycker jag att man ska göra minst 1 gång/vecka oavsätt vad för häst man har och i vilken kondition den är. :)

Sen brukar jag jobba med öppna och sluta på grusvägarna. Tempoväxlingar.

Du kan konditionsträna i trav på grusvägarna - dvs köra längre intervaller i trav.

Och du kan även trava/galoppera på snåriga skogsstigar där hästen måste samla ihop sig för att hålla gångarten balanserad och undvika att snubbla runt. Tränar hästens koncentration och koordination samtidigt som det samlar hästen och därmed skapar en god förutsättning för en bra, balanserad gångart.

Klättning, hoppning, eller träna på att styra runt träd med endast sitsen. :)

Beror ju lite på hur breda stigarna är, men man kan ju göra skänkelvikning, öpnna ,sluta i skogen oxå :) Typ allt du kan gö på banan. Brukar rida ut mitt i skogen oxå, (kan vara bra med nått skyddande för benen då). Träna på tempoväxlingar, igångsättningar allting :D
Red typ bara dressyr ute i skogen på min häst när han sattes igång under 2 månader och han musklade sig jätte fint på det :D

Till alla!
Tack för bra tips. Ja e verkligen skit dålig på och komma på saker ja ska träna på, men det bara för jag är lite ringrostig i vissa saker medans hästen kan de galant. Sen tänkte ja köra skogsridningen mest för de kanske är lite roligare och hon har inte dom bästa musklerna heller utan vi tar de lugnt å tränar upp muskler utan att hon ska sedan bli trött å konstra i padocken då hon inte gör det är vi är ute. Dock att gå på stigar har sina risker, hehe hon e jätte snubblig och dessutom nyskodd så hon har inte kolla på alla fötter men efter ett tag lär hon kanske komma på å lyfta tassarna :laugh:
Mer bra tips mottages :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 068
Senast: Josefineeee
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka